Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:47:28 GMT

طعم فراموش شده شیر در مدارس - مریم نریمانی **

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۹۱۸۷۱

طعم فراموش شده شیر در مدارس - مریم نریمانی **

سال تحصیلی جاری در حالی در مدارس سپری می شود که پس از گذشت چهار ماه همچنان مزه شیر به عنوان تغذیه ای کامل در مدارس چشیده نشده است.

توزیع شیر رایگان، یکی از طرح های مطلوب و قابل توجه آموزش و پرورش است که باعث سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان شده و در ارتقای یادگیری دانش آموزان نیز موثر است که متاسفانه در سال جاری تحصیلی اجرای این طرح بلاتکلیف مانده و مزه شیر مدارس توسط هیچ دانش آموزی چشیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود 15 سال پیش طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور آغاز شد و با هدف تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای کودکان و نوجوانان و ترویج فرهنگ مصرف شیر در بین آنان استمرار داشت.
کارشناسان معتقدند مصرف روزانه شیر به عنوان منبعی غنی از کلسیم برای رشد و استحکام استخوان بندی دانش آموزان به عنوان بخش پویا و سرنوشت ساز جامعه بسیار ضروری است.
از سوی دیگر با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به استانداردهای جهانی، اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ضرورتی انکار ناپذیر و ضروری به نظر می رسد.
استمرار در اجرای این طرح علاوه بر ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان در سنین رشد موجب می شود اهمیت مصرف شیر در تمامی سال های تحصیل به دانش آموزان گوشزد و به مرور در فرهنگ غذایی آنان نهادینه شود.
آشنایی با ارزش غذایی شیر، تامین بخشی از نیازهای غذایی و ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان امروز که در حقیقت سلامت جامعه آینده است از مهمترین اهداف اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس است.
گفته می شود بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حساب های تعهدی به میزان ابلاغ اعتبار، امکان اجرای این طرح و انعقاد قرارداد تا زمان ابلاغیه وزارت در سطح استان ها وجود ندارد.
در سال جاری تحصیلی نیز تاکنون هیچگونه ابلاغیه ای از وزارت آموزش و پرورش جهت اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ارسال نشده است.
اجرای طرح توزیع رایگان شیر مدارس در حالی در شرایط اما و اگر قرار گرفته است که بیش از چهار ماه از آغاز سال تحصیلی جاری می گذرد و امکان اجرای آن همچنان در هاله ای از ابهام است.
این در حالی است که برخی استانها از جمله لرستان بدهی های سال گذشته به کارخانه شیر را نیز جهت اجرای این طرح پرداخت نکرده اند.
از طرفی نیز به گفته مسئولان تاکنون اعتباری جهت تامین طرح توزیع رایگان شیر مدارس در نظر گرفته نشده است و تا زمانیکه این اعتبار مشخص نشود امیدی به اجرای این طرح نیز نیست.
حال سئوال این است که اکنون که بیش از چهار ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد همچنان از نبود اعتبار طرح توزیع شیر سخن گفته می‌شود و آیا این طرح در بودجه سال جاری دیده شده است یا خیر؟
**خبرنگار مرکز لرستان
6060

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۹۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جعفری افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص آیین نامه فعالیت دانش بنیان ها و سکوهای سلامت، وزارت بهداشت ملزم به دارو رسانی از طریق سکوها به مصرف کننده نهایی است.

وی ادامه داد: در خصوص عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی اختلاف نظری وجود داشت که این آیین نامه به منظور رساندن دارو از تامین کننده به داروخانه هاست یا شامل رساندن دارو از داروخانه‌ها به مصرف کننده نهایی هم می‌شود.

جعفری گفت: در حقیقت دغدغه اصلی مردم و فعالان این حوزه این بود که دستورالعمل رساندن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی ابلاغ شود. پس از یکسال و هشت ماه در نهایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفت با همکاری وزارت ارتباطات این آیین نامه اجرا شود.

وی افرود: برای اینکه طعم شیرین دارو رسانی توسط سکو‌ها از داروخانه به مصرف کننده نهایی برای مردم احساس شود؛ لازم است چند نکته لحاظ شود؛ اول اینکه تاخیری که برای ابلاغ این دستورالعمل اتفاق افتاد برای عملیاتی شدن آن تکرار نشود. دوم اینکه مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود و ما امیدواریم بخش دولتی رقیب بخش خصوصی در دارورسانی نشود؛ یعنی سکو‌های خصوصی برای فراهم کردن شرایط مناسبتر برای دارو رسانی به مردم در رقابت باشند و این امکان در انحصار سکو‌های دولتی نباشد.

جعفری اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ آیین نامه، نهایتا ۶ ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل باید اجرایی شود چرا که در هیئت ۷۷ ام مقررات زدایی گفته شده، همه سکو‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی و یا سایر نهاد‌های مرتبط برای فعالیت در حوزه عرضه دارو به مصرف کننده نهایی نیاز به اخذ مجوز مجدد ندارد؛ در حالیکه در این آیین نامه آمده، علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه کسب و کار مجازی باید عضو سازمان صنفی یارانه‌ای کشور هم بشوند، که این ماده نیاز به اصلاح دارد.

معاون مرکز کسب و کار وزارت اقتصاد پیش بینی کرد که فضای رقابتی خوبی بین سکو‌ها با توجه به ظرفیتی که در این دستورالعمل وجود دارد ایجاد میشود که این مهم سبب تسهیل دسترسی مردم به این خدمت میشود.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح هادی در ۵۱ روستای میاندوآب
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • توزیع بسته کمک آموزشی به ۵ هزار دانش آموز در تخار