Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@05:34:08 GMT

چین پایگاه نظامی در افغانستان ایجاد می کند

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۶۱۲۲۷

چین پایگاه نظامی در افغانستان ایجاد می کند

مقام های افغان گفتند که پکن به دلیل نگرانی از نفوذ شبه نظامیان به خاک چین، در حال مذاکره با کابل برای ایجاد یک پایگاه نظامی در افغانستان است.

به گزارش جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پایگاه در منطقه دورافتاده و کوهستانی موسوم به «دالان واخان» ایجاد خواهد شد. شاهدان گفته اند که نیروهای چینی و افغان را در حال گشت مشترک در این منطقه مشاهده کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته خبرگزاری فرانسه، این منطقه سردسیر و لم یزرع که در همسایگی استان سین کیانگ چین قرار دارد، از سایر نقاط افغانستان جدا افتاده و بسیاری از ساکنان آن از مناقشه در کشورشان اطلاعی ندارند.
ساکنان این منطقه اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفتند که آنها ارتباطاتی قوی با سین کیانگ دارند و از آنجا مسافران بسیار اندکی به این منطقه می آیند، مردم محلی علیه زیادی به گردشگران چینی دارند.
تلاش پکن برای ایجاد پایگاه در افغانستان در حالی است که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به دنبال گسرتش نفوذ اقتصادی و ژئوپولیتیک این کشور است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پکن نگران است که برخی جدایی طلبان چینی از طریق واخان وارد سین کیانگ شده و حملاتی را انجام دهند. تحلیل گران می گویند که با توجه به پتانسیل افغانستان در بی ثباتی منطقه، هر گونه اقدام چین را باید از منظر امنیتی دید.
به گفته تحلیل گران، چین همچنین نگران آن است که شبه نظامیان داعش از عراق و سوریه فرار کرده و با عبور از واخان و سین کیانگ وارد افغانستان شوند یا از طریق واخان به چین بروند.
«محمد رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع اظهار داشت که مقام های افغان و چین در ماه دسامبر در چین درباره ایجاد یک پایگاه در افغانستان گفت و گو کردند اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است.
وی اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما آن (پایگاه) را خواهیم ساخت. دولت چین متعهد شده که از لحاظ مالی کمک کند و به سربازان افغان تجهیزات داده و آنها را آموزش دهد.
یک مقام سفارت چین در کابل گفت که پکن صرفا در حال «ظرفیت سازی» در افغانستان است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۱۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی

روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از یک منبع در دولت فرانسه نوشت که پاریس بدون قطع کامل روابط نظامی، صادرات تدافعی خود به رژیم صهیونیستی را به حداقل رسانده است.

براساس گزارش المیادین، این روزنامه افزود که فرانسه در پایان ماه اکتبر صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت گلوله‌های توپخانه را به حالت تعلیق درآورد.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که اراده روشنی در فرانسه برای عدم کمک به عملیات جاری در غزه وجود دارد.

لوموند توضیح داد که از زمان شروع جنگ علیه غزه، صدا‌ها برای محکوم کردن صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی که عملیات آن در نوار غزه از همه طرف مورد انتقاد قرار می‌گیرد، افزایش یافته است.

این روزنامه فرانسوی خاطرنشان کرد که در ۵ آوریل، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را صادر کرد که در آن خواستار «ممنوعیت» همه سلاح‌های ارائه شده به رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش لوموند، فرانسه از رای گیری ممتنع کرد، اما این متن وزن جدیدی بر همکاری نظامی بین دو طرف قرار داد، که در حال حاضر در مسیر باریکی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان