Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:05:12 GMT

توصیه‌ای برای تماشای کارهای خیابانی تئاتر فجر

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۸۶۴۷۱

توصیه‌ای برای تماشای کارهای خیابانی تئاتر فجر

سامان خلیلیان با بیان اینکه حضور گروه‌های خارجی در جشنواره تئاتر فجر به هر شکلی که باشد نوعی تجربه‌ی اجرایی جدید ارائه می‌کند، گفت: تماشای این کارها باعث می‌شود دست کم هنرمندان ایرانی با توانایی‌ها و استعدادهای خود برای انجام کار بیشتر واقف شوند.

 این هنرمند که مدیر کانون تئاتر خیابانی نیز است، از مدتی قبل به دلیل یک عارضه در بستر بیماری بوده و این روزها با وجود شرایط سختی که برای حرکت دارد، اما تلاش می‌کند دوران نقاهت را هر چه سریع‌تر پشت سر گذاشته و به گفته خودش با انجام فیزیوتراپی پس از یک دوره زمانی، سلامتی خود را باز یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با قدردانی از دوستان و همکارانش که در روزهای گذشته پس از اطلاع از بیماری او جویای احوالش بودند، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره حال و احوال این روزهای تئاتر در آستانه جشنواره فجر بیان کرد: به طور طبیعی هر کسی از اهالی تئاتر چه در سیستم اجرایی جشنواره باشد و چه نباشد ناخواسته مسیرش از چهارراه ولیعصر (عج) که بگذرد جذب فضای جشنواره خواهد شد و اگرچه شرایط جسمانی‌ام خیلی مساعد نیست اما حتما خودم را برای تماشای بعضی کارها از جمله نمایش خیابانی که توسط گروه آلمانی اجرا می‌شود خواهم رساند.

خلیلیان با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره‌ی امسال بیش از گذشته مورد اقبال علاقه‌مندان قرار گیرد و به لحاظ کیفی هم شرایط خوبی داشته باشد، درباره‌ی گروه‌های خارجی جشنواره به ویژه در بخش تئاتر خیابانی اظهار کرد: حضور چنین گروه‌هایی از جمله گروهی که نمایش «ریموت» را اجرا می‌کند، در هر شکلی نوعی تجربه‌ی اجرایی جدید را به عنوان یک نمونه‌ی عینی به علاقه‌مندان و هنرمندان نشان می‌دهد. البته شاید قبل از این هم در ایران چنین نمونه‌هایی اجرا شده باشند اما به هر حال نکته‌ی مهم این است که این گروه‌ها بین‌المللی هستند و حضورشان در ایران خالی از لطف نیست که به لحاظ تجربه‌ی اجرا می‌توانند تماشاگران را با یک وضعیت اجرایی جدید آشنا کنند.

وی با تأکید بر اینکه یک نکته‌ی جالب توجه در این گروه اجرایی این است که توانسته خود را به یک گروه بین‌المللی تبدیل کند افزود: ما در این بخش کوتاهی‌هایی داریم و آن هم به این دلیل است که بچه‌هایی که در حوزه تئاتر خیابانی و محیطی فعال هستند خیلی تولیداتشان به گونه‌ای نبوده که بخواهند آن‌ها را در فضای بین‌المللی عرضه کنند و این بنا به شرایط و وضعیت مخاطب خودمان در ایران هم رخ داده است. درواقع شاید خیلی دوستان به سمت تولیداتی که بتوان آن‌ها را در خارج از کشور ارائه داد، نرفته‌اند ضمن اینکه بسیاری از بچه‌های تئاتر خیابانی به حضور در این فضاها علاقه نشان ندادند.

خلیلیان در پایان با بیان اینکه البته در دو، سه سال اخیر علاقه و درک حضور در خارج از کشور میان بچه‌ها پیدا شده و حداقل امسال برای پنج، شش گروه تئاتر خیابانی مکاتباتی جهت اعزام صورت گرفته است، ادامه داد: من توصیه می‌کنم تمام همکارانم در حوزه تئاتر خیابانی به جشنواره بروند و نمایش‌هایی که در این بخش اجرا می‌شود را تماشا کنند چون این گروه‌های خارجی باعث می‌شود بچه‌های ایرانی به توانایی‌های خود آگاه شوند و متوجه شوند که می‌توانند توانمندتر هم باشند اما به انسجام نیاز دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۸۶۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهادهای استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالابردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6089723 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان