Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای «اعلا الدوله» سروستان به دلیل نبود تنها ۹ کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند. ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در چند سال اخیر خشکسالی پیاپی و نبود شغل در روستاهای کشور سبب بالا رفتن آمار مهاجرت روستاییان به شهر شده تا جایی که برخی روستاها خالی از سکنه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که پایه اقتصاد استان فارس بر کشاورزی استوار است خشکسالی خسارت زیادی بر روستاهای فارس وارد کرده است.

قصه پر غصه‌ خشکسالی در روستاهای فارس گاه به تعطیلی کشاورزی انجامیده و گاه مهاجرت مردم از روستاها را در پی داشته اما گاه مردم رنج و سختی زندگی در روستا را به امید خبری خوش تحمل می‌کنند.

اما داستان روستای «اعلا الدوله» از بخش «کوهنجان» سروستان که شغل مردم آنها دامداری و کشاورزی است با دیگر روستاها فرق دارد، به گفته یکی از اهالی با وجود خشکسالی منابع آب این روستا غنی است و مشکلی برای تامین آب شرب و کشاورزی وجود ندارد اما نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: راه قدیمی روستا را خراب کردند و گفتند قرار است راه جدید بسازیم، حالا با گذشت چند سال نه تنها راه جدید ساخته نشد بلکه راه قدیمی هم به بهانه درست کردن راه جدید از بین رفته است.

مهاجرت 50 درصد جمعیت روستای اعلاالدوله به دلیل نبود راه

غلامعباس حسینی، دهیار روستای اعلا الدوله در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم این روستا به نقاط دیگر شده است، می‌گوید: در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای ما به دلیل نبود تنها 9 کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند.

به گفته حسینی جمعیت این روستا قبل از شروع عملیات احداث راه‌ روستایی جدید 500 نفر بود اما در حال حاضر نصف این جمعیت از روستا مهاجرت کرد‌ه‌اند و اگر همین‌طور پیش برود عده بیشتری مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 کیلومتر راه این روستا از «چاه انجیر» تا «اعلا الدوله» حدود 5 سال است که نیمه‌کاره رها شده است، می‌افزاید: 5 سال است که مردم این روستا به دلیل نبود راه و جاده استاندارد زجر می‌کشند اما خبری از تکمیل این پروژه نیست.

دهیار روستای اعلا الدوله می‌گوید: تاکنون 2 میلیارد تومان برای ساخت این راه هزینه شده و ظاهرا هنوز به حدود 3 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه نیاز است اما مشکل اصلی ساخته نشدن این راه کمبود بودجه نیست بلکه وجود 45 عدد پل در مسیر 9 کیلومتری است در حالی که در باران پارسال وجود 3 پل هم جوابگوی این مسیر بود. 

وی می‌افزاید: اگر راه این روستا تکمیل می‌شد نه تنها مهاجرتی رخ نمی‌داد بلکه هر کدام از دامداران این روستا توانایی ایجاد اشتغال برای چند نفر دیگر را نیز داشتند و همین موضوع سبب رونق کسب و کار و توسعه روستا می‌شد.

حسینی عدم گازکشی، نبود مسجد و حسینه، عدم ارائه اینترنت پرسرعت و غیره از دیگر مشکلات این روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: آنقدر مشکل راه این روستا پررنگ است که بقیه مشکلات در مقابلش رنگ باخته است. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/ش

R41382/P1361/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۱۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فرهاد بختیاری فر افزود: از ابتدای شروع این طرح در اسفندماه ۱۴۰۱ تا الان ۳۰۴ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهاد آبرسانی همدان اختصاص پیدا کرده و پیشرفت فیزیکی ما بیش از میانگین کشوری است.

او تصریح کرد: آبرسانی به ۱۶۰ روستا در گام اول هدف‌گذاری شده و برنامه ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی استان در حال انجام است تا بتوانیم مشکل آب شرب روستا‌های دارای تنش آبی را در کمترین زمان ممکن حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: آبرسانی روستایی یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است که باتوجه به اهمیت موضوع آب مورد توجه قرار گرفته و دولت سیزدهم عزم جدی برای سیراب کردن همه روستانشینان دارد.

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد