Web Analytics Made Easy - Statcounter

تکیه معاون‌الملک یکی از ارزشمند‌ترین تکیه‌های مذهبی کشور در استان کرمانشاه، مدتی است که بر اثر نفوذ آب در معرض تخریب قرار گرفته و بسیاری از کاشی‌های آن فروریخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تکیه‌ی معاون‌الملک یکی از آثار تاریخی نادر در معماری ایران است که حدود نیم قرن پیش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماری بی‌نظیر و کاشی‌کاری و نگارگری‌ها، این اثر را به یک موزه کاشی کاری بدل کرده است.

این اثر با قدمت صد ساله‌اش توسط حسن خان معینی در محله‌ای قدیمی به نام آبشوران بنا شده و یکی از استثنایی‌ترین تکایای ایران محسوب می‌شود. در واقع این تکیه دائره‌المعارفی تصویری از حماسه‌های خلق شده در کربلا، قصص قرآنی، داستان‌های شاهنامه و جلوه‌ای از هنر ایرانی اسلامی است که به عنوان‌ یک میراث معنوی ارزشمند برای مردم این دیار به یادگار مانده است.

جلیل بالایی (مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه) گفت: تکیه‌ی معاون‌الملک در خط القعر مسیر آب‌های سطحی و قنواتی که در گذشته بوده، در مسیر آبشوران قرار گرفته است. در مسیر آ‌بشوران و آب‌های سطحی در حدود 120 سال پیش دو حمام ایجاد کرده بودند. یکی حمامِ خصوصی متعلق به معاون‌الملک و خانواده‌اش و دیگری یک حمام عمومی که برای عموم مردم احداث شده بود. آب حمام از قنات داخل تکیه تأمین می‌شده؛ لذا در حال حاضر، به لحاظ طبیعی و به لحاظ توپوگرافی؛ وضعیت به نوعی است که تکیه در مسیر آب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، محدودیت‌ها و موانعی که در مسیر آب‌های سطحی و آب آبشوران وجود داشته، این بنا را در سنوات گذشته تهدید کرده است.

وی درخصوص اقدامات اولیه‌ که برای حفاظت از تکیه انجام شده، بیان کرد: نخستین اقدام فوری‌ای که سازمان میراث فرهنگی انجام داد، این بود که در خط القعر پایینی یک سیستم پمپاژ خودکار آب نصب شد؛ تا اگر آب به هر دلیلی به بیرون رسوخ کند، بلافاصله از طریق این سیستم به بیرون منتقل ‌شود.

وی افزود: اما امکانِ مطالعه روی دیوار تکیه برای ما وجود ندارد. تقریباً دو هفته‌ پیش، با حضور سازمان برنامه و بودجه و امور آب، قرار بر این شده که سازمان امور آب، مسیر آب‌های آنجا را مطالعه کند و راه‌کاری را برای حل مشکل دائمی آن ارائه کند. مسئله‌ دیگری که در خصوص تکیه معاون‌الملک باید به آن توجه داشت؛ این موضوع است که چون این تکیه در بافت تاریخی و قدیمی شهر کرمانشاه قرار گرفته، لوله‌های آب شربِ داخل شهر، در آنجا فرسوده‌اند. حتی ممکن است لوله‌ها شکسته شده باشند و این باعث می‌شود که به مجموعه آسیب برسد. به همین خاطر ما از اداره آب و فاضلاب شهری خواستیم که کمک کند تا لوله‌های اطراف بنا نوسازی شود.

وی از دو پروژه‌ی جدید درخصوص تکیه‌‌ی معاون‌الملک خبر داد و افزود: در داخل مجموعه هم ما امسال دو پروژه داریم. یکی پروژه‌ی مستندسازی کاشی‌های تکیه است. از طریق این پروژه، تمام کاشی‌های تکیه مستند خواهد شد و شناسنامه برای آن‌ها تهیه می‌شود. یعنی کاری که در سنوات گذشته نکردیم و نکردند. پروژه‌ی بعدی هم بحث ورود تیمی به مجموعه است. در تهران قراردادی به امضا رساندیم تا سازمان مرکزی میراث فرهنگی؛ یک تیم مقاوم‌ساز متخصص در امر کاشی به استان اعزام کند تا یکبار دیگر بحث مقاوم‌سازی کاشی‌ها را به روش‌های علمی و جدید تقویت کنند.

مدیرکل میراث استان کرمانشاه، درخصوص علل و عواملِ خرابی‌های مجموعه معاون‌الملک گفت: بخشی از این‌ها به دلیل جنگ بوده، بخشی به دلیل خشکسالی‌هایی بوده که مسیر قنات تکیه را مسدود کرده، و بعد مردمی که در طول سالیان متمادی ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی انجام داده‌اند و مسیر قنات و آبشوران را بسته‌اند. این عوامل دست به دست هم داده‌اند و الان اکوسیستم و مسیر طبیعی آب‌های سطحی، آب‌های رودخانه‌ای و قناتی که در قدیم وجود داشته، به هم خورده است.

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج

شهردار سنندج از کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شهرداری سنندج، سیدانور رشیدی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشست مدیران و معاونان شهرداری سنندج با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج که به مناسبت روز ملی شوراها برگزار شد، اظهار کرد: حوزه کاری در شهرداری‌ها به‌دلیل محدودیت‌های مالی و همچنین گستره انتظارات مردم بسیار سخت است.

وی افزود: اقدامات و برنامه‌های شهرداری در سال‌جاری را بر ۳ مبنای امور کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تعریف کرده‌ایم که امیدواریم با اجرای آن‌ها زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به شهر و شهروندان را فراهم سازیم. شهردار سنندج خاطرنشان کرد: برخی اقدامات شهرداری در راستای ایجاد زیرساخت‌ها مانند اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در راستای هوشمندسازی شهر، هدایت آب‌های سطحی، احداث سوله برای ساماندهی بازیافت و سگ‌های بلاصاحب انجام شده است که شاید برای مردم مشهود نباشد، اما این‌ها اقدامات زیرساختی هستند که در آینده نتایج آن به نفع شهر و شهروندان خواهد بود. رشیدی با بیان اینکه پروژه شهرداری الکترونیک به‌صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است، ادامه داد: همگام‌سازی و به‌روز رسانی اقدامات در شهرداری الکترونیک جزو اولویت ما بود که آغاز شد و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جلو رفته که قطعاً تحقق شهرداری الکترونیک گام بلندی در شفاف‌سازی و کاهش فساد اداری خواهد بود. وی گفت: با تلاش تمام مجموعه مدیریت شهری و همراهی شوراها شاخص‌های خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف از جمله آسفالت، سرانه فضای سبز، شهرداری هوشمند، برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی و غیره ارتقا پیدا کرده و می‌توانیم با سند کاملاً ارائه کنیم. شهردار سنندج تصریح کرد: ساماندهی وانت‌های میوه فروش را در سال ۱۴۰۱ در سطح قابل قبول اجرا کردیم و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از پانزدهم اردیبهشت ماه جاری ساماندهی وانت‌های میوه فروش در سطح شهر اجرا خواهد شد. رشیدی افزود: در این راستا ۵ نقطه‌ای که در راستای استقرار وانت‌های میوه فروش قبلاً در نظر گرفته شده بود به ۱۰ نقطه افزایش یافته و امیدواریم شاهد اجرای قابل قبول این طرح در سنندج باشیم. وی با اعلام اینکه در راستای افزایش سرانه فضای سبز طی سال گذشته کارهای خوبی انجام گرفت که امسال نیز استمرار خواهد داشت، گفت: اجرای پارک‌های بزرگ مقیاس و پارک‌های درون محلی در سال گذشته انجام شد و پارک ۳۶ هکتاری پیرچنار، ۲۰ هکتاری نیشتمان و سه هکتاری نایسر و۲۰ پارک درون محلی دیگر برای امسال برنامه‌ریزی شده است. شهردار سنندج اضافه کرد: کلنگ‌زنی دو پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی هسته مرکزی شهر و چندین پروژه عمرانی را در سال جاری انجام خواهیم داد. کد خبر 748851

دیگر خبرها

  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • آخرین اقدامات برای جلوگیری از ورود تروریست ها به ایران از پاکستان
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج