Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@18:06:48 GMT

کاخ سفید؛ کانون توطئه و مداخله گری در امور کشورها

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۸۲۶۴

کاخ سفید؛ کانون توطئه و مداخله گری در امور کشورها

تهران- ایرنا- طرح ادعاهایی در زمینه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بهانه ای شد تا رسانه های عربی موضوع مداخله جویی گسترده واشنگتن در امور کشورها و شیوه ها و اهداف آن را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به تازگی مقامات امنیتی آمریکا در کمیته اطلاعات سنا هشدار دادند که روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای سال 2018 میلادی در آمریکا آماده می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های آمریکا هم از مدت ها پیش در حال بررسی زوایای مختلف این موضوع هستند. اما مساله ای که در همین ارتباط مطرح است مداخله گری های آمریکا در امور سایر کشورها از جمله در برهه هایی چون برگزاری انتخابات است.
این موضوع مورد توجه رسانه های عربی نیز قرار گرفته و گزارش حاضر دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در زمینه مداخله جویی های آمریکا در سایر مناطق و کشورها از جمله حمایت از گروه های تروریستی، در رسانه های عربی انتشار یافته است.

** مداخله گری گسترده آمریکا در امور کشورها
خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، روزنامه های «الشروق» و «الاهرام» مصر و «الحوار المتمدن» مغرب دخالت های آمریکا در انتخابات دیگر کشورها و فتنه گری های واشنگتن با شیوه و بهانه های مختلف را مورد توجه قرار دادند.
خبرگزاری رسمی سوریه نوشت: مداخله در امور دیگران با ابزار و شیوه های مختلف نظامی و سیاسی به ویژه از طریق حمله، جنگ و تلاش برای اثرگذاری در انتخابات دیگر کشورها از ویژگی های برجسته سیاست واشنگتن و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا طی ده های گذشته است. هدف آمریکا از این مداخلات تحقق منافع سیاسی مختلف است و واشنگتن برای رسیدن به این اهداف از بهانه های گوناگون استفاده و در راستای منافع خود دسیسه چینی می کند.
در عرصه نظامی، آمریکا در امور بسیاری از کشورهای جهان دخالت کرده و از مبارزه با تروریسم و وجود سلاح های کشتار جمعی به عنوان ابزار و بهانه ای برای توجیه مداخلات خود استفاده کرده است. همانطوری که این بهانه ها را در حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق دیدیم. حمله نظامی آمریکا به این دو کشور سبب کشته و آواره شدن میلیون ها نفر و ویرانی گسترده زیرساخت های این دو کشور و گسترش تروریسم در سراسر جهان شده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه یکی از شکل های دخالت های آمریکا در امور دیگر کشورها از طریق انتخابات این کشورها صورت گرفت. به طوری که روزنامه «نیویورک تایمز» در این زمینه نوشت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) همواره از زمان تاسیس خود در انتخابات کشورهای جهان دخالت کرده است.
این روزنامه به نقل از «استیون هال» که به مدت 30 سال در سیا فعالیت داشت نوشت این سازمان از زمان تاسیس در سال 1947 در انتخابات دیگر کشورها دخالت کرده و از پوستا، کتابچه، پلاکارد و شعارهای تبلیغاتی در این زمینه استفاده و اطلاعاتی دروغین و گمراه کننده برای توجیه این دخالت ها منتشر کرده است. هال گفت اگر از یکی از کارکنان دستگاه اطلاعاتی آمریکا پرسیده شود که آیا روس ها اصول بازی را نادیده گرفته اند و دست به یک اقدام نامتعارف زده اند حتما پاسخ او منفی خواهد بود.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «دوو لیون» استاد دانشگاه «کارنگی ملون» آمریکا نوشت آمریکا تاکنون در انتخابات 81 کشور جهان از جمله روسیه در سال 1996 دخالت کرده است.
برپایه این گزارش، شکل دیگری از مداخلات سیاسی آمریکا از طریق حمایت واشنگتن از کودتاهای نظامی و ترورهایی رخ داد که در قرن گذشته در بسیاری از کشورهای قاره آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا به وقوع پیوست و آشوب و بی ثباتی هایی را برای این کشورها به دنبال داشت.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماه سپتامبر سال گذشته (شهریورماه) تاکید کرد آمریکا در سال 1996 میلادی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه دخالت کرده است و تحقیقات در این زمینه هنوز هم ادامه دارد. او گفت حافظه واشنگتن دچار اختلال هایی است. آمریکایی ها فراموش کرده اند که در سال 1996، فدرال رزرو 500 میلیون دلار به سفارت آمریکا در روسیه انتقال داد. کارگزاران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا این اموال را در اختیار افراد مشخصی قرار داد تا از نامزدی که واشنگتن برای ریاست جمهوری روسیه مناسب می دید، حمایت کنند.
در تایید دخالت آمریکا در انتخابات دیگر کشورها، «استیون کینزر» سال گذشته در گزارشی که در نشریه «بوستون گلوپ» منتشر ساخت آورد روسای جمهوری آمریکا طی یک قرن گذشته از ابزارهای بسیاری برای تاثیرگذاری در انتخابات دیگر کشورها استفاده کرده اند. از جمله اینکه آنها نامزدهایی را انتخاب و برنامه های را برای آنان ترسیم کرده و به رسانه ها منابعی داده اند تا از آنان حمایت کنند.
در این زمینه کینزر دخالت های آمریکا در امور دیگر کشورها و در انتخابات ریاست جمهوری ایتالیا، ویتنام، شیلی، نیکاراگوئه را یادآوری می کند و می گوید مساله دخالت در انتخابات دیگر کشورها از مهمترین اولویت های دستگاه اطلاعات آمریکا بوده است. او همچنین دخالت های آمریکا در اوکراین را یادآور شد. واشنگتن در اوکراین از کودتای خونین علیه دولت در سال 2014 حمایت کرد و در این کشور به بحرانی دامن زد که هنوز هم ادامه دارد.
به نوشته روزنامه الشروق، حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی بر خلاف قوانین بین الملل و تصمیم های شورای امنیت بود. آمریکا اطلاعات نادرستی درباره قدرت نظامی و سلاح های عراق ارائه و از آن به عنوان یک بهانه برای حمله به این کشور استفاده کرد. درباره رفتارهای آمریکا در سوریه هم باید اندیشید. حضور نظامی آمریکا در سوریه در حالی افزایش یافته است که دمشق هیچ تمایلی برای حضور آمریکا در سوریه ندارد. آمریکا با ادعای مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد اما پس از اینکه این گروه در نتیجه حمله ارتش سوریه و همپیمانان دمشق شکست خورد، آمریکا اکنون نیروهای داعش را در مرزهای سوریه و عراق مورد حمایت قرار می دهد تا بهانه ای برای حضور نیروهای آمریکایی در این دو کشور داشته باشد.
به نوشته روزنامه الحوار المتمدن، آمریکا برای دخالت در امور دیگر کشورها بهانه هایی را دستاویز قرار می دهد. این کشور دم از آزادی و ارزش ها می زند و ادعا می کند که آمریکا قلب دموکراسی جهان است و حقوق بشر در آن رعایت می شود. اما این ادعاهای آمریکا اکنون از سوی مردم جهان زیر سوال رفته است. آمریکا در شرایطی دم از گسترش دموکراسی می زند که پیش از این شکست خورده است و چهره استعمارگری آن برای همه در حمله به عراق آشکار شد. این در حالی است که واشنگتن ادعا می کرد که دموکراسی را برای مردم عراق به ارمغان خواهد آورد. حمایت های آمریکا از اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل در سرزمین های اشغال شده نیز به خوبی گویای این واقعیت است.
به نوشته روزنامه الاهرام، هیچ مکانی در جهان یافت نمی شود که آمریکا در آن آتش فتنه را شعله ور نساخته باشد. این کشور برای تحقق منافع خود تلاش می کند امور جهان را بر پایه خواسته های خود سامان دهد و تصمیم گیرنده اصلی جهان باشد.
تروریست هایی که جهان را با تهدید روبرو ساخته اند دست پرونده آمریکا هستند. داعش شاخه ای از القاعده است که آمریکا در افغانستان آن را تاسیس و از آن حمایت مالی و تسلیحاتی کرد تا شوروی سابق را زمینگیر کند. گروه های تروریستی که اکنون در سراسر جهان پراکنده اند از نتایج اشغال عراق و دامن زدن به شکاف و اختلاف مذهبی در عراق این کشور به شمار می آیند که آمریکا باعث و بانی آن بوده است. سیاست آمریکا از هر گونه اخلاقی به دور است و ظلم آن را فراگرفته و در نتیجه آن خصومت ها افزایش یافته و جهان قربانی فتنه و تروریسم می شود.

** هوشیاری مردم ایران در برابر توطئه های آمریکا
نشریه «المنار» چاپ فلسطین هم به مداخله گری و ماجراجویی های آمریکا در ایران پرداخت و در گزارشی به قلم «محمود الشاعر» نوشت: آمریکا با پرچم دموکراسی توانست در بسیاری از کشورهای منطقه آتش افروزی کند و به فتنه دامن زند. از زمان انقلاب اسلامی در ایران که شعار مقاومت در راس قرار گرفت و حمایت از حقوق فلسطینیان و دشمنی با رژیم صهیونیستی و آمریکا اعلام شد، آمریکا تلاش کرد با ابزارهای نظامی و اقتصادی گوناگون ایران را زیر فشار قرار دهد اما در این زمینه با شکست روبرو شد.
نتیجه فشارهای آمریکا علیه تهران قدرتمند شدن ایران بود. ایران اکنون در موازنه قدرت وزنه بزرگی است. اکنون ایران از نظر سیاسی و تسلیحاتی به رقیب قدرتمند آمریکا تبدیل شده و توانسته در سطح منطقه و بین المللی نقش برجسته ای را ایفا کند. با وجود تهدیدهای گسترده و گفتمان دشمنی آمریکا علیه ایران بازهم واشنگتن موفق نشد جایگاه ایران را تضعیف کند.
آمریکا برای مقابله با ایران به شیوه های غیراخلاقی بسیار توسل جست اما مردم ایران در دام فتنه های آمریکا گرفتار نشدند. راهپیمایی میلیونی مردم ایران در 22 بهمن ماه که در آن دخالت خارجی در امور ایران را محکوم کردند مانند ضربه محکمی بود که آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن از مردم ایران دریافت کردند. همدردی و همسویی آمریکا با آشوبگران در ایران چهره واقعی آمریکا را نشان داد. آمریکا می خواهد با دامن زدن به جنگ های مصیبت بار در کشورهای با ثبات از آب گل آلود ماهی بگیرد و منافع خود و رژیم صهیونیستی را تامین کند.

پژوهشم **9278**9279
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • یمن توطئه جاسوسی آمریکا و اسرائیل را خنثی کرد
  • دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند
  • دخالت تکنسین‎‌ها در امور جراحی و زیبایی/ چطور باید شکایت کرد؟
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند