Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس در رابطه با ضعف مدیریتی دستگاه های دولتی مانند فرودگاه‌ها و راهداری‌ها گفت: نواقص، کم‌کاری و ایراد خودتان و شرایط بی‌پولی‌تان را به دوش مردم نیندازید.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ما عملکرد‌ها و مجموعه‌های زیرمجموعه وزارت راه را عملکرد قابل دفاعی نمی‌دانیم:

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی خود نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی نسبت به بحران به وجود آمده در پی بارش برف، اظهارداشت: برخی مدیران ما هستند که هرکجا ضعفی نشان می‌دهند و نمی‌توانند کاری انجام دهند بلافاصله می‌گویند اعتبار و پول نداریم؛ در صورتی که این مسئولان در زمانی این مسئولیت را پذیرفتند که شرایط کشور را می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط اقتصادی کشور همین است و شما در چنین وضعیتی این مسئولیت را پذیرفته‌اید.



وی با بیان اینکه طبیعی است که ما در کشور بحران زلزله، برف و موارد دیگر را داریم لذا دستگاه‌های مربوطه باید آمادگی لازم را داشته باشند، افزود: آنچه که ما متوجه شدیم این است که دستگاه‌های مربوطه می‌گفتند فکر نمی‌کردیم با این حجم از بارش برف روبرو شویم همچنین تجهیزات و امکانات‌مان در مجموع کم است و به لحاظ امکانات ضعیف هستیم.

رضایی کوچی در ادامه عنوان کرد: به نظر من هر دو بهانه ذکر شده از سوی مسئولان و دستگاه‌ها رد است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که ما بارش برف در منطقه خواهیم داشت و باید در این راستا آمادگی می‌داشتند. همچنین باید تجهیزات و امکاناتی که می‌توانستند از تجهیزات بخش خصوصی و امکانات پیمانکاران استفاده کنند که این کار را نکردند که در این رابطه از نظر کمیسیون عمران مجلس ضعیف عمل کردند.

وی همچنین تصریح کرد: نهایتاً کوتاهی‌های ذکر شده از سوی دستگاه‌ها باعث نارضایتی و ناراحتی مردم شد البته اعتبارات بحران کشور را در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دادیم که این‌ها هم به موقع به دستگاه‌ها تخصیص نمی‌دهند و باعث شده است دستگاه‌ها از ظرفیت مالی پیش‌بینی شده استفاده نکنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد با اشاره به اینکه دستگاه‌ها، فرودگاه‌ها و سازمان راهداری کشور واقعاً در بحث بحران بسیار ضعیف عمل کردند، گفت: شهرداری تهران هم عملکرد بسیار ضعیفی در این زمینه داشت، بنده بلافاصله فردای روز بحران از آن‌ها خواستم که از مردم عذرخواهی کنند و عنوان کردم که اگر واقعاً ضعیف عمل کردید از مردم پوزش بخواهید و قطعاً مردم عذرخواهی شما را می‌پذیرند، اما اینکه بخواهید وظایف خود را به دوش مردم بیاندازید و بگویید مردم مقصر هستند و مردم همکاری نکردند و یا زنجیر چرخ نبستند این ظلم به مردم است. نواقص، کم‌کاری و ایراد خودتان و شرایط بی‌پولی‌تان را به دوش مردم نیندازید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: انتقاد بنده این است که نظام ما اینقدر بیچاره نشده است که برای چند گریدل آنهم برای برف‌روبی گرفتار شود و نتواند تأمین مالی کند لذا در این رابطه دستگاه‌ها ضعیف عمل کردند.

رضایی ادامه داد: ما در قالب ماده ۴۹ آئین‌نامه داخلی مجلس که مسئله‌ای پیش می‌آید گزارش نظارتی خود را تهیه کرده و به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهیم در این رابطه هم به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌ها در این رابطه بسیار ضعیف عمل کردند و ما گزارش نظارتی‌مان را در این رابطه به صحن ارائه خواهیم داد تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و اگر خلاء قانونی در این رابطه وجود دارد آن را برطرف کنیم.

وی در خاتمه گفت: ما عملکرد‌ها و مجموعه‌های زیرمجموعه وزارت راه را عملکرد قابل دفاعی نمی‌دانیم، اما هنوز استیضاح وزیر راه را به ما ارائه نکرده‌اند.

فارس

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

به گزارش خبرآنلاین محمدمهاجری در روزنامه اعتماد نوشت:آقای ذوالنور به افول جایگاه مجلس اشاره کرده و به عنوان نمونه، دخالت‌های بیرونی در قانونگذاری را برشمرده است. با اینکه طبق قانون اساسی، قانونگذاری منحصرا در اختیار مجلس قرار دارد، اما سال‌های زیادی است که نهادهایی همچون شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... دستورالعمل‌هایی را ابلاغ می‌کنند که در حکم قوانین لازم‌الاجراست. آقای ذوالنور نخستین چهره سیاسی نیست که چنین انتقادی را بیان می‌کند. پیش از او نمایندگان دوره‌های قبل مجلس - به خصوص آقای علی مطهری - بارها این موضوع را گفته‌اند، اما دوستان اصولگرا همچون جناب ذوالنور حاضر به پشتیبانی از این ایده نشدند.

جای این پرسش جدی وجود دارد که چرا چنین جراتی وجود دارد که جایگاه مجلس نادیده گرفته شود و شعار در راس امور بودن آن عملیاتی نشود؟بگذارید از همین انتخابات اخیر مجلس در اسفند 1402 شروع کنیم. متاسفانه فرآیندی که از ماه‌ها قبل آغاز شد و مجلس یازدهم هم با اصلاح قانون انتخابات به آن کمک کرد، شرایطی را به وجود آورد که مجلس دوازدهم از هم‌اکنون با شائبه ناکارآمدی مواجه شود.

بخش بزرگی از نمایندگان مجلس یازدهم که شاید آقای ذوالنور هم جزو آنها باشد مدتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از آقای رییسی دعوت کردند وارد میدان رقابت ریاست‌جمهوری شود. این اقدام اگر در قالب یک فعالیت تعریف شده حزبی صورت می‌گرفت کاملا قابل دفاع بود، زیرا وقتی یک حزب سیاسی از کاندیدایی حمایت می‌کند مسوولیت اقدام خود را هم می‌پذیرد. اما اقدام فردی نمایندگان مجلس یازدهم معنای اقدام حزبی نداشت، بلکه نمایندگان استقلال خود را به حراج گذاشتند و عملا چک سفید امضا به رییس دولت دادند و به همین دلیل همه نمایندگانی که آن نامه را امضا کردند، باید در برابر ناکارآمدی دولت سیزدهم پاسخگو باشند. انتخابات مجلس دوازدهم متاسفانه با مشارکت کم صورت گرفت و آرای نمایندگان نیز بسیار پایین بود و از جمله در تهران، نفر اول کمی بیش از 500هزار رای (معادل5درصد رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات) کسب کرد.در اکثر حوزه‌های انتخابیه نیز افراد منتخب کمی بیش از 20درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

حتما آقای ذوالنور توجه دارند که هر چه پایگاه مردمی مجلس (و البته ریاست‌جمهوری) ضعیف‌تر باشد، نهادهای دیگر حاکمیت تلاش می‌کنند نقش آن را در مقدرات کشور کمرنگ کنند. مجلس دوازدهم علاوه بر ضعف پیش گفته، به مدد شورای محترم نگهبان از چهره‌های خاصی برخوردار شده که برخی از آنها به تنهایی قادر به نابودی حیثیت کل مجلس ‌هستند.

جای شکرش باقی است که یکی از این افراد با تذکر رهبر معظم انقلاب، دست‌کم تا اطلاع ثانوی از تنش‌زایی و پرخاشجویی فاصله گرفت، اما باید منتظر ماند و با آغاز مجلس جدید، فصل تازه‌ای از هنرنمایی این گروه را به تماشا نشست. دقیقا آنچه را آقای ذوالنور از بابت پایین آمدن شأن مجلس نگرانش است، همان چیزی است که خود او حتی اگر در ایجادش موثر نبوده، در برابر آن سکوت تاییدآمیز داشته است.

با این همه اگر بخواهیم خوشبینانه به آسیب‌شناسی نماینده محترم قم بنگریم و فرض کنیم که او با این نگاه به دنبال اصلاح مجلس است، گریزی نیست جز اینکه امیدوار باشیم همین مجلس ضعیف کم رای، نقایص خود را با عملکرد مثبت جبران کند. حساب‌کشی جدی و دقیق از دولت، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و برخورد بدون رودربایستی با وزرای ضعیف و شخص رییس‌جمهور و نیز آتش نزدن قراردادهای بین‌المللی (که حتما جناب ذوالنور آن را به یاد دارد!) می‌تواند کفاره‌ای برای جبران اشتباهات گذشته باشد. امید که آقای ذوالنور - که از الان در قامت کاندیدای ریاست مجلس- سخن می‌گوید، حتی اگر به چنین منصبی هم نرسید، در رفع آسیبی که آن را فهم کرده است، برآید. 21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899334

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • کم‌کاری و عملکرد بدِ ۳۲ سازمان مسؤل در زمینه حجاب و عفاف
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم