Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، چهارمین گردهمایی روسای دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور با حضور رئیس، معاونین، مدیران و روسای واحدهای استانی و با موضوعات تخصصی، دیدگاه ها و راهبردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی برای ترم دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و همچنین برنامه های بلند مدت بخش های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در اهواز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دکتر محمد حسین امید در نشستی که با اصحاب رسانه استان خوزستان در خصوص چهارمین گردهمایی روسای دانشگاه های علمی کاربردی سراسر کشور برگزار شد، گفت: این گردهمایی ها که سالانه در استان های مختلف برگزار می شود معمولاً تبادل اطلاعات و تجربیات، ارزیابی اقدامات گذشته و هماهنگی برای برنامه های آتی است. خوشبختانه برای سه گردهمایی پیشین که اولین آن در عسلویه برگزار شد، هماهنگی های قابل قبولی بین استان ها به وجود آمد و چند شعار محوری دانشگاه مورد تاکید واقع شد، استان ها هم در مسیر این شعارها عمل کردند.

ایجاد مراکز آموزش مشترک با مراکز معتبر بین المللی

 وی با بیان این که خوزستان استان پیش گام برای انجام این نوع ماموریت های برون مرزی بوده است، عنوان کرد: ایجاد مراکز آموزش مشترک با مراکز معتبر بین المللی هم در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرارگرفته است و جهت انجام این ماموریت بین المللی محدودیتی وجود ندارد، چون از سوی شورای مرکزی دانشگاه برای پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای همجوار مجوز صادر شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: ماموریت فعالیت های برون مرزی از سوی شورای مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی به مراکز آموزشی تحت پوشش در سراسر کشور داده شده که استان خوزستان و مرکز آموزش منطقه آزاد اروند برای انجام این ماموریت پیش قدم شده است. همچنین این مجوز صادر شده تا در کشورهای همجوار نیز مراکزی ایجاد شود و در این رابطه کشورهای عراق و عمان متقاضی ایجاد مرکزآموزش علمی کاربری هستند.

توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی

دکتر محمدحسین امید تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته صرفاً از لحاظ کمی توسعه پیدا کرده بود وبه لحاظ کیفی دچار افت شده بود لیکن در دوره جدید، توسعه کمی محدود و متوقف شده و توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت وبرای دستیابی به آن هدفگذاری لازم صورت گرفته است.

وی با بیان این که نزدیک به ۴۶ هزارنفر در کشور متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند، افزود: فراخوانی در سال گذشته اعلام شد و همه اساتید علاقه مند تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی دعوت به همکاری شدند، از بین این متقاضیان ، حدود ۹ هزار نفر دررشته های مختلف  ومورد نظردانشگاه پذیرفته شد.

فراخوان ثبت نام برای متقاضیان تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی

برای بهمن ماه سال جاری نیز دومین فراخوان دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام می شود، رشته هایی را که مراکز آموزش نیاز به مدرس دارند، اطلاع رسانی می شود و دوباره ثبت نام از متقاضیان صورت می پذیرد، در مهلت مقرر مدارک از متقاضیان اخذ می شود و در جلسات مصاحبه با کارگروه های تخصصی، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

توجه به کیفیت گرایی و پرداختن به بحث نوآوری و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی

دکتر محمد حسین امید در بخش دیگر سخنان خود به آمار دانشجویان ورودی اشاره کرد و با بیان این که خوشبختانه امسال آمارها نشان از ارتقاء ورودی هاست، گفت: به دلیل رویه جدید دانشگاه که همانا کیفیت گرایی و پرداختن به بحث نوآوری و فناوری است، متقاضیان این دانشگاه نیز ارتقا پیدا کرده اند واین روند باز هم ادامه دارد و انتظار این است که در پذیرش جدید که بهمن ماه انجام می شود، بهترین ها جذب آموزش شوند، چرا که وقتی کیفیت ورودی ارتقا پیدا کند سهمیه بندی دانشجویان به روز می شود و جوانانی که تازه می خواهند وارد آموزش عالی شوند، سهمیه بیشتری خواهند داشت.

بازنگری برنامه های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به پیشرفت قابل قبول محتوای درسی هم اشاره کرد و با بیان این که تقسیم کار به استان ها صورت گرفت، اظهار کرد: تمام برنامه های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری و به روز می شود . برخی برنامه ها در مقطع تحصیلی باید تجدید نظر شود، چرا که برخی نیاز به دوره های مقطع دار ندارند و  اجرای پودمانی این دوره ها کافی است.

تقویت زیرساختها در دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی همچنین به تاکید بر تقویت زیرساختهای دانشگاه جامع پرداخت و عنوان کرد: بازرسی  و نظارتی دانشگاه نسبت به گذشته، تقویت شده و واحدهای دانشگاه جامع در تمام استان ها این نظارت را به خوبی اجرایی می کنند. البته بازرسی های سرزده از طرف معاونت نظارت دانشگاه هم انجام می شود و این موضوع به این که مراکز در اجرای برنامه های آموزش های علمی کاربردی رفته رفته منضبط تر می شوند؛کمک کرده است.

آموزش های عملی کاربردی وجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشورگفت: آموزش های علمی کاربردی یک تفاوت اصلی با آموزش های نظری دارند و آن هم واحدهای کارورزی، کاربینی، کار آموزی و آموزش های عملی است، بیش از ۷۰ درصد این آموزش ها، عملی است و کمتر از ۳۰ درصد نظری است، هر کدام از دانشجویان در هر مقطع کاردانی یا کارشناسی باید حدود ۵۱۲ ساعت کاربینی و کارورزی داشته باشند، این موضوع در گذشته به دلیل نبود نظارت کافی، ضعیف شده بود که هم اکنون  در دستور کار است و مراکز ملزم هستند که آموزش های عملی کاربینی و کارورزی را داشته باشند.

 توسعه مراکز نوآوری و مراکز رشد / افتتاح کلینیک های کارآفرینی

دکتر محمد حسین امید عنوان کرد: توسعه مراکز نوآوری و مراکز رشد در جوار مراکز آموزش عالی علمی کاربردی از اقدامات در حال انجام است و مراکز رشد در استان ها در حال تاسیس است. در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان هم کلینیک های کارآفرینی افتتاح می شود، این مراکز رشد، محل هایی برای کمک به دانش آموختگان علمی کاربردی،توسعه کسب و کار، تشکیل شرکت های دانش بنیان و حضور در عرصه تولید است که باز هم خوزستان در این مسیر، پیش قدم بوده است.

وی در خصوص چهارمین گردهمایی دو روزه دانشگاه های جامع علمی کاربردی سراسر کشور در اهواز گفت: پس از این گردهمایی، تیم های مختلفی اعم از مشاوران کسب و کار، مشاوران حقوقی و اقتصادی برای مشاوره دانش آموختگان فعال می شوند.

کسب عنوان نمونه برای موکب (اربعین حسینی) دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص فعالیت های فرهنگی این دانشگاه گفت: توسعه فعالیت های فرهنگی در اولویت برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی است نمونه آن راه اندازی موکب اربعین حسینی در خوزستان و ایلام بود، که موکب خوزستان جزو موکب های نمونه شناخته شد. به شرکت کنندگان در فعالیت های اربعین حسینی هم تسهیلاتی در نظر گرفته شد. همچنین برگزاری جشنواره های قرآنی، جشنواره های ورزشی از دیگر فعالیت های فرهنگی این دانشگاه است.

 اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی

ایشان با بیان این که دانش آموختگان حوزه های مهارتی از اشتغال پذیری بهتر و بیشتری برخوردار هستند، گفت: این یک ویژگی مثبت است که دانش آموختگان بلافاصله می توانند وارد بازار کار شوند و برای خود، شغل ایجاد کنند. به همین دلیل، کمک رسانه ها به دانشگاه برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی و سوق دادن جوانان به سمت آموزش های مهارتی، می تواند به فرآیند اشتغال هم کمک کند.

ترویج مهارت آموزی در دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت های بی نظیر صنعتی، کشاورزی، شیلات و آبزیان و دریا استان خوزستان گفت: تلاش همه ما این خواهد بود که به ترویج مهارت آموزی و مهارت های آموزشی بپردازیم، چرا که مشکل امروز جامعه ما مشکل اشتغال و بیکاری جوانان است و با توجه به این که استان خوزستان درصد بیکاری بالایی دارد، لذا دانشگاه جامع علمی کاربردی این آمادگی را دارد تا با  هماهنگی مسئولان استان و استاندار جهت احصاء نیازهای استان، آموزش و تربیت نیروی متخصص در همه بخش ها، تفاهم نامه منعقد کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۱۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا