Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-29@07:22:55 GMT

شرائط و احکام مهم در ازدواج موقت

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۰۶۸۸۴

شرائط و احکام مهم در ازدواج موقت

به گزارش جام نیوز، در ادامه به برخی احکام ازدواج موقت اشاره می شود:

 

1. در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

 

2. خود زن و مرد می‌توانند صیغه عقد را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهر (مثلاً از هزار تومان تا ...) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

«صیغه عقد»

زن می‌گوید:

«زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّةِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» (خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین)

 

بعد مرد می‌گوید:

«قَبِلْتُ» (قبول کردم)

تبصره: اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. اما باید لفظی را بگویند که معنی «زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ» را بفهماند.

 

3. عقد موقت طلاق ندارد بلکه جدا شدن زن و مرد بواسطه تمام شدن مدت عقد و یا بخشیدن مدت (مرد باقیمانده زمان عقد را به زن می‌بخشد) می‌باشد.

 

4. اگر کسی زنی را به عقد خود درآورد، اگر چه نزدیکی نکرده باشد مادر آن زن به آن مرد محرم می‌شود و اگر نزدیکی کرده باشد، اگر آن زن از مرد دیگری دختر داشته باشد دختر آن زن نیز به آن مرد محرم می‌شود و مرد هرگز نمی‌تواند با آن دختر ازدواج کند.

 

5. تعریف عدّه: مدت زمانی را که زن نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند عدَه می‌گویند. این مدت پس از طلاق (در عقد دائم) و یا اتمام مدت زمان (در عقد موقت) و یا فوت شوهر شروع می‌شود.

 

6. عدَه عقد موقت دیدن دوبار عادت ماهیانه زنان است. عدَه عقد دائم از زمان طلاق، دیدن سه بار عادت ماهیانه است. عدّه وفات شوهر، چهارماه و ده روز است اگر چه زن یائسه یا متعه باشد.

 

7. زن یائسه (زن غیرسیدی است که سنش بالاتر از پنجاه سال یا سیده‌ای که سنش بالاتر از شصت سال باشد) عدّه طلاق و عدّه اتمام عقد موقت ندارد.

 

8.    اگر مردی زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند آن زن بر او حرام می‌شود.

 

منبع:vakileto.parsiblog.com

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با سردار رادان فرمانده فراجا گفت: اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است و تمام تلاش‌ها باید در جامعه معطوف به پیاده سازی احکام نورانی دین باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه سردار رادان و نیرو‌های فراجا به عنوان سربازان اسلام در میدان و صحنه اجتماع حاضر هستند و تامین امنیت جامعه را تا دور‌ترین نقاط کشور تامین می‌کنند گفت: در عرصه جدیدی که دشمنان حیازدایی را طراحی کرده اند و توسط عوامل آنان در جامعه اجرایی و مدیریت می‌شود نیرو‌های فراجا باعزم و اراده‌ای راسخ برای اجرایی کردن منویات رهبر انقلاب و احکام دین تلاش می‌کنند.

 

دیگر خبرها

  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • (ویدئو) پشت صحنه سکانس جنجالی صیغه شکلاتی
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • پشت صحنه سکانس جنجالی صیغه شکلاتی