Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:57:45 GMT

تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز جان دوباره‌ای گرفت

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۸۱۷۱

تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز جان دوباره‌ای گرفت

کرج - ترافیک البرز که تاوان همسایگی با پایتخت است موجب شده تا طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها از یک پیشنهاد به مطالبه‌ای مردمی تبدیل شود و جان دوباره ای بگیرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیست و هفتم آذرماه بود که گزارش «دود آلودگی به چشم البرز نشست/هیجان تعطیلی پنجشنبه‌ها به سقف خورد» در خبرگزاری مهر منتشر شد و حالا با گذشت کمتر از یک هفته موضوع تعطیلی پنجشنبه ها جان دوباره ای گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته به دستور رئیس جمهور جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست تشکیل شد، در این نشست که استانداران کشور نیز حضور داشتند، محمدعلی نجفی استاندار البرز از دغدغه های البرز و کلان‌شهر کرج در بحث آلودگی هوا گفت.

به اعتقاد نجفی البرز تاوان تردد ۲۵ هزار کامیون و اتوبوس فرسوده ای را می دهد که در مسیر اتوبان تهران و کرج تردد می کنند و معتقد است باید مانع ورود این خودروهای سنگین به داخل استان شویم. به همین منظور اقدام فوری برای ساماندهی تردد این کامیون ها که منشا آلودگی هوا هستند در شهرهای استان صورت گیرد.

وی در این کارگروه که با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، در جمع استانداران گفت: البرز تاوان تردد کامیون ها و اتوبوس های فرسوده به تهران را می دهد و حتی تعداد روزهای آلوده کرج بیش از تهران شده است.

نجفی با بیان اینکه افزایش ذخیره ارزی کشور از محل پس انداز درآمدهای نفتی امری پسندیده است، اظهار کرد: این منبع مالی باید برای رفع چالش مهم امروز مردم نیز کاربرد داشته باشد و از این رو دولت باید در این زمینه تصمیمی جدی اتخاذ کند.

اینکه خودروهای دیزلی غیر استاندارد طی مدت شش ساعته شب ۱۰ هزار سرویس ارائه می کنند، جالب است و نکته ویژه و عجیب آن است که این تعداد بالای خودروهای سنگین دیزلی غیر استاندارد فرسوده هستند که علاوه بر خطر آفرینی برای مردم به لحاظ فنی و ایجاد سوانح دلخراش رانندگی ، باعث آلودگی مضاعف هوا نیز می شوند.

منشا آلودگی هوای البرز خودروهای کاربراتوری است

به گفته کارشناسان منشا آلودگی هوای کلان‌شهرها خودروهای کاربراتوری است که بیشتر نیز در پایتخت در حال تردد هستند. این خودروها در هر کیلومتر پیمایش ۴۰ گرم آلاینده تولید می‌کنند. این در حالی است که خودروهایی که از استاندارد یورو ۲ برخوردار هستند تنها 2.7 گرم در هر کیلومتر آلاینده تولید می‌کنند. موتورسیکلت‌های بنزینی نیز تاثیر بسزایی بر آلودگی شهر دارند، به طوری که هر موتورسیکلت به اندازه بیش از چهار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

استاندار البرز نیز سرمنشا اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها سوخت و بنزین خودروها دانست محوری ترین برنامه های استان را در بحث کاهش آلاینده ها مورد اشاره قرار داد و افزود: تاکید بر استفاده از سوخت استاندارد و بنزین یورو ۴ در کنار آن نیز تکمیل آزاد راه ها در دستور کار است.

نجفی تصریح کرد: یکی از بحث های اساسی ورود ۲۵ هزار کامیون و خودرو سنگین به کلان‌شهر تهران است که عمدتا نیز از البرز عبور می کنند و نقص فنی دارند و یا فرسوده بوده و سوخت گازوییل مصرف می کنند. به همین منظور اقدام فوری برای ممانعت از ورود کامیون های سنگین دودزا و نوسازی این خودروها باید در دستور کار قرار گیرد.

استان البرز بخش قابل توجهی از صنایع ملی را نیز در دل خود جای داده است که یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای استان نیز نشأت گرفته از کارکرد این صنایع است، نجفی در این خصوص گفت: پیوست زیست محیطی اصلی ترین رویکرد ما در توسعه صنایع بشمار می رود.

باید دید معاون رئیس جمهور به درخواست استاندار البرز برای قرارگیری نام این استان در لیست پیگیری های اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه چه پاسخی می دهدوی با اشاره به اینکه بخشی از سهم آلودگی هوا نیز متعلق به صنایع بزرگ است، گفت: اعتقاد ما براین است که هیچ صنعتی بدون پیوست محیط زیستی فعالیت نداشته باشد و این مهم باید در اولویت طرح های توسعه صنعتی استان مورد توجه قرار گیرد.

استاندارالبرز همچنین با بیان اینکه راه اندازی قطار شهری می تواند بخشی از بار آلودگی هوا را در کلان‌شهر کرج کاهش دهد، گفت: تخصیص اعتبارات مناسب از سوی دولت و مجلس برای تکمیل طرح توسعه قطارشهری و مترو کرج در اولویت قرار دارد و با پیش بینی اعتبار ملی، قطار شهری کرج و قطار تهران - کرج - هشتگرد با سرعت بیشتری روی ریل افتتاح قرار خواهد گرفت.

نجفی استاندارالبرز در پاسخ به خبرنگار مهر که این طرح به کجا رسیده است و چه سرانجامی خواهد داشت گفت: درخواست بنده از معاون اول رئیس جمهور این بوده است که البرز جزو استان‌هایی باشد که مشمول اجرای این طرح می گردد.

موضوع آلودگی هوای کلان‌شهر کرج دیگر امروز تنها یک دغدغه استانی نیست و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور نیز شرایط البرز را جدای از پایتخت ندیده است، وی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها گفته است که امروز نه تنها شاهد آلودگی هوا در تهران و کرج هستیم، بلکه شهرهایی همچون تبریز و ارومیه هم به لیست شهرهای آلوده ایران اضافه شده است.

اکنون باید منتظر بود و دید معاون رئیس جمهور به درخواست استاندار البرز برای قرارگیری نام این استان در لیست پیگیری های اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه چه پاسخی می دهد. آیا موضوع آلودگی هوای استان البرز با طرح هایی که استاندار البرز در دست اجرا دارد این استان را از شرایطی که امروز در آن قرار دارد به سمت آسمانی آبی تر از قبل پیش خواهد برد؟

یکی از مهمترین دغدغه های استان در بحث افزایش تعداد روزهای آلوده در البرز و ارتباط مستقیم آن با افزایش آمار ترددها به ویژه در روزهای پایانی هفته موضوعی است که موجب شده تا طرح تعطیلی پنجشنبه ها از یک پیشنهاد به مطالبه ای مردمی تبدیل شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران

آفتاب‌‌نیوز :

درکنار اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق اصناف ایران به نمایندگی از اصناف کشور به نقد تصویب لایحه «اضافه شدن تعطیلات پنجشنبه به تعطیلات آخر» در کمیسیون اجتماعی مجلس شد. این لایحه را اواخر سال گذشته دولت تقدیم مجلس کرد و در نهایت نمایندگان کمیسیون اجتماعی آن را تصویب کردند. البته آن‌ها به دنبال رایزی بخش خصوصی کشور تاکنون رای قبلی خود را پس گرفتند. اما فعالان اقتصادی بخش خصوصی نگران تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس هستند.

برهمین اساس مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در جدیدترین اظهارنظر درباره موضوع تعطیل کردن روز‌های پنجشنبه گفت: این موضوع آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» نامگذاری شده، یک تناقض آشکار و یک «خودتحریمی» بزرگ محسوب می‌شود.

او افزود: اتخاذ برخی تصمیمات فاقد کارشناسی‌های لازم و اخذ نظر از فعالان حوزه‌های مرتبط، هزینه‌ها و خسارات فراوانی درپی خواهد داشت؛ به طوریکه جامعه باید سالیان سال تاوان آن تصمیم نادرست را بدهد. باتوجه به نیاز اصناف به مراودات لحظه به لحظه با دنیا، موضوع تعطیل کردن روز‌های پنجشنبه که به موضوع داغ این روز‌ها تبدیل شده، از این دست تصمیمات خسارت‌بار برای جامعه خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد در از حدود ۲۰۰ کشوری که در سازمان ملل متحد ثبت شده‌اند، خود را با تعطیلات میلادی منطبق کرده‌اند. اگر تصمیم «تعطیلی پنجشنبه‌ها» اجرایی شود، با توجه به تعطیلی ۲ روزه پنجشنبه و جمعه در کشور ما و تفاوت آن با ۲ روز تعطیلات در کشور‌های دیگر، یک فاصله ۴ روزه در هفته ایجاد خواهد شد.

صفایی ادامه داد: ما در حال حاضر نیز در حوزه اقتصاد منطقه‌ای با چالش‌ها و مشکلات مختلفی مواجه هستیم و کشور‌هایی مانند ترکیه که خود را با تقویم جهانی منطبق کرده‌اند، درحال گرفتن سهم بازار ما در منطقه هستند. اتخاذ چنین تصمیماتی آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» نامگذاری شده، یک تناقض آشکار و یک «خودتحریمی» بزرگ محسوب می‌شود؛ بنابراین باپیشنهاد اتاق اصناف ایران، این است که به جای روز «پنجشنبه»، روز «شنبه» تعطیل شود.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • تعطیلی که به معضل مملکت بدل شد | پنجشنبه یا شنبه؛ بالاخره کدام؟
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها
  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • (ویدئو) تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • ‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه