دردسر کلمه "آشغال" برای حجت الاسلام صدیقی
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۴۳۰۹
فرارو - به کار بردن کلمه «آشغال» از سوی امام جمعه موقت تهران با واکنش هایی در فضای مجازی و رسانه ای رو به رو شد. حجت الاسلام کاظم صدیقی دیروز در بخشی از خطبه های نماز جمعه پایتخت به ناآرامیهای اخیر بعضی شهرهای کشور پرداخت و در بخشی از سخنانش گفت: اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش فرارو، محمدعلی وکیلی، نماینده از نمایندگان مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت بمراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دونشانی چون آشغال برای معترضین میباشد، متاسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست». سخنان صدیقی بار برای بسیاری افراد حتی بعضی اصولگرایان یادآور کلمه «خس و خاشاک» بود که محمود احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به کار برد.
هشت سال پیش وقتی احمدی نژاد در جمع هواداران خود در میدان ولیعصر از کلمه خس و خاشاک استفاده کرد، بسیاری از طرفداران او بر آن شدند تا بگویند احمدی نژاد به مردم توهین نکرده و منظورش دشمنان خارج نشین ملت بوده است. با این حال مخالفان احمدی نژاد هنوز که هنوز است نظر دیگری دارند. عزت الله ضرغامی، فعال سیاسی اصولگرا نیز از جمله افرادی بود که به کار بردن اظهارات دیروز امام جمعه تهران را با سخنان احمدی نژاد در سال 88 مقایسه کرده است. او گفته: تعبیر کلی «آشغال» در مورد معترضین مشابه «خس و خشاک» هزینه ساز است.
چرا کسی به احمدی نژاد و علم الهدی معترض نشد؟
بعضی نیز اظهارات صدیقی را مشابه اظهارات امام جمعه مشهد در سال 88 دانستند. آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد که آن سال برای شرکت راهپیمایی 9 دی به تهران آمده بود، افرادی که در اعتراضات سال 88 شرکت کرده بودند را بزغاله و گوساله خواند.
سید ناصر قوامی، رئیس کمسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم در واکنش خود به اظهارات دیروز خطیب جمعه تهران گفته: «سال 88 هم آقای علم الهدی در تریبون نماز جمعه مردم را بزغاله و گوساله خطاب کرد اما کسی به او اعتراضی نکرد و بازخواست نشد. همان سال احمدی نژاد مردمی را که به نتیجه انتخابات معترض بودند خس و خاشاک خواند و کسی هم به او معترض نشد.»
قوامی با بیان اینکه «اینگونه رفتار و ادبیات برای مردم ما ناآشنا نیست» گفته: «با این افراد در سال 88 که آتش روی بنزین ریختند نه تنها برخوردی نشد و اعتراضی هم به آنان نشد بلکه تشویق هم شدند. بنابراین طبیعی است که باز هم از این ادبیات استفاده کنند. نتیجه آن رفتارها هم در سال 88 دیدیم.» قوامی در ادامه واکنش خود صلاحیت خطیب جمعه دیروز تهران را زیر سوال برده و گفته: «به عقیده من آقای صدیقی صلاحیت این را ندارد که در تهران خطبه بخواند و سیاست های داخلی و خارجی را تبیین کند.»
آقای صدیقی؛ میشود فقط روضه بخوانید؟
مصطفی تاجزاده نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: آشغال نامیدن و بدتر از آن آشغال دانستن فرزندان معترض و سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمدهاند، به دور از منش نبوی و علوی است. اگر نمیتوانیم دردی دوا کنیم، نمک بر زخمشان نپاشیم. احترامشان را نگه دارید و به شعور این ملت شریف و بافرهنگ توهین نکنید.
اظهارات امام جمعه تهران با واکنش یک چهره روحانی هم روبه رو شد. حجت الاسلام محمدرضا زائری، روحانی روزنامه نگار در یادداشتی با عنوان «آقای صدیقی؛ میشود فقط روضه بخوانید؟» خطاب به صدیقی نوشت: چرا آقایان متوجه نیستند که بیرون از اتاقهای دربسته و پشت دیوارهای محافظان شان هم مردمی هستند؟ چرا آقایان نمیدانند که جز تحلیلهای بولتن سیاسی رسمی و محدودشان چیزهایی در متن جامعه جاری است؟ چرا آقایان نمیفهمند که کلمه به کلمه و جمله به جمله شان در این روزگار توسط رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی در فضای مجازی میگردد و شنیده یا خوانده میشود؟ آیا تحریک کردن عواطف بخشی از جامعه با عباراتی مثل «یک مشت آشغال» صواب است؟ آیا انگشت کردن در زخمی که همه -حتى رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان- برای التیام آن میکوشند رواست؟
توضیح صدیقی: به معترضین به احترامی نکردم
بعد از این واکنش ها، حجت الاسلام صدیقی بر آن شد تا درباره کلامی که به کار برده بود توضیحاتی ارائه دهد. او به خبرگزاری دانشجو گفته: وقتی بنده میگویم مردم جمع شده اند، معاذالله نمیتوانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی بوجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلا کاری به اشخاص ندارم. وی با اشاره به تجمع مردم در نهم دی سال 96 گفت: اجتماع مردم همانند نهم دی هشتاد و هشت بود. فضایی که دشمن بوجود میآورد مثل آشغالی است که مزاحم است و این اجتماع مردم فضای فتنه و آشوب را میبرد.
خطیب موقت تهران افزود: الحمدلله رب العالمین مردم ما را از خودشان میدانند و من هم به مردم عشق دارم. من خدا را شکر میکنم که در خدمتم مردم هستم و در میان آنها هستم. در این خطبه هم من نماینده مردم و بلندگوی آنها بودم. او گفته: در این خطبه نهایت احترام را به مردم کردیم، از آنها تشکر کردیم و امکان ندارد من بخواهم به مردم حتی معترضین و آنهایی که بخاطر اعتراض بیرون آمدند هیچ بی احترامی بکنم. صدیقی در این توضیحات گفته که قصد اهانت به معترضین نداشته و مردم را از کسانی که قصد آشوب دارند جدا می داند.
مردم را به طیفی از هواداران سیاسی تقلیل ندهیم
عبدالله ناصری، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت و گو با فرارو می گوید جریانات سیاسی نباید مردم را به طیفی از هواداران خود تقلیل دهند. اعتراضات اخیر به هیچ کدام از جریانات سیاسی تعلق نداشت، بلکه اعتراضات مدنی بود که با زمینههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شکل گرفت. این اعتراضات کاملا ناشی از احساس ناامیدی و ناکارآمدی بود. این استاد دانشگاه ادامه می دهد: باید اعتراضات اخیر را یک حرکت معنادار بدانیم. هرچقدر بخواهیم درباره این اتفاقات تعلل کنیم و ساکنین این سرزمین را از عناصر هشدار دهنده ندانیم، اشتباه کردیم. باید طبق قانون اساسی برای اعتراضات مدنی فضایی را ایجاد کنیم تا صدای مردم شنیده شود. حاکمیت باید امنیت معترضین را هم فراهم کند. اما متاسفانه تاکنون در این موارد به صورت غیرطبیعی عمل شده است.
ناصری با بیان اینکه در هر اعتراضی ممکن است چند نفر اعتراضات را به آشوب برسانند می گوید: من با حرکت های ساختارشکنانه، آشوب گری و تخریب اموال عمومی کاملا مخالفم. اما باید باور کنیم که حرکت های اخیر، داخلی و بدون دستورگیری عوامل خارجی بوده است. اگر بخواهیم در دام توهم توطئه گرفتار نشویم دوباره راه اشتباه میرویم و اعتراضات پیش آمده همچون یک آتش زیر خاکستر خواهند ماند.
این فعال سیاسی ادامه می دهد: نسل انقلاب به خوبی به یاد دارند که در بسیاری از راهپیمایی هایی روزهای انقلابی که با فراخوان امام (ره) شکل می گرفت، تعدادی افراد راهپیمایی را به آشوب میکشاندند. البته امام هم مخالف این گونه اقدامات بودند و همواره هشدار می دادند که نکند به اموال عمومی یا خصوصی مردم آسیبی وارد شود. با این حال مشاهده می کردیم که مثلا شیشه بعضی بانک ها شکسته و یا به بعضی سینماها تعرض می شد. این حرکات با اینکه مورد تایید مدیریت جریان انقلاب نبود اما به نظر یک حرکت طبیعی ناشی از شدت عصابنیت تلقی می شد. در بسیاری از راهپیمایی ها در کشورهای توسعه یافته هم می بینیم که با وجود آنکه پلیس امنیت تظاهرات یا تجمعات را فراهم می کند اما باز هم بعضی رفتارهای غیرمدنی از سوی افرادی سر میزند. حاکمیت این کشورها هم این گونه حرکات را عوامل مزدور نمی خوانند یا برای معترضین از الفاظی مثل خس و خاشاک استفاده نمی کنند.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته پیش رو اعلام شد
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت از شنبه ۱۵ تا جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با ولاد حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت از سوی روابطعمومی و تبلیغات آستان مقدس بانوی کرامت اعلام شد.
نیایش صبحگاهی حرم مطهر بانوی کرامت از یکشنبه تا سهشنبه با قرائت دعای عهد، چهارشنبه شرح زیارت امینالله با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین علیاصغر ظهیری، پنجشنبه قرائت زیارت عاشورا با نوای سید جواد میرجعفری و جمعه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی و قرائت دعای ندبه با نوای محمدرضا و حسین طاهری دنبال خواهد شد.
مراسم قبل از اذان ظهر حرم مطهر بانوی کرامت از یکشنبه تا سهشنبه با سخنرانی حجتالاسلام محمد قدرتی و از چهارشنبه تا جمعه با سخنرانی حجتالاسلام علی حسینزاده برگزار و در روز جمعه آقایان ابوالقاسم و مسعود زمانی مداحی خواهند کرد.
مراسم بعد از نماز عصر نیز یکشنبه با مداحی مسعود زمانی، دوشنبه و سهشنبه قرائت زیارتنامه حضرت معصومه (س)، چهارشنبه با مداحی سید حسن گل ختمی، پنجشنبه با مداحی علیرضا اخباری و جمعه با مداحی حسن شالبافان دنبال میشود.
مراسم قبل از اذان مغرب حرم مطهر نیز در قالب برنامه کارشناس محور یکشنبه با اجرای اسماعیلی و حضور حجتالاسلام محمدحسین فلاح زاده بهعنوان کارشناس احکام، دوشنبه با اجرای امیدواریان و حضور حجتالاسلام مجید همتی بهعنوان کارشناس سبک زندگی اهلبیت (ع) و سهشنبه با اجرای توفیقی و حضور حجتالاسلام محمدرضا اعوانی بهعنوان کارشناس نهجالبلاغه، چهارشنبه با اجرای حبیبی و حضور حجتالاسلام فلاح تهرانی بهعنوان کارشناس سیره شهدا، پنجشنبه در قالب محفل انس با قرآن کریم و جمعه با سخنرانی حجتالاسلام احمد لقمانی و قرائت زیارت آل یاسین با نوای آقایان میرداماد و سید حسن علوینژاد برگزار میشود.
مراسم شبهای حرم مطهر یکشنبه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین علی نظری منفرد و قرائت زیارت فاطمتین با نوای جواد برزگر، دوشنبه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین سید صادق میرشفیعی، سهشنبه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین محمدهادی هدایت، چهارشنبه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی و مداحی عباس حیدرزاده، پنجشنبه با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین مسعود عالی، قرائت دعای کمیل با نوای سید مهدی میرداماد و مداحی سید مجید بنی فاطمه، و جمعه با سخنرانی آیتالله سید محمدمهدی میرباقری، مداحی محمود کریمی و شعرخوانی صابر خراسانی برگزار میشود.
کد خبر 6097346