Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - براي ساماندهي سپرده‌گذاران موسسات غيرمجازاز جمله فرشتگان، تعاوني البرز ايرانيان، تعاوني وحدت و افصل توس، تاکنون 12 هزار ميليارد تومان از محل خط اعتباري بانک مرکزي پرداخت شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، رشد نرخ سود سپرده در سال 92 و 93 با اوج‌گيري فعاليت و سپرده‌گيري موسسات اعتباري غيرمجاز توام شد، نرخ‌هايي که از سطح 30 درصد هم فراتر رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اين گزارش تعداد سپرده‌گذاران برخي از اين موسسات به حدي زياد شد که بانک مرکزي گزينه حذف و انحلال و يا هر اقدام تنبيهي ديگر را تقريبا از روي ميز برداشت و موسسات بزرگ شده را ملزم به طي کردن فرايند دريافت مجوز از بانک مرکزي کرد. در ظاهر امر کارهايي هم براي دريافت مجوز از سوي اين موسسات از جمله موسسه ثامن الحجج و ميزان انجام شد، اما قبل از اتمام اين فرايند، موسسات مذکور به يکباره با بحران نقدينگي مواجه شده و به سمت ورشکستگي حرکت کردند. موسسه ميزان با عدم رعايت ذينفع واحد در چاه ويل پديده شانديز افتاد و ثامن الحجج هم بدون توجه به مديريت منابع و نقدينگي، بيش از 70 درصد منابع را در بخش ساختمان سرمايه‌گذاري کرد که در شرايط رکودي بازار مسکن، قابل فروش نبود.
اين آغازي بر بحران موسسات اعتباري بدون مجوز شد و يکي، يکي اين موسسات از بازار پول خارج شدند. موسساتي که خود يک عامل مهم در بر هم زدن تعادل بازار پول بودند. اين مساله موجب شد چند موسسه ورشکسته با هزاران سپرده‌گذاران روي دست بانک مرکزي و نظام بانکي بماند. بانک مرکزي براي ساماندهي، هر موسسه غيرمجاز، يک بانک مجاز را مسئول بازپرداخت سپرده‌هاي آن موسسه غيرمجاز کرد. البته منابعي که بانک به سپرده‌گذاران مي‌پرداخت، پول دريافت شده از بانک مرکزي بود.
بانک مرکزي در ابتدا، به دنبال تعيين تکليف دارايي‌ها و بدهي‌هاي موسسات بحران زده از محل فروش اموال و دارايي‌ها بود اما اين فرآيند زمان‌بر بود و اعتراض‌ها و تجمعات هر روزه، مشکلاتي را براي فضاي اقتصاد، نظام بانکي و امنيت کشور به وجود مي‌آورد. به همين دليل با تاکيد مقام معظم رهبري در راستاي سرعت بخشيدن به بازپرداخت سپرده‌هاي سپرده‌گذاران در اين نهادهاي غيرمجاز، بانک مرکزي با همکاري سران سه قوه و با تأکيدات مقام معظم رهبري فرايند تعيين تکليف سپرده‌گذاران اين تعاوني هاي منحله را به مرحله اجرا درآورد.
اما ميزان پرداختي به سپرده‌گذاران موسسات بدون مجوز تا چه ميزان بوده است. 
*تعاوني منحله فرشتگان
تعاوني منحله فرشتگان با 458 هزار نفر سپرده گذار، به موسسه اعتباري کاسپين واگذار شد. بانک مرکزي يک خط اعتباري در اختيار موسسه اعتباري کاسپين قرار داده و نسبت به تعيين تکليف سپرده‌گذاران تعاوني منحله فرشتگان، اقدام کرده است. بر اين اساس اصل سپرده‌هاي زير 200 ميليون تومان سپرده‌گذاران اين تعاوني به مأخذ مانده اول شهريور 1394 به صورت علي‌الحساب پرداخت شده است. همچنين براساس تصميمات اخذ شده در جلسه سران قوا و نمايندگان آنها از تاريخ 20‏/08‏/1396 به سپرده‌هاي با مجموع مانده بيش از 200 ميليون تومان، به هريک تا سقف 200 ميليون تومان به صورت علي‌الحساب پرداخت شده است. از محل اين خط اعتباري تاکنون 98 درصد سپرده‌گذاران، به طور کامل منابع سپرده خود را دريافت کرده و 2 درصد باقي مانده تا 200 ميليون تومان دريافت کرده‌اند.
به اين ترتيب تاکنون بانک مرکزي 4500 ميليارد تومان براي سپرده‌گذاران موسسه خط اعتباري پرداخت کرده است.
*تعاوني البرز ايرانيان
همچنين مديريت دارايي‌ها و بدهي‌هاي تعاوني منحله البرز ايرانيان به بانک تجارت واگذار شد. مديران متخلف تعاوني فوق در حال حاضر به دستور مرجع قضائي در بازداشت هستند. از اين رو، باتوجه به عدم تعيين تکليف سپرده‌گذاران اين تعاوني و با توجه به گسترش نارضايتي سپرده‌گذاران، وجوه زير صد ميليون تومان و به عبارتي يک ميليارد ريال سپرده‌گذاران اين تعاوني که بيش از 96 درصد سپرده‌گذاران اين موسسه را در بر مي‌گرفت، در اين مدت از محل منابع بانک مرکزي پرداخت شد. همچنين 4 درصد باقي مانده سپرده‌گذاران اين موسسه تا مبلغ 100 ميليون تومان به صورت علي الحساب دريافت کرده‌اند.
*تعاوني وحدت
تعيين تکليف سپرده‌گذاران تعاوني وحدت هم با عامليت موسسه ملل در حال انجام است. اين تعاوني 390 هزار سپرده‌گذار داشته است که تا قبل از آذر ماه امسال، وجوه سپرده‌گذاران تا سقف 3 ميليون تومان پرداخت شده و از آذر ماه سپرده‌هاي 100 ميليون توماني در حال پرداخت است. با اين حساب بيش از 97 درصد سپرده‌گذاران اين موسسه، تعيين تکليف شده مي‌شوند.
همچنين براي 360 هزار سپرده‌گذار تعاوني افضل توس هم بانک آينده براي عامليت انتخاب شد که تاکنون اين بانک پس از بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران با مبالغ کمتر از3 ميليون تومان، بازپرداخت سپرده‌هاي تا سقف 100 ميليون تومان را از آذر ماه امسال اجرا کرده است که در صورت پرداخت کامل به اين سپرده‌گذاران 98.8 درصد سپرده‌گذاران اين موسسه پول خود را دريافت مي‌کنند. براي ساير سپرده گذاران، برنامه پرداخت تا مبلغ 100 ميليون تومان به هريک از سپرده‌گذاران بالاتر 100 ميليون تومان، نيز از 11 آذرماه اجرايي شد.
به گزارش فارس، طبق قانون مسئوليت بازپرداخت تعهدات و بدهي‌هاي موسسات منحله بر عهده هيات امنا، هيات مديره، هيات موسس و سهامدار است اما در اين مدت بانک مرکزي بخش عمده (بيش از 99 درصد) از وجوه را از محل خط اعتباري پرداخت کرده و در قبال آن دارايي‌هاي اين موسسات را به وثيقه گرفته است. 
به اين ترتيب براين اساس، ميزان خط اعتباري در نظر گرفته شده نيز شامل مجموع سپرده هاي زير 100 ميليون سه تعاوني البرز ايرانيان، وحدت و افضل توس به علاوه 100 ميليون توماني است که براي هر سپرده بالاي 100 ميليون پرداخت شده است. همچنين درباره تعاوني منحله فرشتگان نيز خط اعتباري برابر با مجموع سپرده هاي زير 200 ميليون تومان اين تعاوني و تا 200 ميليون تومان به هريک از سپرده گذاران بالاي 200 ميليون تومان است.
طبق برآورد‌ها و اطلاعات به دست آمده در مجموع تاکنون حدود 12 هزار ميليارد تومان از محل خط اعتباري بانک مرکزي براي پرداخت به سپرده‌گذاران اين موسسات، پرداخت کرده است. اين رقم 12 هزار ميليارد تومان با احتساب ضريب فزاينده 7.1، معادل 85 هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد است. در واقع از حدود 196 هزار ميليارد تومان پايه پولي (آمار مهر 96) 12 هزار ميليارد تومان آن ناشي از اين پرداخت‌هاست که البته در صورت تعيين تکليف همه سپرده‌گذاران، بايد مبالغ بيشتري اختصاص يابد.
اما شايد اگر در همان سال‌هاي اوليه شکل‌گيري اين موسسات و يا از همان بدو تاسيس هماهنگي‌ها و کنترل‌هاي امروز وجود داشت، نياز به پرداخت اين هزينه سنگين مادي و اجتماعي نبود. اميد است مجموعه نهادهاي متولي با درس گرفتن از اين تجربه که با هزينه بسيار زيادي به دست آمده، از بروز اين پديده‌ها جلوگيري شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی عباسی در خصوص وضعیت ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف باغ گیاه‌شناسی گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا آسیبی به باغ وارد نشود. البته این وضعیت به این معنا نیست که تعاونی‌ها واحدهای آپارتمانی خود را نسازند؛ بلکه تعاونی‌ها می‌توانند واحدها را براساس تعهدات خود و مطابق با پروانه صادره انجام بدهند.

او ادامه داد: زمین در آن محدوده زیاد است؛ هم تعاونی زمین زیادی در اختیار دارد و هم دستگاه‌های دیگر زمین دارند و باید ساخت و ساز در جانمایی درست صورت بگیرد. اینکه در مجاورت باغ گیاه شناسی ساخت و ساز انجام شود، خلاف قانون است و امکان پذیر نیست.

عباسی به این موضوع هم اشاره کرد که قرار بر این شده تا برای ساخت و سازهایی که از این به بعد صورت می گیرد، محدودیت ارتفاع لحاظ شود و بیش از چهار یا پنج طبقه مجوز ساخت صادر نشود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: دستگاه‌ها با یکدیگر توافق کردند که اگر در زمین‌های تعاونی قابلیت جانمایی باقی مانده پروژه نباشد، در زمین‌های مجاور ساخت و ساز صورت بگیرد.

کد خبر 847359 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها منطقه ۲۲ برج گیاه‌ شناسی دریاچه چیتگر

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند