Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس سازمان ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري، با تاکيد بر ضرورت احصاي مصاديق تخصصي حقوق شهروندي متناسب با موضوع فعاليت‌ها و خدمات دستگاه‌هاي اجرايي، مهمترين اقدامات اين سازمان در حوزه حقوق شهروندي را تشريح کرد.

به‌ گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، علي اصغرمونسان با اشاره به کسب رتبه بر‌تر اين سازمان در خصوص صيانت از حقوق شهروندي در سازمان امور اداري و استخدامي کشور طي دو سال متوالي، به تشريح مهمترين اقدامات سازمان ميراث‌فرهنگي در حوزه حقوق شهروندي پرداخت و گفت: اين اقدامات شامل 17 موضوع است که در راستاي اجراي منويات رياست محترم جمهوري و تصويب‌نامه شماره 1127128 مورخ 28 / 12 / 1395 شوراي عالي اداري در خصوص حقوق شهروندي در نظام اداري تدوين و اجرايي شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: ابلاغ منشور حقوق شهروندي در نظام اداري و برنامه جامع اصلاح نظام اداري به کليه واحدهاي ستادي، استاني و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته براي رعايت و اجرا، ابلاغ دستورالعمل ميز خدمت به کليه واحدهاي ستادي و استاني به ‌منظور رعايت و اجرا، بارگذاري فرايند مناقصات و مزايده‌ها در پرتال و سامانه‌هاي مربوطه به‌منظور تحقق ماده 10 حقوق شهروندي در نظام اداري، بارگذاري کليه دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها، شرايط صدور مجوز‌ها و... مرتبط با ارباب‌رجوع در پرتال سازمان و سامانه‌هاي مربوطه در راستاي اجراي ماده 4 حقوق شهروندي در نظام اداري و انتخاب و انتصاب بازرسان موادّ 91 و 92 قانون مديريت خدمات کشوري در راستاي اجراي موادّ 9 و 16 حقوق شهروندي در نظام اداري به‌منظور پايش اقدامات واحد‌ها در اين زمينه، از جمله اقدامات اين سازمان دراين باره بوده است.
مونسان با اشاره به ابلاغ بخشنامه به کليه معاونت‌ها و ادارات‌کل استاني به‌منظور ارائه گزارش‌هاي مربوط به ميز خدمت و حقوق شهروندي در نظام اداري به‌صورت ماهانه اظهار کرد: بازديد از حوزه‌هاي ستادي و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته با حضور بازرسان حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي وزارت کشور و احصاي پاره‌اي از فرايندهاي خدمات‌رساني به ارباب‌رجوع با هدف اصلاح و بازمهندسي آن‌ها براي تسريع در ارائه خدمات و پيامکي کردن بعضي از فرايند‌ها به‌منظور تحقق ماده 8 حقوق شهروندي در نظام اداري، ارسال پاسخ مکتوب به شکايات و رسيدگي به اعتراضات آنان در چارچوب قوانين و مقررات براي تحقق ماده 12 حقوق شهروندي در نظام اداري، راه‌اندازي سامانه تلفن گويا در کانون اتومبيل‌راني و ستاد تسهيلات سفرهاي نورورزي به‌منظور دريافت شکايات، انتقادات، راهنمايي و هدايت مسافران نوروز و تدوين فرم نظرسنجي در سه سطح مراجعان عادي، بازديدکنندگان موزه‌ها و پژوهشگران براي اولين‌بار، مواردي است که در حوزه اجراي حقوق شهروندي در سازمان ميراث فرهنگي عملياتي شده است.
بر اساس اعلام از روابط‌عمومي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، معاون رئيس‌جمهوري به ديگر اقدامات سازمان ميراث‌فرهنگي در اين حوزه اشاره کرد و افزود: تعيين روز و ساعت ملاقات مديران با ارباب‌رجوع در حوزه‌هاي ستادي و استاني و اعلام آن در پرتال ادارات‌کل، بازديد سر زده مديرکل دفتر مديريت عملکرد، بازرسي و پاسخگويي به شکايات به همراه رؤساي گروه پاسخگويي به شکايات از ديگر اقدامات سازمان در زمينه حقوق شهروندي است.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همچنين به برنامه‌هاي در دست اقدام اين سازمان اشاره کرد و گفت: تدوين برنامه زمان‌بندي بازرسي از ميزان موفقيت واحدهاي ستادي، استاني و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته در اجراي منويات رياست جمهوري و تصويب‌نامه حقوق شهروندي در نظام اداري، راه‌اندازي سامانه تلفن گوياي دفتر مديريت عملکرد، بازرسي و پاسخ‌گويي به شکايات، برگزاري دوره آموزشي نحوه اجراي تصويب‌نامه حقوق شهروندي در نظام اداري براي کليه واحدهاي ستادي، استاني و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و راه‌اندازي سامانه پيامکي دفتر مديريت عملکرد بازرسي و پاسخگويي به شکايات به‌منظور اطلاع‌رساني به شاکيان از وضعيت پرونده آنان در راستاي تحقق ماده 8 حقوق شهروندي در نظام اداري از برنامه‌هايي است که اين سازمان در دست اقدام دارد.
مونسان با بيان اينکه اجراي قوانين، مقرارت و موازين موجود و مکتوب در حوزه حقوق شهروندي در دستگاه‌هاي اجرايي امري بديهي و از حقوق مسلم هر شهروند محسوب مي‌شود، ارتقاي اين مفهوم را در گرو احصاي مصاديق تخصصي اين حقوق متناسب با موضوع فعاليت هر دستگاه دانست و تصريح کرد: به‌عنوان مثال در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به‌ عنوان دستگاهي که همه مردم مخاطب خدمات آن هستند احصاي موارد تخصصي حقوق شهروندي مي‌تواند روشنگر تکاليف ما و ساير دستگاه‌ها در قبال آثار تاريخي به عنوان بخشي از هويت فرهنگي مردم، ارائه مناسب خدمات گردشگري به عنوان مطالبات ضروري شهروندان و حفظ و احياي صنايع دستي براي احقاق حقوق جوانان در راستاي حق اشتغال باشد.
به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري 28 آذر ماه در اجلاس حقوق شهروندي از وزرا، معاونان و مسئولان خواست به مردم گزارش دهند که در طول يکسال گذشته چه اقداماتي براي اجراي حقوق شهروندي را انجام داده اند و چه برنامه هايي براي اجراي حقوق شهروندي براي سال پيش رو دارند.
منشور حقوق شهروندي فهرستي از مهمترين حقوق شهروندان يک کشور است.
در 29 آذر سال 1395 منشور حقوق شهروندي ايران به امضاي رئيس جمهوري رسيد و از طريق پيامک به مردم ابلاغ شد. نسخه اوليه اين سند در پنجم آذر سال 1392 تدوين و ارائه شده بود.
فراهنگ ** 3079 ** دريافت: علي اسدي * انتشار: اميد غياثوند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۹۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است

مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به گزارش منتشر شده در یک پایگاه خبری اعلام کرد که رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، طی روزهای گذشته، یک پایگاه خبری در گزارشی تصویری با عنوان «تماشا کنید: ریاضت برای مردم/ ولخرجی دولت در اختصاص به نهادهای غیر پاسخگو»، سعی در القای پیامی غیر واقعی در خصوص رشد بودجه دستگاه‌های فرهنگی داشته است. درخصوص این گزارش نکات زیر قابل توجه است:


۱- برخی از ارقام ارائه شده در گزارش نادرست است؛ مانند بنیاد سعدی که اعتبار اضافه شده آن ۳۴ میلیارد عنوان شده، در حالی‌که ۱۲,۵ میلیارد تومان بوده است و یا بودجه اضافه شده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حتی با احتساب اعتبارات بند (ب) تبصره ۱۳ قانون بودجه، ۱۶۵ میلیارد تومان بوده که ۲۹۶ میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین اعتبارات اضافه شده مورد اشاره در گزارش برای شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه نیز غیر واقعی است.


۲- رشد اعتبارات بودجه عمومی جدول (۷) دستگاه‌های اجرایی که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده به شرح جدول ذیل است.


همان‌طور که در جدول نیز قابل مشاهده است، رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است.


۳- درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است که علت آن حکم بند (ب) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور است که بر اساس آن یک‌ درصد (۱ درصد) از هزینه‌های شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به موجب هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده تخصیص یافته است. 


۴- همچنین با توجه به اینکه کمک بودجه‌ای دولت به مؤسسات و نهادهای فرهنگی از طریق دستگاه‌های اجرایی اصلی است، بخش قابل توجهی از اعتبار در نظر گرفته شده ذیل دستگاه‌های اجرایی یاد شده به منظور کمک به مؤسسات و نهادهای مذکور بوده که در گزارش یاد شده به صورت نادرست به سرجمع اعتبارات دستگاه‌های اجرایی اضافه شده است. به عنوان نمونه هزار میلیارد تومان از اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان تبلیغات اسلامی از محل اعتبار بند (ب) تبصره (۱۳) لایحه بودجه سال جاری مربوط به صندوق توسعه قرآنی  و برای گسترش فعالیت‌های حفظ موضوعی قرآن کریم و تقویت فعالیت‌های مؤسسات قرآنی کشور بوده که (بر اساس برنامه‌های ارائه شده) در اختیار آن صندوق قرار خواهد گرفت و جزء اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی نیست.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • لزوم جبران تأخیر ایجاد شده در اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی