Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:14:09 GMT

پیاده راه سازی برای رفاه یا زیبایی!

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۵۷۵۷

پیاده راه سازی برای رفاه یا زیبایی!

سومین نشست علمی زندگی پیاده در شهر، زمانی در شیراز برگزار شد که بسیاری از نقاط این کلانشهر دارای پیاده‌روهای مناسب نیز نیست؛ پیاده‌روهایی که اولین مظاهر رویکرد شهرهای انسان محور به‌شمار می‌رود؛ حال آنکه نگاه‌های بسیاری از صاحب نظران به لزوم طرح و احداث پیاده‌راه، معطوف شده است.

به گزارش ایسنا، برگزاری نشست‌های علمی زندگی پیاده در شهر طی ماه‌های اخیر و به همت سازمان سیما و منظر و معاونت حمل و نقل شهرداری و با هدف گفتمان سازی و بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو در جهت توسعه فرهنگ پیاده روی و پیاده راه سازی، برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی‌است که علی‌رغم توسعه‌های معابر سواره در نقاط مختلف کلانشهر شیراز، احداث بزرگراه‌های درون‌شهری، پل‌ها و تقاطع‌های بسیار (که در جای خود یکی از الزامات توسعه‌ی شهری است) توجه کافی به احداث مسیرهای امن و ایمن برای شهروندان پیاده نشده و در بسیاری از معابر، شهروندان از داشتن معابری برای عبور عرضی و حتی طولی از خیابان‌ها محروم هستند!!

سومین نشست علمی زندگی پیاده در شهر، دوشنبه 4 دی و با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری شیراز و کارشناسان حوزه شهرسازی برگزار و موضوعاتی از قبیل بهینه سازی فضاهای شهری، شهرسازی پایدار، توسعه فعالیت های شهری و اهمیت گسترش فرهنگ پیاده محوری در شهرها، از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این همایش، سه ویژگی ایمن بودن، بانشاط بودن و زیبا بودن شهر را از جمله مهمترین اهداف شهرسازی برشمرد و همچنین وجود امنیت روحی و روانی و اخلاقی را در یک شهر لازم و واجب دانست و بر تقویت امنیت حقوق شهر و شهروندان اشاره کرد و از آن به عنوان اولین حقوق مردم یاد کرد .

سید احمدرضا دستغیب با تاکید بر اینکه امروزه ما شهرهایی بانشاط و لذت بخشی نداریم گفت: اگر این خصوصیت را در شهرهایمان تقویت نکنیم مردم به خروج از شهرها روی می آورند .

او معتقد است تا زمانی که تفکر مدیران شهری ما، توسعه شهر در گرو توسعه پروژه های شهری است و تا زمانی که به زمین های شهر ارزش افزوده اعمال می کنند اهداف شهرسازی  مطلوب محقق نمی‌شود.

دستغیب همچنین با بیان این که در شهرهای ما فضای گفتمان وجود ندارد، افزود: تفکر مردم محور بر اساس گفتمان و گفتگو به دست می آید.

رییس شورای شهر شیراز ایجاد فضای گفتمان در شهرها را ضروری دانست و جهت تحقق آن، بر لزوم تغییر نگرش مسولان و مردم  نسبت به عدم استفاده از خودروهای شخصی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از پیاده راه ها و گفتمان شهری که در این پیاده راه ها شکل می گیرد تاکید کرد .

سید امیرحسین منصوری از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه شهرسازی و هنر، نیز یکی از سخنرانان بود که تاکید داشت مفهوم شهر در دو لایه مادی و معنوی معنا می‌شود به این صورت که ادراکات مردم را از شهر خوب مقارن با یک درک دوبعدی از شهر می داند و معتقد است هیچ شهروندی فقط در لایه فیزیکی شهر زندگی نمی کند بلکه لایه معنایی و ارزشی شهر برای مردم گاها مهم تر از بعد فیزیکی آن است .

  مدیر گروه منظر دانشگاه تهران وجود مردم در شهر را به عنوان سازنده و بازیگر تلقی میکند نه به عنوان کاربر و تماشاگر.او همچنین وجود استراتژی و پایگاه نظری را در راستای پیشبرد اهداف شهرسازی لازم می داند .

رییس مرکز پژوهشی هنر با بیان این پرسش که آیا پیاده محور کردن شهرها جزو منظر شهر به حساب میرود یا جزو کالبد شهر؟ به این نکته اشاره کرد که پیاده رفتن در شهر یک رفتار مردمی و روشی برای زندگی است که در آن تمرکز و هماهنگی مردم دولت در آن نهادینه است .

منصوری همچنین از منشور توسعه پیاده محور کردن شهرها که مسکوت هم مانده دفاع کرد و گفت ما باید این چنین منشورهای علمی عملی را جهت عرضه آشکار محتویات آن در جامعه از منشور به ضروریات قابل اجرا تبدیل کنیم .

بهروز میرزائیان جلالی دیگر کارشناس و استاد دانشگاه حاضر در جلسه، طی سخنانی شاخصه های شهر پایدار را یادآور شد.

جلالی با بیان اینکه پیاده راه یک ابزار در خدمت آرمان ها و الگوهای شهری است، داشتن کمترین مصرف در سوخت های فسیلی، ایجاد آلایندگی های کمتر، تولید زباله کمتر، استفاده مشترک از سرمایه های حتی شخصی، مشارکت عمومی و همگانی در سایر امور، مشاوره و کمک از متخصصین حوزه های مختلف، وجود ناوگان حمل و نقل عمومی بهینه و ... از شاخص‌های شهرهای پایدار است.

به گزارش ایسنا، شورای پنجم شهر شیراز و شهردار منتخب این شورا، بارها بر لزوم توجه به شاخص‌های توسعه‌ی شهری بر مبنای شهر انسان‌محوری تاکید کرده‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از مدیریت مجموعه تفریحی سپاهان گفت: مدیریت هماهنگ شهری در این شرکت به خوبی صورت گرفت و شاهد همکاری فراجا، میراث فرهنگی، سازمان‌های شهری در کنار هم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس حاج‌رسولی‌ها امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با اشاره به سالروز تاسیس شوراها اظهار کرد: یکی از زیبایی‌های جمهوری اسلامی، مردم سالاری است و مصداق بارز آن شوراها است.

وی افزود: در هر دوره شورایی، منتخبان مردم چهار سال در خدمت آن‌ها هستند و با انتخاب شهردار که در راس ۱۵ منطقه شهری و ۱۵ سازمان شهری قرار دارد، این مردم‌سالاری را در عرصه شهری تجلی می‌دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز شاهد اقدامات و دستاوردهای شهرداری در حوزه تقویت گردشگری نصف جهان هستیم؛ در شورای اسلامی شهر نیز کمیته گردشگری داریم که هدف ما توسعه گردشگری و توجه به این بخش است و لذا در مقطعی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص یافت.

حاج‌رسولی‌ها با تقدیر از مدیریت مجموعه تفریحی سپاهان خاطر نشان کرد: مدیریت هماهنگ شهری در این شرکت به خوبی صورت گرفت و شاهد همکاری فراجا، میراث فرهنگی، سازمان‌های شهری در کنار هم هستیم.

وی گفت: ما در اصفهان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و این زیبایی کار شورایی است؛ در مدت ۱.۵ سال دیگر مردم مجدد شورای دیگری را انتخاب می‌کنند و هر حرکتی در این شهربا پشتوانه انتخابات مردمی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد مجموعه کوه نور تصریح کرد: چنین مجموعه‌ای نه تنها در ایران، بلکه حتی در کشورهای دیگر ندیده‌ام.

کد خبر 749181

دیگر خبرها

  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد