Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- ارکستر «نغمه‌ باران» به رهبري «نزهت اميري» و سرپرستي و خوانندگي «علي اميرقاسمي» در حالي روي صحنه رفت که اولين و تنها زنِ فعالِ‌ رهبر ارکستر در داخلِ کشور، با قدرت و بي‌نقص قطعاتِ اجرايي را به اجرا درآورد. اين ارکستر را 60 نوازنده شاخص و پيشکسوت همراهي مي‌‌کردند و در کنسرتِ شب گذشته‌شان، قطعاتي از بزرگان موسيقي ايران را نواختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين برنامه در دو بخش اجرا شد؛ در ابتدا قطعه‌ ملي ميهني «خاک مهرآيين» از علي‌اکبر قرباني با صداي «علي اميرقاسمي» اجرا شد. اين قطعه‌ پيش از اين توسط ارکسترهاي متعددي اجرا شده بود و «سالار عقيلي» و «وحيد تاج» نيز آن را به اجرا درآورده بودند. پس از اجراي اين قطعه، تک‌نواز ويلن روي صحنه آمد و اثر «حسين دهلوي» به نام «شوشتري براي ويلن و ارکستر» را اجرا کرد. «شهزاده‌ي‌ رؤيا» نيز با آهنگسازي «همايون خرم» قطعه‌ي بعدي بود که خوانندگان زيادي آن را اجرا کرده‌اند. در پايان نيز قطعه‌ي «رفتم» ساخته‌ علي تجويدي اجرا شد. اين برنامه با استقبال مخاطبان همراه شد.
در بخش دوم ارکستر در ابتدا قطعه‌ «ماهور براي ويلن و ارکستر» و سپس قطعه‌ «دور جواني» ساخته‌ي جواد لشکري را اجرا کرد و در ادامه قطعه‌ «واي از شب من» از همايون خرم نواخته شد. قطعه‌ي بعدي که سازي و بي‌کلام بود «کنسرتينو براي سنتور و ارکستر» نام داشت که ساخته‌ حسين دهلوي است و در اين اجرا با تنظيم رهبر ارکستر براي مخاطبان اجرا شد. پس از اجراي قطعه‌ «بيا»، به خاطر استقبال مخاطبان از اين اجرا و تشويق‌هاي مکررشان، ارکستر بار ديگر قطعه‌ «خاک مهرآيين» را اجرا کرد و براي پايان برنامه خود قطعه‌ ملي ميهني «اي ايران» اثر ماندگار روح‌الله خالقي را اجرا کرد و به کار خود پايان داد.
نزهت اميري، کارشناس موسيقي از هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و کارشناس ارشد آهنگسازي از دانشگاه هنر است. او موسيقي را نزد استاداني چون پرويز منصوري، حسين عليزاده، و منوچهر صهبايي آموخته و سال 1384 ارکستر مضرابي حسين دهلوي را رهبري کرده است. نزهت اميري از تابستان 96 رهبري ارکستر ملي نغمه‌ باران به سرپرستي علي اميرقاسمي را برعهده گرفته و اولين و تنها رهبر ارکستر زن در ايران است.
اين ارکستر در آهنگسازي و اجراي قطعات علاوه بر شعر کلاسيک، از شعراي شعر و ادب فارسي متعددي همچون کريم فکور، اسماعيل نواب صفا، بهادر يگانه، تورج نگهبان، رهي معيري، معيني کرمانشاهي، فريدون مشيري، حميدي شيرازي، ايرج تيمور تاش، علي اکبر کني پور، نواب صفا و بيژن ترفي استفاده کرده است.
همچنين اين ارکستر تا کنون آثاري از بزرگان و اساتيد موسيقي ايران ازجمله جواد لشگري، همايون خرم، حبيب الله بديعي، علي تجويدي، روح الله خالقي، فريدون حافظي و انوشيروان روحاني را اجرا کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۵۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • قطعه پنج باند دوم مسیر خاش به زاهدان در حال اجرا است