Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@00:14:57 GMT

کنسرت کیتارو در تهران| آیا باز هم لغو و باز هم حاشیه?

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۲۸۲۰۹

کنسرت کیتارو در تهران| آیا باز هم لغو و باز هم حاشیه?

ستاره جهانی موسیقی ژاپن بار دیگر در ایران به روی صحنه می‌رود تا سه سال پس از برگزاری کنسرتش بار دیگر میهمان علاقه‌مندانش در ایران باشد. ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، «ماسانوری تاکاهاشی» ملقب به «کیتارو» سه سال پس از اجرای پرطرفدارش در تهران که با استقبال و تمدید چند باره کنسرتش رو به رو شد، بار دیگر در تهران به اجرای برنامه خواهد پرداخت و همه مجوزهای این کنسرت صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی چراغعلی (تهیه کننده این کنسرت) درباره این برنامه توضیح داد: «خوشبختانه تمام مجوزهای برگزاری این کنسرت صادر شده است و قرار بود این کنسرت در 4 اسفندماه درتهران برگزار شود ولی بنا به برخی برنامه ریزی‌ها از سوی ما و آقای کیتارو تصمیم نهایی را گرفتیم و در اردیبشت سال 97 این کنسرت در تهران و چند شهر دیگر در کشور روی صحنه خواهد رفت.»

چراغعلی افزود: «پس از اجرای قبلی تقاضاهای بسیاری از شهرستان‌ها مبنی بر برگزاری این برنامه در چند شهر ایران داشتیم که همین باعث شده این بار علاوه بر تهران در چند شهر دیگر کشور نیز این کنسرت را برگزار کنیم که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد تا تور کنسرت های افسانه موسیقی ژاپن در ایران، این بار به شکلی ویژه و متفاوت برگزار شود.»

کیتارو مهر ماه سال 93 اجرایی در تهران و سالن وزارت کشور روی صحنه برد و استقبال از این کنسرت باعث تمدید چندباره آن شد. البته کنسرت کیتارو در تهران حاشیه‌های بسیاری هم داشت که موجب لغو یک شب از این اجراها شد. این کنسرت به دلیل مشکلات تهیه کننده با سالن برگزاری و مسئولان دفتر موسیقی لغو شد. در آن زمان حقوق نوازندگان تا چند ماه پس از برگزاری کنسرت، پرداخت نشد. حتی سازهای دفتر موسیقی در تالار وزارت کشور به گرو گرفته شد تا پول اجاره‌بهای سالن پرداخت شود.
وقتی کنسرت کیتارو در 27 مهر 1393 لغو شد، پول بلیت‌های به فروش رفته تا چند ماه پس از لغو این کنسرت پرداخت نشده بود.

«ماسانوری تاکاهاشی» ملقب به «کیتارو» که متولد چهارم فوریه 1953 در شهر تویوهاشنی ژاپن است، در ایران طرفداران زیادی دارد. او اولین‌بار با آلبوم «جاده ابریشم» سر زبان‌ها افتاد. این آلبوم تنها در ایران با استقبال روبه‌رو نشد، چراکه در سال 1986 با استقبال جهانی روبه‌رو شد. جاده ابریشم، موسیقی‌ای بود برای مستندی ژاپنی که به مدت پنج سال در تلویزیون به نمایش درآمد. کیتارو در سال 87میلادی به دنبال استقبال از آلبوم جاده ابریشم، با همکاری موسیقیدانانی چون جان اندرسون و می‌کی هارت آلبوم مطرح «نور روح» را عرضه کرد که حدود 10میلیون کاست از آن فروخته شد و در ایران هم با استقبال زیادی روبه‌رو شد. از دیگر آلبوم‌های کیتارو که در ایران با استقبال مواجه شده می‌توان از «ماندالا» یاد کرد. کیتارو در کنار محبوبیت جهانی، جایزه معتبر گرمی (Grammy) را که به اسکار موسیقی شهرت دارد بابت موسیقی فیلم «بهشت و دوزخ» (ساخته اولیور استون) از آن خود کرده است. این جایزه سال 1994 به او اعطا شد.

ماسانوری تاکاهاشی که بعدها دوستانش نام کیتارو را بر او نهادند اگر به علت توانایی در نوازندگی چند ساز روزگاری در کلوب‌های شبانه توکیو و یوکوهاما به نوازندگی گیتار و... می‌پرداخت، با آشنایی با سینتی‌سایزر و موسیقی الکترونیک قدم به دنیایی گذاشت که برای او شهرت جهانی را به ارمغان آورد. او که در سال 1979 دو آلبوم «داستان ماه کامل» و «بهشت» را ارائه کرد از سوی سازمان ملی رادیو تلویزیون ژاپن برای آهنگسازی روی مستند جاده ابریشم به همکاری دعوت شد و با این مستند نوای موسیقی او شهرتی جهانی یافت و با ساخت موسیقی متن فیلم «بهشت و زمین» ساخته الیور استون کارگردان آمریکایی در سال 1993 جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. او که بارها نامزد دریافت جایزه گرمی شده بود سرانجام در سال 2001 آن را در 48سالگی برای ساخت «Thinking of you» به عنوان بهترین آلبوم سبک نیو ایج از آن خود کرد.

کیتارو سال‌هاست در آمریکا، شهر سانفرانسیسکو ساکن است و موسیقی خود را که برگرفته از اصوات طبیعت است عمدتا در استودیوی شخصی‌اش در کوه‌های ژاپن می‌سازد.

 

R33357/P1439/S4,40/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۲۸۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»