Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- بيشترين ميزان مصرف آب در استان سمنان به ميزان حدود 87 درصد در بخش کشاورزي است که اجراي همه جانبه سامانه نوين آبياري به عنوان نياز ضروري و بهترين روش براي بهينه‌سازي و اقتصادي کردن مصرف آب در اين بخش است.

به گزارش ايرنا، کمبود آب در بخشهاي کشاورزي، آشاميدني، صنعت، افت سطح آب هاي زيرزميني، افزايش عمق چاه ها، خشک شدن پوشش گياهي مناطق بياباني، نشست زمين و خالي از سکنه شدن روستاها به عنوان اقليم حيات انسان، بارزترين نشانه هاي کمبود آب در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صرف حدود 90 درصد آب توليدي در کشور در بخش کشاورزي موضوع مهمي است که نياز به بررسي دارد و به اعتقاد کارشناسان با صرف جويي 10 درصد آب در بخش کشاورزي نياز ساير بخش بهتر و بيشتر تامين مي شود، از سويي ارزش افزوده آب در بخش صنعت بسيار بيشتر از بخش کشاورزي است که دليل عمده آن نوع آبياري محصولات کشاورزي در کشور آن هم به صورت غرقابي است.
زمين هاي کشاورزي استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران اين بخش 45 هزار نفر است، ميزان توليدات کشاورزي استان در مجموع بيش از يک ميليون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن توليدات باغي و 734 هزار تن توليدات زراعي است.
با تجهيز 198 هزار هکتار از اراضي کشاورزي سمنان به سامانه هاي نوين آبياري ، بيش از 50 ميليون متر مکعب آب صرف جويي مي شود و به دنبال آن افزايش توليد و ماندگاري خوشه هاي طلايي محصولات را نيز خواهيم داشت.
توليدات محصولات گلخانه اي در استان سمنان 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کويري بودن و کمبود منابع آبي، توجه به توليدات گلخانه اي يکي از راه هاي برون رفت از مشکلات فعلي بخش کشاورزي سمنان است.
در استان سمنان حدود يک ميليارد و 250 ميليون مترمکعب آب در سال توليد مي شود که 87 درصد در بخش کشاورزي، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشاميدني مصرف مي شود، با توجه به سهم 87 درصدي بخش کشاورزي از مصرف آب توليدي در استان به منظور مقابله با بحران کم آبي توجه به افزايش بهره وري در مصرف آب در اين بخش از اهميت ويژه اي برخوردار است.
از198 هزار هکتار موجود اراضي کشاورزي استان سمنان تا قبل از روي کارآمدن دولت يازدهم فقط در 20 هزار هکتار سامانه هاي نوين آبياري تجهيز شده بود و در سفر فروردين ماه 95 دکتر روحاني به اين استان ، تجهيز بيش از 20 هزار هکتار ديگر از اين اراضي کشاورزي به سامانه هاي آبياري مصوب شد.
سيدحسن ميرعماد رييس سازمان جهاد کشاورزي سمنان در رابطه با ضرورت و اهميت نصب سامانه هاي نوين آبياري در اراضي کشاورزي روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اين که 60 درصد انتقال آب و توليد محصولات کشاورزي در مزارع استان به صورت غرقابي انجام مي شود، گفت: استقبال کشاورزان اين استان براي تجهيز اراضي به سامانه هاي نوين آبياري رضايت بخش نيست.
وي افزود : با وجود ارايه تسهيلات بلاعوض از سوي بانک هاي عامل، تعداد قابل توجهي از کشاورزان استان سمنان تمايلي به تجهيز اراضي خود به سامانه هاي نوين آبياري ندارند، در حالي که براي نصب سامانه نوين آبياري براي هر هکتار 50 ميليون ريال و با احتساب لوله کشي هاي مربوط 60 ميليون ريال تسهيلات به کشاورزان پرداخت مي شود.
وي با بيان اين که بيش از 86 درصد منابع آبي استان سمنان در بخش کشاورزي مصرف مي شود، اظهارداشت : يکي از اولويت‌هاي اين سازمان با توجه به کمبود منابع آبي توسعه سامانه هاي نوين آبياري در اراضي کشاورزي است، به طوري که در سال گذشته بيش از 10 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سامانه نوين آبياري تجهيز شد و براي امسال تجهيز 10 هزار هکتار ديگر نيز هدفگذاري شده است.
ميرعماد ادامه داد : به منظور تشويق کشاورزان براي اجراي سامانه آبياري تحت فشار، کشاورزاني که بهره وري آبياري را بيش از 80 درصد افزايش داده و 90 درصد در مصرف آب صرفه جويي کنند دولت به ازاي هر هکتار اراضي کشاورزي 60 ميليون ريال وام بدون‌عوض در اختيار کشاورزان واجد شرايط قرار مي دهد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان اضافه کرد : علاوه بر اين ميزان تسهيلات بدون عوض ، همچنين 60 ميليون ريال تسهيلات کم بهره نيز در اختيار کشاورزان قرار مي گيرد و تمامي کشاورزان واجد شرايط بايد براي اطلاع از نحوه دريافت مراجعه و اقدام کنند.
وي خاطرنشان کرد : به گفته کارشناسان با راه اندازي سامانه هاي نوين آبياري علاوه بر افزايش توليد محصول، در هکتار شاهد صرفه جويي 70 درصدي در مصرف آب خواهيم بود. توليدات محصولات گلخانه اي در استان 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کويري بودن و کمبود منابع آبي، توجه به توليدات گلخانه اي يکي از راه هاي برون رفت از مشکلات فعلي اين بخش است.
زمين هاي کشاورزي استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران اين بخش 45 هزار نفر است، ميزان توليدات کشاورزي استان در مجموع بيش از يک ميليون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن توليدات باغي و 734 هزار تن توليدات زراعي است.
6026/7339
خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشار: جانعلي فتحي
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ کانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه کنيد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۸۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: تامین برخی اقلام ضروری امدادی مانند چادر و موکت انجام شده است و این اقلام در سراسر استان توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، حسین درخشان، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست معاونان و جمعی از امدادگران جمعیت هلال احمر استان با استاندار سمنان اظهار کرد: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همچنین اعتیاد، دوره‌های آموزشی برای بیش از ۲۰۰ نفر از امدادگران از سراسر کشور در ابتدای سال‌جاری برگزار شد.

وی افزود: تأمین برخی اقلام ضروری امدادی مانند چادر و موکت انجام شده است و این اقلام در سراسر استان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان خاطرنشان کرد: طی سال‌جاری تاکنون تمام شعب هلال احمر شهرستان‌ها بالغ بر دو بار بازدید و طی نشست با فرمانداران مسائل و مشکلات احصا شده است.

درخشان تصریح کرد: در طی ایام تعطیلات نوروزی سال‌جاری در راستای خدمت رسانی به مسافران و زائران و همچنین مردم استان سمنان، تمام امکانات این مجموعه بسیج شد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی‌های لازم برای حرکت در راستای حل مشکلات اصلی استان، تصادفات، مدیریت تنش آبی و جمعیت در دستور کار هلال احمر استان قرار گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: توسعه و تجهیز پایگاه‌های امداد و نجات، نهادینه‌سازی فرهنگ خود امدادی، برگزاری کنگره شهدای امدادگر، نشست و کنفرانس در حوزه کاهش تصادفات رانندگی، دوره آموزشی ارتباطات در حوادث و سوانح از جمله اقدامات پیش روی این مجموعه در سال‌جاری است.

درخشان اظهار کرد: تخصیص مطلوب‌تر اعتبارات این مجموعه، هزینه کرد مسئولیت اجتماعی مجموعه‌های تولیدی در استان و به ویژه هلال احمر و مباحث مرتبط با مولدسازی دارایی‌ها از جمله درخواست‌های ما در مجموعه هلال احمر است.

کد خبر 747867

دیگر خبرها

  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند محقق ایرانی استنفورد
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند ممکن شد