Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@22:52:13 GMT

سریال محکومین راوی یک قانون ناشناخته

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۸۵۱۷۳

سریال محکومین راوی یک قانون ناشناخته

محکومین مجموعه‌ای است که هدفش آشنا کردن مخاطبین با مجازات‌ جایگزین است. مجازات‌هایی که می‌تواند تاثیر فردی و اجتماعی به مراتب بهتری از حبس داشته باشد. ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ فرهنگی سینما و تلویزیون نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سریال اپیزودیک «محکومین» به تهیه کنندگی بهروز مفید، کارگردانی حسین قناعت و سیدجلال سیدحاتمی و نویسندگی محمد عبدی موضوعی با عنوان «قانون مجازات جایگزین حبس» را دست‌مایه روایت قصه زندگی آدم‌هایی قرار داده که نه از روی خواست که از سر نیاز با چالش هایی مواجه شده اند که آن‌ها را به سمت ارتکاب جرم سوق داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا و پیش از پرداختن به چگونگی روایت قانون مجازات جایگزین حبس از نگاه تولیدکنندگان سریال «محکومین» باید چراغ اول را با ارایه تعریفی از این قانون روشن کنیم. انسان همواره در تهدید ارتکاب جرم و جنایت قرار داشته و زندان هم به عنوان متداول‌ترین روش برخورد با محکومین و مجرمان در دنیا پذیرفته شده است، اما این روش آسیب هایی را هم  برای فرد خاطی به همراه دارد که نمی توان به آسانی از آن گذشت، برای مثال: فردی که به دلیل ارتکاب یک جرم سهوی زندانی شده است با افراد خطرناکی مواجه می شود که روش های مختلف بزهکاری را به صورت حرفه ای به او آموزش می دهند و یا پس از طی دوره محکومیت در زندان دچار آسیب های جسمی، روانی و اخلاقی می شود و خانواده او نیز دستخوش فشارهای اقتصادی و عاطفی قرار می‌گیرند و عملا بنیان خانواده آن فرد از هم می‌پاشد و بستری برای وقوع جرایم بیشتر، بدفرهنگی و بداخلاقی های اجتماعی پدید می‌آورد.

بنابراین، مجرمانی که به صورت سهوی جرم کوچکی را مرتکب شده باشند و به تایید مراجع ذی صلاح قانونی هم برسد که نیت تکرار جرم را ندارند، در پوشش قانون مجازات جایگزین حبس قرار گرفته و به جای سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان، مجازات های جایگزینی را که شامل فعالیت های اجتماعی نظیر: امور آموزشی، امور بهداشتی، درمانی، فنی و حرفه ای و کشاورزی است را به انجام می رسانند.

در واقع، با شناخت از قوانین مرتبط با مجازات جایگزین حبس می توان نگاه دقیق تر و نقد منصفانه تری از یک اثر هنری در این حوزه ارائه کرد، سریال «محکومین» با فاصله گرفتن از گزاره های کلیشه‌ای در سریال سازی تلویزیونی و عدم پیروی از روایت فرسایشی یک قصه در قالب تصویر، داستانک هایی را پرورش داده است تا مخاطب در درجه اول به پیشینه زندگی یک مجرم پی ببرد، نابسامانی ها، گره ها و عقده های کور زندگی او را دریابد تا به همذات پنداری برسد، اما این همسویی با مجرم در هر اپیزود که از قضا شخصیت اصلی قصه هم محسوب می شود، به معنای توجیه و یا پذیرش جرم نیست، بلکه جرقه ای است در ذهن مخاطب که ممکن است، انسان هایی در نزدیکی او زندگی کنند که به دلیل ابتدایی ترین نیاز ها مرتکب جرم  شوند که با توجه و رسیدگی به مشکلات آن ها می توان از وقوع چنین جرایمی پیشگیری کرد.

از طرفی، یکی از ویژگی های اثر هنری فارغ از سرگرمی، آگاهی بخشی و آموزش است و تولیدکنندگان سریال «محکومین»، با پرورش قصه هایی که آغاز، میانه و پایان مشخصی دارند و مخاطب را به بیراهه نمی‌کشانند تا حدی توانسته در معرفی و شناساندن قانون جایگزین حبس به مخاطبین خود گام موثری بردارد و شایان ذکر است که این پدیده را می توان به عنوان سرمشقی در راستای توسعه و رشد هنر سریال سازی کشورمان مورد توجه قرار داد.

--------------------------------------------

پوریا بهرادکیان منتقد و کارشناس حوزه سینما

--------------------------------------------

انتهای پیام/

R1427/P1356/S4,34/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۸۵۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی پیش از ظهر شنبه در جلسه با شورای معاونین، رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های تابعه قضائی استان اظهار کرد: مدیران قضائی استان در سال جاری باید حضور پررنگ‌تری در میان مردم داشته باشند و درخواست‌های حقوقی و قضائی آنها را رسیدگی کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به جهش تولید با مشارکت مردم افزود: مسؤولان قضائی استان باید در جهت تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحدها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: سند تحول قضائی و اجرای برنامه‌های عملیاتی قوه قضائیه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیت‌های دستگاه قضائی استان در سال جدید باشد و با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی مدون، این برنامه در دادگستری استان اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان بر تکریم مراجعین به دستگاه قضائی تاکید و تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است.

حجت‌الاسلام حسینی خطاب به رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضائی استان بر تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص تاکید کرد و افزود: قضات باید در صدور قرار تأمین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ضروری است تا در سال جاری قضات در جهت مختومه کردن پرونده‌های قضائی توأم با اتقان آرا تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری کردستان بر استفاده بیشتر از ظرفیت صلح یاران در جهت ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضائی تاکید کرد و افزود: مدیران قضائی استان در سال جاری باید حضور پررنگ‌تری در میان مردم داشته باشند و بصورت مستمر ضمن حضور در مساجد و اماکن مذهبی، درخواستهای حقوقی و قضائی آنها را رسیدگی کنند.

در این جلسه، اعضای شورای معاونین دادگستری استان و رؤسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضائی تابعه استان به بیان برنامه‌های حوزه‌های تحت تصدی خود پرداختند و مصوباتی به تصویب رئیس کل دادگستری استان کردستان رسید.

کد خبر 6089790

دیگر خبرها

  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • ترکیب تیم مسعود شجاعی با یک بازیکن ناشناخته