Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، یکی از عملیات های مهم از نظر تعیین استراتژی عملیات مناسب و بکارگیری تاکتیک های اجرایی بسیار دقیق و همچنین ارزش تعیین کننده سیاسی و نظامی، عملیات حمله برق آسای قوای اسلام وسپاه پاسداران به شبه جزیره(شهر فاو عراق) در خاک کشور عراق بود.

   عملیات والفجر ۸ که با رمز یا فاطمه الزهرا(س) در تاریخ 20/11/1364 شروع و تا تاریخ 09/02/1365 به مدت ۷۹ روز در ششمین سال جنگ تحمیلی در مرز جنوبی استان خوزستان و در جنوب آبادان صورت گرفت که به شرح مختصر آن اشاره می کنم:

   پس از عملیات بدر در سطوح عالی جنگ پذیرفته شد که سپاه و ارتش ضمن پشتیبانی از همدیگر هر کدام مستقلا طرح ریزی عملیات کرده و اجرا نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   همچنین مدتی پس از این تصمیم امام خمینی(ره) فرماندهی کل سپاه را موظف کرد تا همچون ارتش از قوای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی برخوردار باشد، البته سپاه هم زمان با عملیات خیبر تشکیل یگان دریایی را داده بود، لیکن تشکیل نیروی دریایی یک امر و دستور جدیدی بود.

   عملیات والفجر ۸ اولین نبرد سپاه بعد از دریافت حکم تشکیل نیروهای سه گانه بود. در این عملیات هر سه نیروی سپاه به کار گرفته شد، هرچند که نیروی هوایی سپاه از پدافند هوایی و موشک فراتر نرفته بود.

   بدین ترتیب این عملیات با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران اجرا شد و به منظور پشتیبانی از این عملیات یک تک فریب در هورالعظیم و دو تک پشتیبانی در شلمچه و ام الرصاص نیز انجام شد.

   تک فریب را سپاه درهور اجرا کرد ،این تک سپاه عملیاتی بود و مهندسی این عملیات که سبب غافگیری بزرگ دشمن شد وبه نیروهای خودی امکان داد. قبل از هوشیار شدن دشمن موقعیت خود در شهر فاو را مستحکم سازد.

   عملیات شلمچه به فرماندهی ارتش اجرا شد و اگر چه شکستن خط دشمن نینجامید و بیش از ۴۸ ساعت ادامه نیافت ولی در دو روز اول عملیات ارتش نقش پشتیبانی را برای منطقه فاو داشت، همچنین تک پشتیبانی سپاه در جزیره ام الرصاص که به شکستن خط دشمن و آزادی این جزیره انجامید، تاثیر مهمی در پشتیبانی والفجر ۸ داشت، هرچند در این عملیات نیز پس از ۴۸ ساعت بر اثر اثر فشار اتش شدید دشمن منطقه تصرف شده تخلیه شد.

   تک اصلی در فاو در حالی که دشمن غافل بود با عبور نیروهای جلودار و غواص بویژه رزمندگان اذربایجان و لشکر عاشورا از رودخانه عریض ،عمیق و وحشی اروند در تاریخ ۶۴/۱۱/۲۰، ساعت ۲۲ شب آغاز شد.

   در زمان کوتاهی با گسترش و یورش برق آسای رزمندگان سرپل ها گرفته شد ،راس البیشه کارخانه نمک و سایت های موشکی و شهر فاو آزاد شد و نیروهای خودی آماده مقابله با پاتک های دشمن شدند.

   از سوی دیگر دشمن در آغاز عملیات با یگان های موجود خود که به وحشت نیز افتاده بودند، پاتک های خود را جهت باز پس گیری از دست رزمندگان شروع کردند که علاوه بر اینکه هیچ گونه موفقیتی حاصل نشد مواضع و سازمان شان نیز فرو ریختد.

    بعد از شکست یگان های موجود منطقه به سرعت یگانهای گارد ریاست جمهوری عراق با دستور و هدایت مستقیم صدام وارد نبرد با رزمندگان اسلام شدند تا با ایجاد تاخیر فرصت لازم را برای ورود یگان های احتیاط ارتش عراق فراهم شود، اما یگان های گارد صدام نه تنها نتوانستند در تثبیت مواضع ازاد شده تاخیری ایجاد کنند، بلکه خوشان متلاشی و سازمان هایشان نیز بهم ریخته و ناگزیر عقب نشینی کرده و گریختند.

   ورود یگان های احتیاط ارتش عراق به منطقه وحشت زده برای عراق موثر نبود چراکه رزمندگان اسلام منطقه را با سرعت تمام به یک دژ تسخیر ناپذیر تبدیل کرده بودند.

   75 روز پاتک های دشمن طول کشید، در این ۷۵ روز نتوانستند یک قدم به جلو بیایند فقط تلفات سنگینی بود که هر روز متحمل می شدند، چنان شد که سر فرماندهی کل ارتش عراق، صدام شخصا و دیگر فرماندهان عراق به یقین رسیدند که هرگونه تلاش برای باز پس گیری فاو به جز تلفات انهدام ارتش عراق فایده ندارد، بنابراین دستور توقف پاتک های دشمن بعد از ۷۵ روز مقاومت جانانه و توام با ایثار و شهاد صادر و صدام از بازپس گیری فاو مایوس ومنطقه را ترک کردند.

   بدین ترتیب سواحل عراق در کنار رودخانه خلیج فارس و هم مرز با کویت در تصرف رزمندگان اسلام باقی ماند و نیروی دریایی عراق از صحنه جنگ خارج شد ولی این عملیات از شروع ۶۴/۱۱/۲۰ تا تثبیت آن ۷۹ روز طول کشید و در تاریخ ۶۵/۲/۹ آتش آن فروکش کرد.

   از نتایج این عملیات علاوه بر تصرف و آزادسازی ۶۰۰ کیلومتر مربع، بصره دومین شهر صنعتی و اقتصادی عراق نیز در تیررس و تهدید رزمندگان قرار گرفت و همچنین در این عملیات بیش از دو هزار نفر از دشمن اسیر و ۵۰ هزار نفر تلفات نیروی انسانی و کشته دادند.

   رضا جلوداری

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه زنجان ضمن تبریک به مناسبت در پیش بودن هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران، ارتقای وضعیت بصیرت دینی و انقلابی را یکی از وظایف این دفتر برشمرد و افزود: ارتقای بصیرت دینی یعنی شناخت دشمن، از این رو باید به آن توجه جدی داشته باشیم.

وی از سپاه با عنوان یک مجموعه نظامی و از همه مهم‌تر مجموعه‌ای عقیدتی و مذهبی یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وظایف این مجموعه، حفاظت از مکتب اسلام و ارتقای بصیرت دینی و انقلابی آحاد جامعه است، از این رو معتقدیم سپاه پاسداران از جان و آبروی خود مایه می‌گذارد تا کشور در عزت و سربلندی بماند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها آماده جان‌فشانی در راستای حفاظت از کیان ایران اسلامی هستند، اظهار کرد: سپاه پاسداران به عنوان یک مجموعه نظامی از زمان شکل‌گیری نقش تأثیرگذاری را در عرصه‌های مختلف ایفا کرده و نشان داده است که به معنای واقعی کلمه، مولود انقلاب اسلامی است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه سپاه پاسداران در انجام وظایف ذاتی و محوله خود، همواره تفکر جهادی را سرلوحه برنامه‌ها و اهداف قرار داده است، خاطرنشان کرد: پاسداری و صیانت از هویت فردی و سازمانی، تعمیق بصیرت و معرفت دینی، تعمیق بصیرت سیاسی، ترویج اندیشه‌ها و سبک زندگی اسلامی و … از دیگر وظایف این مجموعه به شمار می‌رود.

بیگدلی با اشاره به اینکه سپاه مجموعه‌ای است که از دل جامعه برخاسته و همواره در کنار مردم خواهد بود، تصریح کرد: در هفته عقیدتی سیاسی شاهد برگزاری ۴۰۰ برنامه در زنجان خواهیم بود.

کد خبر 6089075

دیگر خبرها

  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • جزئیات طرح آمریکایی - اسرائیلی برای مدیریت محاصره نوار غزه
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در سپاه علی بن ابی طالب(ع) تشریح شد