Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران– ایرنا- مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو با بیان این که بازار تولیدات دارویی در کشور 16 هزار میلیاردتومان است، تصریح کرد: حدود 70 درصد از این ارزش دارویی کشور را صنایع داخلی تولید می کنند و 30 درصد مابقی نیز از طریق واردات تامین می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر عبدالمجید چراغعلی در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست فناوری با ارائه گزارشی از سیاست ملی تولید داروهای بیولوژیک، رشد کمی تولید این داروها در ایران را قابل قبول و منصفانه دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: داروهای های_تک سال 90 رشد خوبی در کشور یافت و در واقع رشد و شکوفایی صنعت بیوتکنولوژی در دهه 90 اتفاق افتاد.
مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو همچنین بیان کرد: ارزش بازار دارویی کشور در 15 سال گذشته رشد کرده و این بازار در سال 95، 16 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ پیش بینی می کنیم تا پایان امسال به 20 هزار میلیارد دلار برسد.
وی ادامه داد: سهم دارو از کل هزینه های سلامت کشور 15 درصد است و بر اساس آمارهای ارائه شده، میزان ارزبری صنعت دارویی کشور، حدود 7/1 میلیارد دلار است.
چراغعلی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: برخلاف ادعای برخی که سرانه مصرف دارو در کشور را بسیار بالا می دانند، سرانه مصرف دارو در کشور 62 دلار است که رقم خیلی بالایی نیست.
وی در ادامه مهم ترین عوامل رشد در حوزه داروهای بیوتکنولوژی را توجه ویژه مسوولین کشور به این حوزه، فعال شدن صنف، تهیه دستورالعمل داخلی برای تولید این نوع داروها، اولویت دادن رسیدگی به درخواست ها برای تولید این داروها، انحصار بازار برای تولیدات داخلی، منع واردات، قیمت گذاری مناسب و صادرات برشمرد.
چراغعلی همچنین تثبیت جایگاه صنعت داروهای زیست فناوری در کشور، حضور بیش از 8 شرکت فعال، تولید 30 داروی بسیار ضروری برای نظام سلامت کشور، افزایش دسترسی بیماران، صرفه جویی ارزی، دسترسی تولیدات ایرانی به بازارهای جهانی، شناخته شدن ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح، تاسیس چندین شرکت دانش بنیان با آینده ای روشن و تثبیت جایگاه بخش خصوصی در صنعت داروسازی کشور را مهم ترین موفقیت های کسب شده در حوزه تولید داروهای زیست فناوری عنوان کرد.
وی چالش های آینده این حوزه را شامل تعیین ملکول ها برای اولویت های آینده، تولید داروهای ژن تراپی، تقابل محدودیت منابع نظام سلامت و ملکول های آینده، تاثیر تولید داخلی داروهای بیولوژیک در بودجه سلامت، لزوم صادرات گسترده تر، تولید داروهای orfan و غیره برشمرد.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمینیز در این نشست توسعه داروهای زیست فناوری را حاصل کار گروهی و خرد جمعی در کشور دانست و گفت: در هفته ای که گذشت، پیش‌نویس سند ملی توسعه زیست‌فناوری در شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گرفت که این اتفاق را به فال نیک می گیریم.
دکتر مصطفی قانعی افزود: مطرح شدن موضوع اهمیت زیست فناوری در اسناد بالادستی می تواند عامل موثری در توسعه زیست فناوری در کشور باشد.
وی تاکید کرد: باید موضوع زیست فناوری در دستگاه های مختلف اجرایی رسوخ پیدا کند و گاه و بیگاه از آنها بخواهیم اقدامات خود را در این زمینه ارائه کنند.
وی همچنین تصریح کرد: موضوعات مختلفی در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری قرار دارد و چند سالی است برای تحقق این موضوعات پیگیری های مجدانه ای داشته ایم و خوشبختانه برخی از آنها مثل موضوع سوخت های زیستی و کشاورزی روند خوبی داشته اند که البته با مذاکره با وزرای دو حوزه مذکور به نتایج قابل قبولی رسیده ایم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از حمایت این ستاد برای تولید 12 ملکول جدید دارویی در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم چالش های پیش روی این صنعت هر چه زودتر رفع شود تا شاهد اتفاقات خوب و رشد صنعت داروهای زیست فناوری در کشور باشیم.
علمی ** 1836 **
تنظیم:یوسف درویشی* انتشار: محتشمی پور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران