Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:30:55 GMT

اعتدال، اخلاق و انصاف سه ضلع یک مثلث

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۹۳۹۹

اعتدال، اخلاق و انصاف سه ضلع یک مثلث

تهران- ایرنا- همان‌گونه که طی روزهای گذشته در خبرها مشاهده کردیم مواضع صریح روشن رهبری که بیان داشتند: «صدمات را باید نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و مسئولانه، نه نقد همراه با تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است»، به طور واضحی بر اعتقاد ایشان بر ضرورت نقد عملکرد مسئولان با رویکرد اخلاقی و در عین حال کارآمد تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن ارگی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، آورده است: واقعیت این است مباحثی که رهبری را بر آن داشت تا چنین مواضعی را بگیرد بر کسی پوشیده نیست و می‌طلبد تا تمامی گروه‌ها و جناح‌ها با تمکین صددرصدی از این رویکرد با تمیز دادن بین نقد و تهمت و دروغ، گامی در در جهت اصلاح امور و امیدوار‌تر کردن مردم به روند حرکتی جامعه بردارند.

در سوره مبارکه مائده آیه ‎8 انصاف و اعتدال به عنوان شرط تقوا آمده است: «أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوی». این فرمایشات مقام معظم رهبری صرفا مختص زمان فعلی نبوده بلکه نشان از مشی ثابت ایشان در رهبری جامعه است و همان‌گونه که در بیانات ایشان در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات‌ قرآن با معظم‌له درسال 88 نیز می‌بینیم که تاکید دارند «به کسی نباید بیهوده تهمت زد؛ کسی را نباید به خاطر یک امر، از همه آن چیزهائی که صلاحیت محسوب می‌شود، انسان او را نفی بکند.

با انصاف باید بود، با انصاف باید عمل کرد، با انصاف باید حرف زد. نگرش اعتدالی به امور، به عنوان مبنای کار دولت‌های یازدهم و دوازدهم صرف نظراز گرایش‌های سیاسی همواره از ابتدای امر از سوی رئیس‌جمهور محترم مورد تاکید بوده است و سعی شده درهمه امور از سوی مدیران دولت دنبال شود.مدیران دولت نیز با تاسی از این رویه همواره از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بر این مشی حرکت کرده‌اند نگاهی به مواضع برخی چهر‌های شناخته شده دولت به خوبی نشان دهنده این رویکرد است.

اخیرا اسحاق جهانگیری در مشهد مقدس در همین راستا و با نگاهی منصفانه به همه دوره‌ها تصریح کرد: «انصافا دستاوردهای کشور در سال‌های گذشته و در همه دولت‌ها قابل دفاع بوده و هر چند ممکن است در برخی دوره‌ها سیاست‌ها و دستاوردهای روشن و بهتر و در برخی دیگر با وجود منابع زیاد به‌دلیل سیاست‌های نادرست دستاوردها کمتر بوده و این موضوعی قابل کتمان نیست.» ‎حتی زمانی که محمدعلی نجفی شهردار فعلی تهران زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد یکی از نگرانی‌های عمده نمایندگان محتمل بودن نگرش‌های تند سیاسی وی بود اما در عمل شاهد روش‌هایی نشأت گرفته از اصل اعتدال و انصاف از سوی وی بودیم.‎

عملکرد وی در سازمان میراث فرهنگی و همچنین شهرداری تهران در همین چند ماه گذشته از زمان آغاز به‌کار نیز نشان دهنده حرکت بر مشی اعتدال و توجه به استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های همه نیروهای موجود در دایره نظام است. آری واقعیت‌ها نشان می‌دهد که در کنار تاکیدات دین مبین اسلام و ولی امر مسلمین مدیران دولت تدبیر و امید نیز همواره سعی کرده‌اند با تأسی از این آموزه‌ها و دور از هرگونه افراط و تفریط اخلاق را بیش از پیش در جامعه رواج دهند. بدیهی است در مقام نقد باید ضمن تحلیل واقع‌بینانه مسائل و مشکلات به‌گونه‌ای عمل کرد که مرزهای باریک و بعضا متغییر میان بخش‌های مختلف نقد و فرافکنی، روح آرامش را در جامعه مخدوش نکند.

چندان بیراه نیست که بگوییم دولت دکتر حسن روحانی و شخص وی نیز آسیب دیده چنین تفکر دور از انصاف و اعتدال بوده است و با آگاهی کاملی که طی سالیان متمادی مدیریتی خود کسب کرده، برایش پرواضح است که چه بسا گروه‌های تندرو و افراطی با پوشیدن لباس اعتدال دم از تدبیر و امید می‌زنند اما با بداخلاقی‌ها بستر خاموش شدن شعله‌های امید را در سینه‌های مردمان ایران زمین ایجاد می‌کنند و بستر آسیب دیدن تحقق شعارهای دولت و در راس آن اعتدال را فراهم می‌آورند. جامعه ما این روز‌ها در شرایط حساسی است و به خوبی و به وضوح جلوه‌های نقد فرافکنانه را در تحولات مختلف از سوی برخی جریان‌ها مشاهده می‌کند. جلوه‌هایی که اگر به‌زیور اعتدال و انصاف آراسته نگردد، می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به جامعه وارد کند.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،10،9
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان با بیان اینکه مس الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است اظهار امیدواری کرد که نارنجی‌پوشان همچنان روند موفق خود را حفظ کنند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از  روابط عمومی باشگاه صنعت مس رفسنجان، حسین پورمحمدی مدیرعامل این باشگاه پس از صعود شاگردان نویدکیا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی گفت: پیش از هر چیز خوشحالم که به خواست خدا تیم مس هواداران و مردم شریف رفسنجان را در دو ماه اخیر خوشحال کرده و از نظر فنی، حرفه‌ای و اخلاقی مایه افتخار این مردم، استان کرمان و شرکت مس است.

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

وی در مورد تغییرات نیم‌فصل و تحول مس عنوان کرد: به لطف خدا و حمایت شرکت مس در نیم‌فصل توانستیم تصمیمات درستی بگیریم که مهمترین آن انتخاب یک مربی با اخلاق محترم و توانمند به نام محرم نویدکیا بود. تصمیم و تغییری که به واقع مس را از وضعیت بحرانی گذشته نجات داد. خوشحالیم که چنین تحول موفقی رقم خورده و محرم با خود آرامش را به مس آورده است. تیم ما جدا از عملکرد درخشانی که تمجید همه را به همراه داشته و نتایج بسیار خوب حالا الگوی ادب و اخلاق در فوتبال حرفه‌ای ایران است و این برای شرکت مس و باشگاه ما به مراتب از نتیجه اهمیت بیشتری دارد. مردم رفسنجان نویدکیا را به همین دلیل دوست دارند و به حضور این مربی با اخلاق در شهر افتخار می‌کنند.

مدیرعامل باشگاه مس اضافه کرد: در هر مقطع و زمانی مخالفان و حاشیه‌سازان وجود دارند و تلاش می‌کنند دست به اقدامات تخریبی بزنند؛ اما تیم ما فقط در زمین پاسخ می‌دهد. به خواست خدا، تلاش کادر فنی و زحمت بازیکنان همچنین حمایت هواداران سومین تیم برتر نیم‌فصل دوم هستیم ، با بهترین خط حمله و به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی هم رسیده‌ایم. این نتایج نشان می‌دهد مشکل ما بازیکنان نبودند و این نفرات حالا در آرامش و فضایی حرفه‌ای کیفیت واقعی خودشان را به خوبی نشان می‌دهند.

پورمحمدی درباره مشکلات مالی باشگاه و برنامه مس در فصل آینده گفت: خوشبختانه نگاه مثبتی در شرکت مس همچنین در استان و شهر نسبت به تیم وجود دارد و بخشی از مشکلات رفع شده. به خواست خدا می‌خواهیم با حضور نویدکیا برای یک فصل موفق و آماده کردن تیمی قدرتمند آماده شویم . شاکله اصلی این تیم برای فصل آینده حفظ خواهد شد چرا که این نفرات توانایی حقیقی و شایستگی خودشان را به خوبی نشان دادند. امیدواریم با نظر محرم نویدکیا بتوانیم ضمن استمرار نتایج موفق در لیگ و صعود به مراحل بالاتر جام حذفی در فصل آینده نیز یکی از تیم‌های قدرتمند و شایسته بالای جدول باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معمای «مثلث برمودا»
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان