ابعاد تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر جنبش الحوثی یمن (بخش چهارم)
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۷۸۷۸۳
در اواخر دهه 1970 تحولی بزرگ در جهان روی داد که آن تحول انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود. انقلاب اسلامی دارای اهداف بلند و گفتمانهایی بود که از جمله آن میتوان به استقلالطلبی، اسلام سیاسی، مردمسالاری، استکبارستیزی و ظلمستیزی اشاره کرد. گفتمان ظلمستیزی در سطح داخلی جلوگیری از ظلم به مظلومان به وسیله صاحبان قدرت و در سطح خارجی مبارزه با ظالمان که حقوق دیگر ملتها را نادیده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
1. ابعاد تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جنبش الحوثی
در بحث ابعاد تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر روی جنبش انصارالله یمن نکات زیر را مورد توجه قرار خواهیم داد: دیدگاه توحیدی، احیای شیعیان زیدی، گسترش شیعۀ دوازده امامی، مردمسالاری، استکبارستیزی و عدم وابستگی.
1-1. دیدگاه توحیدی
مهمترین ویژگی گفتمان انقلاب اسلامی، لزوم وجود دیدگاه توحیدی در میان رهبران و اعضای جنبش است زیرا این امر مانع از دیدگاه صرف زمینی و مادیگرایانه به موضوعات موجود در جامعه میشود و یکجانبهگرایی در این خصوص میشود و همین سبب میشود کارکرد دیدگاه توحیدی به خداوند بسیار مثبت باشد. این دیدگاه توحیدی نشات گرفته شده از گفتمان انقلاب اسلامی را میتوان از مقاومت خستگیناپذیر جنبش انصارالله در بیش از بیست سال مبارزات این جنبش در چند جبهه (از یک سو با نظام حاکم، از یکسو تجاوزات عربستان سعودی و از سوی دیگر با جریانات مسلح تکفیری) میتوان مشاهده کرد، بهطوری که نتیجهمحوری در این جنبش جای خود را به تکلیفمحوری داده است و همین امر این جنبش انصارالله را با همه خونهای ریخته شده، خستگیناپذیر کرده است (www.borhan.ir).
1-2. احیای شیعیان زیدی
شیعیان زیدی یمن از هویت تاریخی طولانی برخوردارند. آنان بیش از هزار سال از قدرت سیاسی فراوانی در این کشور برخوردار بودند، تا اینکه کودتای 1962علیه حکومت زیدیه و حوادث پس از آن، آنها را در مسیر نابودی حتمی قرار داد. وهابیت نیز بلافاصله جای پای محکمی برای خود در این کشور یافت و بخش زیادی از زیدیان یمن را به خود جذب کرد. در برخی از آمارها، به بیش از سه میلیون زیدی، که به وهابیت گرویدهاند، اشاره شده است. در همین سالها هم در مراکزی که در طول تاریخ از مراکز اصلی تشیع و زیدیه به شمار میآمده ـ همچون صعده ـ مؤسسات و جمعیتهای قابل توجهی از وهابیت متعصب حضور یافتهاند (موسوینژاد، 1388، 107).
دکتر عصام العماد، یکی از مفتیان سابق وهابیت که اخیراً به تشیع گرویده است، میگوید: جامعۀ زیدی یمن تحت ظلم به سر میبرد و در حال انقراض بود. اعتراف میکنم که اگر انقلاب اسلامی ایران به وقوع نپیوسته بود، مذهب زیدی در یمن از بین رفته بود؛ چون تهاجم تبلیغاتی از مصر و کشورهای عربی و فیلمهای تلویزیونی مبنی بر سنی بودن عرب و ناسیونالیسم عربی در حجم وسیعی انتشار مییافت. همۀ اینها موجب شده بود جمعیت زیدی در ظاهر، زیدی باشند. فقط با وقوع انقلاب اسلامی و انتشار کتابهای شیعه در یمن، زیدیها به مذهب زیدی برگشتند. در یمن امروز، چندین مرکز علمی متعلق به شیعیان زیدی به فعالیتهای فرهنگی و تربیتی اشتغال دارد که از آن جمله، میتوان به مرکز «البدر العلمی»، مرکز و مسجد «النهرین»، مرکز «الهادی» در شهر صعده، «دارالعلوم العلیاء» در صنعا، «المرکز الصیفی» در شهر ضحیان و مرکز «الثقلین» در صنعا اشاره کرد. آنها همچین نشریات و مطبوعاتی دارند که در آنها به ترویج عقاید شیعی زیدی خود میپردازند (جعفریان، 1388، 466).
در حال حاضر، طرفداران احیای تفکر شیعی زیدی و امامی در یمن بسیار فعالند و به شیوههای گوناگون، به این امر مبادرت میورزند. محمد منصور، یکی از رهبران زیدی، میگوید: اگر انقلاب اسلامی نبود زیدیها از بین رفته بودند؛ زیرا به هر حال، در ایران دولت شیعه روی کار آمده و ما هم شیعه هستیم. علمای زیدی میگویند: اگر انقلاب اسلامی نبود اکنون یک زیدی هم در یمن نبود. بیشتر آنهایی که موجب گسترش شیعۀ دوازده امامی در یمن شدهاند همین زیدیها بودهاند. بیشتر کسانی که به عنوان مبلغ به یمن رفتهاند. نه تنها توسط شخصیتهای زیدی حمایت شدهاند، بلکه به آنها اجازه داده شده است مدرسه بسازند و تبلیغ کنند، حتی اجازه دادهاند فرزندانشان شیعه شوند. مفتی زیدیها، علامه محمد زباره، میگوید: تشیع واقعی در قم است. در مجموع، انقلاب اسلامی نه تنها موجب مراجعت مجدد به زیدیه شده، بلکه موجب گردیده است تا اصول جهادی موجود در فرهنگ مذهبی آنان پررنگتر از گذشته نمود یابد و جنبش «الحوثی» از دل گروههای شیعی این کشور، به یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی دولت مرکزی تبدیل شود (basirat.ir) .
1-3. گسترش شیعۀ دوازده امامی
دربارۀ شیعیان دوازده امامی یمن، این نکته قابل ذکر است که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد اندکی از شیعیان دوازده امامی در یمن یافت میشدند که بسیار پراکنده بودند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهشی در این زمینه ایجاد شد و اینان برای خود تشکیلاتی ایجاد کردند. بیشتر شیعیان دوازده امامی یمن رهیافتگانی هستند که قبلاً مذهب دیگری داشتهاند. تعداد این رهیافتگان روز به روز در حال افزایش است، به گونهای که در بسیاری از خانوادههای شیعهمذهب، دست کم یک رهیافته وجود دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت شیعیان یمن دگرگون شده است. برای مثال، تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، هیچ حسینیهای در یمن برای شیعیان وجود نداشت. اما پس از این واقعه، چندین حسینیه در مناطق گوناگون یمن ساخته شد و شیعیان مساجد و اماکن مخصوص خود را گسترش دادند. بنابراین، با توجه به شواهد موجود، میتوان اذعان کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیعیان دوازده امامی یمن رشد بسیاری داشتهاند (basirat.ir).
از دیگر تأثیرهای انقلاب اسلامی ایران بر یمن، تغییر و تحول مراسم مذهبی آنهاست. برخی از مراسم همانند عزاداری روز عاشورا و دعای کمیل به تدریج، از شیعیان دوازده امامی وارد جامعۀ شیعیان زیدی شده است. این مراسم تا پیش از انقلاب اسلامی، در میان زیدیها مرسوم نبود، ولی در حال حاضر، تعداد زیادی از شیعیان زیدی روش ایرانیان و شیعیان عراق را یاد گرفتهاند و در روز عاشورا روضهخوانی و سینهزنی میکنند. گرایش به خواندن دعای «کمیل»، مفاتیحالجنان و بعضی دعاهای شیعه پس از انقلاب اسلامی زیاد شده است (همان).
امروزه شیعیان زیدی و شیعیان دوازده امامی در مراسمی مانند روز «غدیر» در مناطق جمع میشوند و عالم برجستهای در آن روز، دربارۀ ولایت علی بن ابیطالب علیهماالسلام سخنرانی میکند، میوه و شیرینی پخش میکنند و به شبیهخوانی میپردازند. از روز اول ذیحجه تا 18 ذیحجه را «عید غدیر» میگویند. شب نوزدهم ماه رمضان، که شب شهادت امام علی علیهالسلام است، در حال حاضر کم و بیش برگزار میشود، در صورتی که قبلاً این مراسم در بین زیدیه مرسوم نبود. قریب 90 درصد کتابهای زیدیه از شیعیان دوازده امامی است. یکی از علل گسترش تشیع امامی و مراسم مربوط به آنها در میان زیدیها انفعالی است که دولت این کشور در برابر گرایش به وهابیت، به ویژه در چند دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از خود نشان داده است. اضافه بر آن، حس شیعی زیدی تأثیر فراوانی بر تمایل آنها به مذهب امامیه داشته است (جعفریان، 1388، 466). اما آنچه همۀ این عوامل زیرمجموعۀ آن به شمار میآید وقوع انقلاب اسلامی ایران است که حس تشیع آنها را زنده کرد و منجر به گسترش حوزۀ قلمرو ژئوپلیتیک شیعه در یمن شد.
دولت یمن به شدت از این تحولات، که تحت تأثیر انقلاب اسلامی شکل گرفته، نگران است. به همین دلیل، به شیوههای گوناگون در صدد سرکوبی آن برآمده است. دکتر عصام العماد، از علمای شیعۀ یمن، میگوید:
دولت یمن به دستور شخص ژنرال علی عبدالله صالح، به مساجد شیعیان حمله و تمامی کتابهای مقدس از جمله نهجالبلاغه و صحیفۀ سجادیه را در صعده و صنعا جمعآوری کرد و با کامیون به میدان مرکزی شهر صنعا موسوم به «ساحة الحریه» (میدان آزادی) آورد و در برابر چشم اهالی پایتخت به آتش کشید (www.Farsnews.com).
دولت علی عبدالله صالح با هر گونه شعائر شیعی به شدت مقابله میکند. وی از گفتن «حی علی خیرالعمل» در اذان و همچنین برگزاری مراسم سوگواری امام حسین علیهالسلام، مراسم عید غدیر، ترویج نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه جلوگیری مینماید. صحیفۀ سجادیه مهمترین اثر دینی شیعی است که مشترک میان تمام شیعیان زیدی، امامی و اسماعیلی در یمن و بحران است (جفعریان، 1388، 466).
فعالیت شماری از رهبران زیدی و امامی یمن در خارج از این کشور سبب جلب توجه شماری از مراجع تقلید شیعه (امامیه) در عراق و ایران به تحولات یمن گردیده است. از سوی دیگر، خشونتهای فراوان حکومت یمن و کشتار و بمباران مناطق شیعی طی سالهای 2004 به بعد، اعتراض بسیاری را برانگیخته است. این اقدامات سبب شده است تا جمعیت علمای یمن از حوزۀ نجف درخواست کمک کند تا با وساطت خود، مانع اقدامات خشونت بار در برخورد با قیامکنندگان شوند. در این زمینه، آیةاللهالعظمی سیستانی واکنش نشان داده و از دولت یمن خواسته است این اقدامات را متوقف سازد. این حرکت در تاریخ روابط زیدیه و امامیه یک واکنش ابتکاری و حساس بوده است که میتواند منشأ مناسبات بیشتر این دو فرقۀ شیعه در آینده شود. سه تن از مراجع قم نیز در این باره بیانیه صادر کردهاند (همان، 468).
1-4. مردمسالاری
یکی دیگر از ویژگیهای گفتمان انقلاب اسلامی، لزوم توجه به مردم به عنوان حامیان اصلی یک جریان مقاومت است. بقا و تداوم هر جنبش مردمی، وابسته به میزان حمایت عمومی و مشارکت همسو در عرصههای مختلف مبارزاتی آن است، حمایت و مشارکت عمومی و یا عدم وجود آن در بقا و داوم هر جنبشی در جامعه و زوال آنها، امری بدیهی و غیرقابل انکار است. مشارکت عمومی اقشار مختلف جامعه از جمله زن و مرد حتی نوجوانان و سالخوردگان و روحانیان، تجار، کارمندان، نظامیان در عرصه مبارزه در برابر ظلم لازمه هر جنبشی است. یکی از ویژگیهای جنبش انصارالله که بر کسی پوشیده نیست پشتوانه مردمی است که هیچ حمایت جانی، سیاسی و مالی را از آن دریغ نمیکنند(www.siasi.porsemani.ir).
یحیی محمد، فعال سیاسی یمنی، در خصوص تأثیر اندیشه انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بر انقلاب یمن گفت: کافی است که بگوییم حرکت و جنبش انقلابی یمن ، با الهام از اندیشه امام خمینی (ره) آغاز شده و خواست اصلی انقلابیون اجرای عدالت و دموکراسی در کشور، کوتاه کردن دست قدرت جهانی ازیمن و حفظ استقلال است. یحیی محمد یادآور شد: انقلاب اخیر یمن و پیروزی که انقلابیون کسب کردند با الگوگیری و پیروی از انقلاب اسلامی ایران محقق شد و انقلاب یمن قدم به قدم از انقلاب اسلامی ایران متأثر است و خطمشی انقلاب ایران را پی گرفته است (موسوی و باقری فر، 1394، 223).
1-5. استکبارستیزی
یکی دیگر از ویژگیهای گفتمان انقلاب اسلامی استکبار ستیزی آن است به همین دلیل همواره با ایالات متحده آمریکا به عنوان استکبار جهانی و متحد منطقهای آن رژیم صهیونیستی مخالفت کرده است و مبارزه با ایشان را آرمان خود قرار داده است. در همین راستا شعار جنبش الحوثی یعنی" الله أکبر، الموت لأمریکا، الموت لإسرائیل، اللعنة على الیهود، النصرللإسلام " کاملاً با این گفتمان انقلاب اسلامی همساز است (همان).
حسین الحوثی در سخنرانی معروفی که در یکی از جلسات قرآن بیان میکند، 9 بار از امام خمینی اسم می آورد و به آرا و اندیشه های او اشاره می کند. از جمله اینکه «امام خمینی چرا امریکا را شیطان بزرگ میداند؟ چون حامی و پشت همه شرهاست. چون از یهود خط می گیرد و در قرآن کریم وصف یهود به صراحت آمده که جز فشاد انجام نمی دهند. امام خمینی می خواهد که اعراب و مسلمانان را از زیر هیمنه امریکا و استکبار بره اند» (دارا و بابایی، 1394، 144).
یحیی محمد، فعال سیاسی یمن و عضو جنبش الحوثیهای این کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: انقلاب اسلامی ایران که با رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید، انقلابی در جهت مبارزه با استعمار و استکبار جهانی بود و این انقلاب کمک به مستضعفین و مظلومین و آزادگان جهان را یکی از اهداف و رسالت مهم خود معرفی کرد. عضو جنبش انصارالله یمن در ادامه این گفتوگو، امریکا را دشمن نخست مسلمانان جهان خواند و گفت: دولتهای حاشیه خلیج فارس نیز مزدوران امریکا هستند که در دشمنی با اسلام کمتر از استکبار جهانی نیستند و در حقیقت اینان هستند که باعث تشتت و تفرقه جهان اسلام شده اند (موسوی و باقری فر، 1394، 223).
این فعال سیاسی یمن، حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم اشغالگر قدس را یکی از اصول مهم انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: هر چند که غرب در سه دهه گذشته با ادعای روند سازش، تلاش کرده تا این مهم را از میان ملتهای منطقه دور سازد، اما انقلابهای عربی نشان داد که این کشورها نیز با الگوگیری از ایران، دشمن اصلی خود یعنی رژیم صیهونیستی را شناخته و خواستار مقابله با آن هستند. یحیی محمد در خصوص مبارزه و نقش انقلاب اسلامی ایران در مواجهه با اسلامهراسی و رشد اسلامگرایی گفت: انقلاب اسلامی ایران که اصلیترین هدف آن آزادی و آزادگی است، اساسیترین رکن مبارزه با اسلامهراسی در جهان اسلام به شمار می رود (همان، 223-224).
1-6. عدم وابستگی
یکی دیگر از ویژگیهای گفتمان انقلاب اسلامی عدم وابستگی به قدرتهای بزرگ است، زیرا وابستگی زمینهساز همسویی با ایشان است و شعار نه شرقی نه غربی نیز در این راستا مطرح میشود. عدم وابستگی عامل مهمی در پیگیری اهداف والای یک حرکت و جنبش انقلابی محسوب میشود و یک جنبش باید با وجود انواع تحریمها و محدودیتها بتواند با کمترین نیاز به کمکهای خارجی نیازهای عادی معیشتی و نظامی خود را تأمین کند که این ویژگی را هم در انصارالله (در تأثیرپذیری از گفتمان انقلاب اسلامی) شاهد هستیم (ملکوتیان، 1380، 115).
2. تأثیرپذیری جریانی جنبش انصارالله از انقلاب اسلامی
ایرانیها در اسلام آوردن مردم یمن و گرایش ایشان به مذهب تشیع، نقش مؤثر و غیرقابل انکاری داشته اند. یحیی بن حسین پس از ناکامی در قیام خود ضد دولت عباسی در طبرستان ایران، به یمن گریخت و نخستین دولت زیدی در صعده را تشکیل داد. زیدیها امام زاده سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرافیه در گیلان و امامزاده هاشم در مازندران را از امامان قائم به سیف میدانند و از ائمه خود برمیشمارند. همچنین تریت ناصر اطروش و ناصر کبیر در شمال ایران برای زیدیهای یمن دارای اهمیت بسیار است. امروزه جنیش انصارالله در مواضح سیاسی خود علیه استبداد و استکبار در غالب گفتمان مقاومت اسلامی همسو با ایران عمل میکنند (دارا و بابایی، 1394، 145).
حسین الحوثی در ییشتر سخنرانیهای خود، از امام خمینی و انقلاب نام میبرد و علاقه شدیدی به جریانهای شیعی مانند حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله داشت. این عالم دینی قصد داشت با محوریت تشیع و ترویج افکار امام خمینی در زمینههایی همچون مبارزه با آمریکا و اسرائیل، روحیه آگاهی بخشی و بیداری را در جوانان و نوجوانان کشورش برانگیزاند و نهایتاً هم در همین راه در جنگ دولت یمن با حوثیها به شهادت رسید (تلاشان، ۱۷، ۱۳۹۱).
این حقیقت که انصار الله از تجارب سازمان دهی، سیاسی و مبارزاتی حزب الله لبنان (متاثر از انقلاب ایران) الگوبرداری کرده، امری غیر قابل انکار است. حدود دو دهه فعالیتهای تربیتی، آموزشی و ایدئولوژیکی در کنار فعالیتهای خیریه و بشردوستانه به انصار الله نفوذ قابل توجهی یه این جنبش در میان بسیاری از آحاد ملت یمن بخشیده است؛ جایگاهی که نه تنها توطئههای مذهبی بلکه صف بندیهای قبیلهای نیز نتوانسته است آن را تحت تأثیر خود قرار دهد. این روند مشابه روندی است که در رابطه با حزب الله در لینان رقم خورده است (دارا و بابایی، 1394، 145).
شهید حسین الحوثی با یاد امام خمینی میگوید: امام خمینی امامی عادل و متقی است، لذا دعوتش رد کردنی نیست. ((WWW.abojebrill.com پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از نظر الحوثی و پدرش و بسیاری از یمنیها، امام خمینی شخصیت محبوبی بود و با انقلاب خود ارزشهایی را که زیدیهای یمن براساس آن تربیت شده بودند، تقویت کرد؛ تا جایی که بسیاری از علمای یمن اعلام میکردند، امام خمینی زیدی است: زیرا زیدیها تفکری انقلابی دارند و اصول این دین عبارت است از اینکه باید علیه ظالم قیام کرده و امر به معروف و نهی از منکر کرد. یمنیها از جمله خانواده حوثیها دوستدار انقلاب اسلامی و امام خمینی بودند و به او به عنوان آزادی خواه چشم امید داشته و بر این باور بودند که ایشان مفاهیم قرآنی را برای مردم یادآوری کرده و آرزوی برپایی دولت اسلامی عادلانه به دور از سلطه جویی شرق و غرب را زنده کرده است (همان).
برخی کارشناسان، قدرت کنونی انصارالله را در ضعف و ناتوانی دولت یمن در ابعاد مختلف سیاسی و نظامی میدانند و معتقدند سرگرم شدن دولت به اختلافات داخلی که از سال ۲۰۱۱ میلادی یمن با آن دست به گریان بوده باعث شد تا انصارالله قدرتی چند برابر پیدا کند. بسیاری از مردم یمن نیز انصارالله را در چهره منجیان آنها از ظلم و فقر و دیکتاتوری میبینند. اقدامات جنایتکارانه سلفیها نیز باعث شد تا بسیاری از مردم یمن به سوی جریان متضاد آن که علاوه بر میانه روی، حمایتهای اجتماعی و خیریهای ارائه میکند، گرایش پیدا کنند. انصار الله همواه تأکید دارد که جریان آنها جنبشی اصلاحی، مسالمت آمیز و مدتی است که هرگز خشونت طلب نیوده و اعمال قدرت را ابزاری راهبردی برای تحقق اهداف نمیداند (همان).
3. نفوذ نرم افزاری انقلاب اسلامی در جنبش حوثی های یمن
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد اندکی از شیعیان دوازده امامی در کشور یمن حضور داشتند . ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی روز به روز بر تعداد شیعیان دوازده امامی در این کشور افزوده می شود و همچنین بعد از پیروز انقلاب اسلامی، چندین حسینیه در این کشور ساخته شده است.شیعیان زیدی اکنون در کنار شیعیان اثنی عشری، مراسمهای عاشورا، غدیر خم و زیارت کمیل در این کشور برگزار میکنند. در حالیکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیتها در بین شیعیان یمن انجام نمیشد. دولت در برابر گسترش اندیشههای شیعی در این کشور، دست به جمع آوری کتب دینی، مثل صحیفه سجادیه... زده و نیز جلوگیری از انجام شعائر دینی از جمله گفتن حی علی اخیر االعمل نماز.
از دیگر عناصر تاثیرگذار ایران در بین شیعیان باید به نفوذ نرم افزاری انقلاب اسلامی اشاره کرد. امروزه در مراسمها و اردوهای مختلف دانش آموزی که در این کشور در بین شیعیان برگزار میگردد، عکسهای حضرت امام و رهبری معظم انقلاب اسلامی بر افراشته میشود. همچنین در همین راستا، فیلمهای زیادی از زبان فارسی به عربی ترجمه شده و در اختیار مخاطبان قرار داده میشود. فیلمهای خانوادگی ایرانی در بین شیعیان یمن علاقه مندهای بسیاری دارد. همچنین کتب امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت مطهری و شهید دستغیب ترجمه شده و در دسترس علاقمندان گرفته است (fa.alkawthartv.com).
حسین الحوثی برای اولینبار بعدازاستیلای حکومت سکولار به طور صریح شعارهای چندگانهای را به عنوان شعارهای بعد از همه نمازها مسرح و ترویج میکند؛ شعارهای «الله اکبر»، «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «لعنت بر یهود» و «پیروزی از آن اسلام است». البته از مختصات فرهنگی این خیزش استفاده گسترده ازنشانه ها و نمادهای شیعی و انقلابی است. نشانه هایی که واجد همپوشانی گسترده با شیعیان دوازده امامی می باشد. به نظر می رسد این اقدامات فرهنگی در بدو امر به صورت یه پیوست فرهنگی در دستور کار جنبش انصارالله قرار گرفت ولی بعدها به یمن امکانات رسانهای و اطلاعاتی که خاص عصر جهانی شدن است این الهامبخشی لزوماً به واسطه فعالیتهای جنبش صورت نپذیرفت، بلکه مردم خود از طریق رسانه ها به برخی از حقایق واقف شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی پروژه فرهنگی احیای هویت زیدی آغاز شد (ثانی، 2102).
از فعالیتهای سمبلیک که به تأثیر ازانقلاب ایران در یمن حادث شد، تغییر و تحول مراسم مذهبی بود. جامعه شیعیان زیدی به تدریج تحت تأثیر برخی از مراسمهای شیعیان دوازده امامی همانند عزاداری روز عاشورا و دعای کمیل قرار گرفتند. این مراسم تا پیش از انقالب ایران در میان زیدیها مرس وم نبود ولی در حال حاضر تعداد زیادی از شیعیان زیدی روش ایرانیان و شیعیان عراق را در پیش گرفته اند. آنها اکنون روز عاشورا عزاداری میکنند و گرایش عمیقی به خوان دن دعای کمیل و مفاتیح الجنان دارند (میراحمدی و احمدوند، 1394، 158).
به گفتۀ یحیی فوزی امروزه در یمن کتاب اربعین امام خمینی چنان جایگاه برجسته ای دارد که در کنار کتابهایی چون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مورد توجه زیدیان قرارگرفته است (فوزی، 1391، 31). علاوه بر این امروزه به هدایت عبدالملک الحوثی- رهبر فعلی انصارالله- در مؤسسات فرهنگی این جنبش درسی به نام «تجارب فرهنگی انقلاب ایران« تدریس میشود. وی همواره طرفدارانش را توصیه به پیگیری اخبار و تحلیلات شبکه المنار میکند (میراحمدی و احمدوند، 1394، 158).
درمجموع میتوان جنبه فرهنگی خیزش انصارالله را در سه محور خلاصه نمود: 1 ) شیعی بودن و حضور مبانی شیعه در آن؛ 2 )نقد وضعیت موجود؛ خاصه اعتراض به فعالیتهای سکولاریسمی دولت یمن جهت مهیا کردن شرایط برای فعالیت وهابیون، دخالتهای گاه وبیگاه عربستان و آمریکا در امور یمن؛ 3. ترویج افکار امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران در زمینههایی چون مبارزه با آمریکا و اسرائیل. باید به این موارد الگو گرفتن از حزب الله لبنان خاصه در امور نظامی را نیز یادآور شد (تلاشیان، 1391، 65-81).
یکی از عوامل تأثیرگذار در ارتقای ژئوپلیتیکی شیعیان در یمن، رسانههای مدافع انقلاب اسلامی بوده است. یکی از کارشناسان مسائل خاورمیانه میگوید: رادیو عربی جمهوری اسلامی ایران تنها رسانۀ در دسترس شیعیان یمن است. وی بیان میدارد: سالها شیعیان یمن به عنوان مخاطبان خاموش صدای ایران، در محرومیت کامل فرهنگی بودهاند و به رغم کمبود منابع فرهنگی، از قبیل کتاب و دسترسی به روحانیان شیعه، در تقویت پایههای مذهبی خود کوشیدهاند .(www.Farsnews.com)حسین الحوثی دائم طرفدارانش را به پیگیری اخبار و تحلیلهای شبکۀ «المنار» توصیه میکرد. او جلساتی در منزل خود تشکیل میداد و همراه با شرکتکنندگان، شبکۀ «المنار» را مشاهده میکردند. سپس مطالب مطرح شده را مورد بررسی و تحلیل قرار میدادند.
4. گسترش شعارهای انقلابی و ارزشی
با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران، تأثیرگذاری آن بر نقاط گوناگون جهان، از جمله یمن، از طریق نرمافزاری بوده است. جاذبۀ جمهوری اسلامی ایران نزد ملتها در اقصا نقاط دنیا، در قدرت نرم آن نهفته است. به عبارت دیگر، آنچه موجب گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران در بین ملل جهان شده شعارها، ارزشها و نهادهای فرهنگی آن است. بنابراین، پرداختن به هر اقدامی دیگر، که نظام را از بهرهبرداری از قدرت نرم به استفاده از قدرت سختافزاری غیر ضروری سوق دهد، انحراف استراتژیک به شمار میآید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شعائر و نمادهای ارزشی و انقلابی ایران به شیوههای گوناگون در یمن مشاهده میشود که به برخی از این موارد ـ به عنوان نمونه ـ اشاره میشود:
از سال 1979 به بعد، در یمن شیعیان زیدی اردوهایی در فصل تابستان در شهرها و استانهای گوناگون برگزار میکنند که 25-30 هزار دانشآموزان مقاطع گوناگون از دبستان تا دبیرستان را دربرمیگیرد. در تمام این ارودگاهها تصویر حضرت امام خمینی قدسسره و مقام معظم رهبری بر سر در ارودگاهها نصب میشود. کتابهای شخصیتهای علمی برجستۀ ایران، از جمله شهید مطهری و شهید دستغیب تدریس میشود. فیلمهای ترجمۀ شدۀ ایرانی به نمایش گذاشته میشود. این در حالی است که هیچ کمک مادی از سوی جمهوری اسلامی ایران به آنها نمیشود و این اردوها با حداقل امکانات برگزار میگردد (ثانی، 2012، 80). حادثۀ تروریستی 11 سپتامبر 2001 در نیویورک پیامدهای بینالمللی زیادی به همراه داشت. یکی از مهمترین آنها شکلگیری پیمانهای ـ به اصطلاح ضد تروریستی ـ به رهبری آمریکا در مناطق گوناگون جهان بود. حضور یمن به عنوان همپیمان آمریکا در جنگ با تروریسم در خاورمیانه، به حضور نیروهای نظامی و جاسوسی آمریکایی در این کشور و نیز سفر مخفیانۀ برخی هیأتهای اسرائیلی به صنعا دامن زد. این مسئله با اعتراضهای فراوان مواجه شد. در این میان، حسین الحوثی خواستار تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی شد و شعارهای «اللهاکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «نفرین بر یهود» و «پیروز باد اسلام» را به عنوان شعار رسمی شیعیان این منطقه اعلام کرد و خواستار تمسک مسلمانان به آموزههای قرآن و اهل بیت علیهمالسلام شد. این درخواست با استقبال گستردۀ مردم روبهرو گردید به گونهای که مردم در نماز جمعۀ شهر صنعا، پایتخت یمن، شعارهای شیعیان را سر دادند (همان).
جوانان زیدی حرکتی جدی آغاز کردهاند. برای نمونه، آنها در سخنرانی علی عبدالله صالح، همین شعارها را سر دادند. وی ناراحت شد و اظهار داشت: مشاهده کنید کار به کجا رسیده که جلوی رئیسجمهور، یک عده جوان افراطی، تحت تأثیر بیگانگان شعار میدهند و سخنرانی رئیسجمهور را قطع میکنند! وی سعی کرد با دستاویز قرار دادن این نوع فعالیت زیدیها، به آمریکاییها وانمود کند که دشمنان اصلی شما در منطقه شیعیان هستند؛ شیعیانی که تحت تأثیر ایران عمل میکنند و ما میخواهیم آنها را سرکوب کنیم (موسوینژاد، 1388، 42). این در حالی است که این جنبش به طور کاملاً خودجوش شکل گرفته، اگرچه تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران بوده، ولی دولت ایران هیچ نقشی در سازماندهی و هدایت آن نداشته است. تحمل چنین جنبشی برای حکومت مرکزی، که رابطۀ محکمی با آمریکا دارد و شیعیان را خطری برای حکومت خود میبیند بسیار سنگین است. حکومت یمن فعالیتهای گوناگونی را مانند تطمیع، تحریک اهل سنت و حتی بدبین کردن زیدیها نسبت به الحوثیها انجام داده، ولی نتوانسته است جنبش آنها را سرکوب کند.
مهمترین مسئله دولت یمن شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی این جنبش است؛ شعارهایی که در مساجد و مراسم ایشان به شعارهای سیاسی ـ عبادی تبدیل شده. (صالحی، 1388) در سال 2003، 650 تن از جوانان مؤمن به دلیل سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در مساجد بازداشت شدند. تلاش حوثی و یارانش برای آزادی این افراد به نتیجه نرسید. به همین دلیل، اختلاف بین آنان و دولت وارد فاز سیاسی و مدنی و سپس وارد فاز نظامیشد (www.bashgah.net). در نهایت، دولت یمن 18 شاخۀ نظامی را برای دستگیری حسین الحوثی اعزام کرد. او و یارانش را محاصره کردند. آنها 90 روز در کوهستانها در مقابل قوای دولتی مقاومت کردند. سرانجام، حسین الحوثی به قتل رسید (همان). تاکنون شش جنگ بزرگ بین قوای دولتی و زیدیها به وقوع پیوسته، ولی نه تنها این جنبش سرکوب نشده، بلکه نسبت به سالهای قبل، از قدرت بیشتری نیز برخورد شده است.
4-1. مسئله حج
شهید حسین الحوثی، رهبر معنوی جریان حوثی های یمن در رابطه با مسئله حج و دولت سعودی بر این نظر است که تلاش دشمن برای تسلط بر حج است و در این خصوص می گوید: اگر امروز به شما بگوییم اسرائیل، یهودیان و مسیحیان برای تسلط بر حج برنامهریزی می کنند، پاسخ خواهید داد: محال است. حسین الحوثی می گوید امام خمینی بیش از بیست سال گذشته گفته بود: امریکا و اسرائیل برای حاکمیت بر حرمین برنامهریزی می کنند. وقتی بر قدس سلطه پیدا کردند فریاد زدیم و درباره قدس سخن گفتیم موضعگیری جدی نداشتیم. کار به جایی رسید که دیگر از حرفهای ما نمیترسند. آنها این حقیقت را فهمیده اند. این در حالی است که قدس حرم سوم مسلمانان است. فهمیدند می توانند حرم دوم و اول مسلمانان را هم اشغال کنند و ما جز همان سخنان و مواضع قبلی، حرفی نخواهیم زد و موضعی نخواهیم گرفت. چرا که برای تسلط بر حرمین برنامهریزی میک نند (بیات، 1395، 72).
حسین الحوثی میگوید: ببینید ایرانی ها تصمیم گرفتند این بیانیه ها، کتاب ها، نوارها و سیدیهای کامپیوتر را توزیع کنند، آیا این منشورات به همه دنیا نمیرسد؟ یهودیان و مسیحیان از این میترسند، میترسند حج به خطری جدی علیه آنان تبدیل شود. امام خمینی معنای قرآنی حج را معرفی کرد. امام خمینی بود که به ما فهماند چگونه با حج تعامل کنیم. ایشان به ایرانیها را به سر دادن شعار برائت از امریکا، برائت از مشرکان و برائت از اسرائیل هدایت کرد. امام خمینی به ایرانیها فرمان داد که برائت ازمشرکان را در حج بجا بیاورند. این اقدام شروعی بود برای تبدیل رنگ و بوی حج به حج اسلامی (همان، 75).
5. نتیجه گیری
تجربه موفق انقلاب اسلامی ایران که به نوعی مطرح کننده دغدغههای واقعی مردم منطقه که سالها تحت استعمار مستقیم و غیر مستقیم قدرتهای خارجی بوده، در حال حاضر الگو و نقشه راهی را فراروی آنها قرار داده تا از این طریق یتوانند نیازهای مادی و معنوی خود را دنبال نمایند. براساس شواهد به نظر میآید یکی از جنیشهایی که بیشترین انگیزه را برای رسیدن به استقلال در عرصه، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در پیش گرفته است و در وضعیت کنونی در پی آن است تا از گفتمان انقلاب اسلامی در این زمینه بهره ببرد تا از استعمار و استبداد، رهایی یابد جنبش انصارالله در یمن است که در الگوپذیری جریانی و اندیشهای از انقلاب اسلامی ایران تأثیرات زیادی را پذیرفته است. آنچه که مسلم است اینکه ایران اسلامی نه با مداخله مستقیم، بلکه مبتنی بر نظریه پخش، از طریق تأثیرگذاری فکری و اندیشه ای و الگوسازی جریانی توانسته است بر جنیش انصارالله که امروزه نقش عمده ای در بیداری اسلامی یمن ایفا نموده است، تأثیر بگذارد.
جنبش انصار الله با رویکرد انقلابی مذهب زیدیه و روحیه انقلابیگری تشیع و گفتمان انقلاب اسلامی در بدنه جامعه یمن به امر رهایی و از بند استبداد داخلی و استبکار جهانی سر کشید. این رویکرد در واقع یک قیامی است در برابر فساد سیاسی، اقتصادی داخلی و توسعه طلبی کشورهای قدرتمند خارجی که توانسته در قلب حوزه امنیتی تعریف شده عربستان سعودی فعالیت کند و حمایت تقریباً اکثر مردم یمن را بدست آورد خودش را به نمایش بگذارد. امروزه هم توانسته دولت یمن و بقیه کشورهای حامی عربستان سعودی و آمریکا را به چالش بکشد و یک طرف قضیه هم در سیاستگذاریهای داخلی و جهانی است که جهان این نیرو را به حیث یک نیرو و یک بازیگر تازه در مناسبتهای بین المللی به شمار میآرود.
در جمع بندی از مباحث گفته شده میتوان ابعاد تأثیرگذاری ایران را بر جنبش الحوثی در موارد ذیل خلاصه کرد:
1. بعد سیاسی: جنبش الحوثی از نظر سیاسی تمامی مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به آمریکا، اسرائیل و فلسطین پذیرفته اند و آن را با اعتقادات خود تطابق داده و متوجه شده اند که با عقایدشان همخوانی دارد. بنابراین براساس همان اقدام میکنند، به این معنا که فرض کنید در عرصه سیاسی زمانی که دولت یمن رابطه خود را با امریکا تقویت میکند، الحوثیها حساسیت نشان میدهند و اساساً جنگی که با حسین الحوثی شروع شد، ریشه اش این بود که حسین و گروهش شعار معروف الموت لامریکا و اسرائیل را سر میدادند و دولت یمن در صدد برقراری رابطه با امریکا و اسرائیل بود که با اعتراضی گروه الحوثی مواجه شد که این موضوع بر اثر تأثیرات انقلاب اسلامی بود که در نهایت منجر به مقابله دولت یمن با این گروه شد.
2. بعد اجتماعی: جنبش الحوثی از نظر اجتماعی نیز از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته اند. بعد از حوادث سال ۱۹۶۰ مذهب زیدیه خیلی تضعیف شده بود؛ پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد که آنها روحیه و انگیزه تازهای بگیرند و تا مدتی با روحیه جدید به کارهای فکری و فرهنگی بپردازند. انقلاب اسلامی باعث شد که شیعیان زیدی در یمن به آینده امیدوار شوند و اینکه میتوانند دوباره به فضای سیاسی یمن بازگردند. به همین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب آنان فعالیتهای اجتماعی، فکری و فرهنگی خود را گسترش دادند و اساساً باید گفت که اثرات انقلاب اسلامی منجر به این شد که خیلی سریعتر و با قدرت وارد فاز احیا و بازیابی هویت و گذشته خود شوند و یمنیها از پیروزی انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی (ره) تأثیر زیادی پذیرفته اند.
۳. بعد فرهنگی: در بعد فرهنگی میتوان از بحث مبارزه با وهابیت نام برد. وهابیون در سی سال گذشته صدها میلیارد هزینه کرده اند تا اتفاقی که در افغانستان افتاد و طالبان به قدرت رسید در یمن نیز تکرار شود ولی در این مسیر توفیقی نیافتند. تنها عاملی که توانست مانع موفقیت وهابیها و سرمایه گذاری میلیاردی آنان باشد، مقاومت شیعیان زیدی و شخصیت بارز علامه بدر الدین الحوثی و همفکران ایشان بوده است و اساسا باید گفت الحوثیها با فعالیت های فکری و فرهنگی خود که از انقلاب اسلامی متأثر بوده اند تاثیرات فرهنگی زیادی در جامعه یمن از خود به جای گذاشته اند.
منابع
بیات، مرتضی، 1395، تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر پیدایش جنبش الحوثی یمن، تهران، امیرکبیر.
جعفریان، رسول، 1388، اطلس شیعه، تهران، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح.
دكمجيان، هرایر،1366، جنبشهای اسلامی در جهان عرب، ترجمه حميد احمدی، تهران، انتشارات كيهان.
ذوالفقاری، امیرعلی، تحولات یمن؛ ریشهها و روندها، تهران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
طالقانی، محمود ،1344، اسلام و ماکیت، تهران، شرکت سهامی انتشار.
فرمانيان،مهدی و سيد علي موسوی نژاد، 1386، زيديه، تهران، نشر اديان.
نجابت، روح الله و کوشکی، محمدصادق، 1395، انصارالله در یمن: از تاسیس تا تثبیت (2004-2013)، تهران، دفتر نشر معارف.
امیری، محسن، 1389، گسترش جنبشهای اسلامی و استبداد خاورمیانهای، هفته نامه پگاه حوزه، ش 299، صص 8-22.
باتامور، تام، 1366، جامعهشناسی سیاسی، ترجمه منوچهر صبوری کاشانی، تهران، انتشارات کیهان.
تلاشان، حسن، 1391، انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر تحولات ژئوپلیتیک شیعه در یمن، شیعهشناسی، سال دهم، شماره 40.
فوزی، یحیی، 1391، علل شکل گیری و ماهیت جنبشهای سیاسی در خاورمیانه: بررسی موردی جنبش سیاسی در یمن، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، دوره 1، شماره 1، ص 17-34.
فیروزکلائی، عبدالکریم، 1394، تحلیلی بر مهمترین علل تهاجم نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن، فصلنامه تخصصی پژوهشهای منطقهای، شماره 15، صص 159- 190.
مسعودنيا، حسين و توسلی، حسين، 1391، بازخوانی جنبش شيعی الحوثی در يمن، فصلنامه مطالعات سياسی جهان اسلام، شماره 3، صص 125-141.
میراحمدی، منصور و احمدوند، ولی محمد، 1394، هویت و مبانی فکری جنبش انصارالله در یمن، فصلنامه انديشه سياسی در اسلام، شماره 3، ص 145-165.
هاشمی نسب، سعید، 1388، بررسی تحولات اخیر کشور یمن، پژوهشهای منطقه ای ، شماره 2، صص 1-12.
ثانی، معصومه، 2012، زبانه های خشم در یمن»، مصاحبه با سردبیر اول سابق سفارت ایران در یمن.
جعفریان، رسول، 1385، بسترهای گشترش تشیع در ایران، روزنامه جام جم.
فرمانيان، مهدى، آشنايی با فرق تشيع، 1387، قم: مركز ميريت حوزه علميه قم، ، ه. ش، ص 95 – 101.
مصطفی ملکوتیان، سیری در نظریههای انقلاب، تهران، نشر قومس، چاپ سوم، 1380، ص 135.
موسوی، سیدمحمد و باقری فر، محسن، 1394، علمی-پژوهشی (وزارت علوم)، نظریه سازه انگاری و بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر جنبش انصار الله و انقلاب یمن، صص 207-229.
فرمانیان و موسوی نژاد، درسنامه زیدیه تاریخ و عقاید: نشر ادیان.
غریبرضا، حمیدرضا، 1388، بخشی از سخنرانی حسین الحوثی با نام «هیچکس در برابر خدا عذری ندارد»، سایت تریبون مستضعفین.
موسوینژاد، سیدعلی، 1380، آشنایی با زیدیه، مجله هفت آسمان، شماره 11.
حسن تلاشیان، انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر ژئوپلیتیک شیعه در یمن، شیعه شناسی، ،سال دهم، ش 40، صص 7-30.
شیعیان یمن، 1387، گفتگو با دکتر عصام العماد، موعود، ش 87، صص 20-24.
فوزی، یحیی، 1391، شکل گیری و ماهیت جنبشهای اسلامی در خاورمیانه، بررسی موردی جنبش سیاسی در یمن، نشریه مطالعات سیاسی جهان اسلام، بهار، شماره 1، صص 17-34.
دارا، جلیل و بابایی، محمود، 1394، بازخوانی جنبش انصارالله یمن در بستر انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش های انقلاب اسلامی، ش 15، صص 129-150.
مشیرزاده، حمیرا 1381، درآمدی نظری بر جنبشهای اجتماعی، تهران، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
نجات، سید علی، موسوی، سیده راضیه، صارمی، محمدرضا، 1395، راهبرد عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران یمن، فصلنامه مطالعات روابط بین الملل، دوره 9، شماره 33، صص 137-179.
هاشمی نسب، سید سعید، 1388، نشست بررسی تحولات اخیر کشور یمن، پژوهش های منطقه ای، شماره 2، صص 280-300.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونهای پیش برد که این رژیم در جهان منزویتر شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سیدقاسم قریشی در جمع پاسداران استان اصفهان در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه، به تعابیر امام خمینی -رحمة الله علیه- و رهبر معظم انقلاب راجع به این نهاد انقلابی اشاره کرد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین رسالت سپاه را پاسداری، حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی خواند و درک این معنی را منوط به داشتن تعریف درست از انقلاب اسلامی ایران دانست.
وی انقلاب را زیر و رو کردن و دگرگونی در یک حکومت عنوان کرد مانند آنچه در انقلاب اکتبر روسیه یا در انقلاب پاکستان رخ داد اما تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلابهای دیگر جهان بر اساس سخنان امام راحل و رهبر انقلاب، پویا بودن این انقلاب و به عبارت بهتر مساوی بودن آن با اسلام ناب محمدی بیان کرد.
سردار قریشی اظهار کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی با زمینهسازی برای ظهور امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است و مکتبی میتواند به این هدف برسد که خالص و اسلام ناب محمدی باشد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تفاوت اسلام ناب محمدی و فرق دیگر اسلام گفت: امروز بسیاری از مسلمان جهان با رؤسای جمهور آمریکا مراوده و ارتباط نزدیکی دارند، حتی شیعیانی هستند که در آمریکا و انگلیس مورد حمایت دولتهای این دو کشور هستند و کانال تلویزیونی هم از این کشورها اداره میکنند، اما در این بین اسلامی که موضوع انقلاب اسلامی ایران است به شدت مورد هجمه دشمنان قرار گفته است زیرا این اسلام مخالف حکومت غیرالهی بوده و پایههای حکومت طاغوت را به لرزه درآورده است.
وی در مورد اقتدار آفرینی این انقلاب تحت حاکمیت الهی اظهار کرد: این انقلاب بود که توانست در کمتر از نیم قرن از عمر خود به اقتداری دست پیدا کند که حکومت نامشروعی که با حمایت همه کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده بود و داعیه از نیل تا فرات را داشت و برای خود هماوردی نمیدید را این گونه موشک باران کند.
سردار قریشی اظهار کرد: کشور ما در سال آخر حکومت پهلوی از هر حیث کشوری وابسته بود، از لحاظ پزشکی توان تولید هیچ دارو و یا امکانات پزشکی را نداشت، از لحاظ علمی بسیار عقب مانده بود، از لحاظ نظامی حتی توان تولید فشنگ ژ ۳ را نداشت و حتی ستاد کل آن استقلال در تصمیمگیری بدون اذن آمریکاییها را نداشت، از لحاظ عمرانی حتی دانش احداث سیلو را نداشت و همین گونه در همه زمینهها وابسته و ضعیف بود اما بعد از انقلاب در همه این زمینهها رشد کرد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مردم با حمایت از انقلاب و هشت سال جانفشانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۵ ساله در برابر استکبار جهانی کشور را به مملکتی پیشرو و جز چند کشور برتر دنیا تبدیل کردند که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را خودش تولید میکند، در پزشکی جز چند کشور برتر دنیا است و در منطقه حرف اول را میزند، از لحاظ علمی در هر عرصهای جز چند کشور برتر دنیا است، در حوزه عمرانی سومین کشور در احداث پروژههای بزرگ همچون سدسازی است، در حوزه نظامی تولید کننده پیشرفتهترین تجهیزات نظامی دنیا و دارای نیروهای مسلحی مقتدر است و همین گونه در همه زمینهها.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه خودش رشد کرد، تبدیل به الگویی شد برای سایر ملتها تا خود را از زیر یوق استکبار رها کنند، همچون یمن که روزی حیاط خلوت سعودیها بود و امروز تبدیل شده است به خار چشم ابرقدرتهای جهان.
سردار قریشی افزود: استکبار جهانی رژیم صهیونیستی را در این منطقه ایجاد کرد تا هرگاه مسلمانان منافع استکبار را به خطر انداختند آنها را سرکوب کند که در ماجرای جمال عبدالناصر و بستن کانال سوئز هم کارکرد این چنینی رژیم صهیونیستی را دیدیم اما امروز مردم فلسطین با الگوگیری از فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامی ایران در مقابل این رژیم ایستادند و آن را به عجز واداشتهاند.
غزه به قتلگاه صهیونیستها تبدیل شده استجانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: اکنون هر روز در کرانه باختری که تحت تصرف رژیم سفّاک صهیونیستی است عملیات انجام میشود، غزه بعد از شش ماه مقاومت مردم این منطقه به قتلگاه صهیونیستها تبدیل شده است، در حالی که به هیچیک از اهداف خود از حمله به غزه دست پیدا نکردند.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونهای پیش برد که ضمن نمایش اقتدار ایران اسلامی، رژیم صهیونیستی بیشتر تحت فشار قرار گرفت و در جهان منزویتر شد.
سردار قریشی حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی که تحت حمایت حکومتهای قدرتمند جهان است و هدف قرار دادن یکی از تحت حفاظتترین پایگاههای این رژیم را یک شاهکار نظامی عنوان کرد و گفت: ایران پهپادهای خود را از مرکز کشور به سمت اراضی اشغالی ارسال کرد، این پهپادها چند هزار کیلومتر مسیر را ظرف مدت چند ساعت طی کردند، از قبل این حمله اعلام شده بود، آمریکاییها، فرانسویها، برخی کشورهای دیگر، خود رژیم صهیونیستی و غیره سامانههای پدافندی خود را برای مقابله با آن آماده کرده بودند، اما باز هم این پرندهها پیشروی کردند و اهداف خود در سرزمینهای اشغالی را محقق کردند تا جایی که این مسأله تحسین کارشناسان غربی را را هم به همراه داشت.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عاملی که باعث موفقیت و پیشرفت انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته شده است را عامل معنوی و معرفت و اعتقاد راسخ دانست و گفت: زمانی که یک رزمنده با انگیزه الهی به خط میزند، دیگر هیچ چیز در دل او ترس و هراس نیانداخته لذا مسیر را تا انتها طی میکند.