Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:43:54 GMT

تلاش عربستان برای متحد کردن جریان 14 مارس در لبنان

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۳۸۷۴۶

تلاش عربستان برای متحد کردن جریان 14 مارس در لبنان

بیروت-ایرنا-اگر هدف اصلی سفر اخیر «نزار العلولا» فرستاده پادشاه عربستان به بیروت را تلاش برای ترمیم روابط دو کشور بدانیم، هدف دیگر آن منسجم کردن جریان موسوم به 14 مارس در آستانه رقابت های پارلمانی بود.

به گزارش ایرنا، نزار العلولا دوشنبه پیش به لبنان آمد و طی دو روز با مقام های ارشد این کشور و برخی از رهبران گروه های سیاسی دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخش نخست برنامه های وی در بیروت، دیدارهای رسمی بود. العلولا با «میشل عون» رئیس جمهوری، «سعد الحریری» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت و گو کرد.
آنطور که در خبرها آمده، فضای حاکم بر این دیدارها مثبت بوده است و العلولا تلاش کرده حمایت عربستان از ثبات و امنیت لبنان را مورد تاکید قرار دهد.
به نظر می رسد پس از تنش هایی که به دنبال استعفای بحث برانگیز سعد الحریری در حدود چهارماه پیش در ریاض به وقوع پیوست، عربستان به این نتیجه رسید که باید روابط خود با لبنان را ترمیم کند.
در موضوع استعفای الحریری، بسیاری انگشت اتهام را متوجه ریاض کردند و مقام های سعودی را به تلاش برای برهم زدن ثبات و امنیت لبنان متهم کردند.
روزنامه الاخبار روز سه شنبه گزارش داد که دیدار العلولا با میشل عون رئیس جمهوری لبنان نشانگر سیاست جدید و مثبت عربستان سعودی در قبال لبنان با هدف بازسازی روابط دو طرف بوده است به نحوی که عربستان با لبنان به عنوان یک کشور و نه یک پرونده ای که در اختیار یک کارمند قرار می دهد، رفتار کند.

**تلاش برای سر و سامان دادن جریان 14 مارس
بخش دوم برنامه فرستاده پادشاه عربستان در بیروت، دیدار با شخصیت ها و رهبران برخی از گروه های سیاسی بود که بیشتر آنها روز سه شنبه انجام شد.
نخستین دیدار غیررسمی العلولا با «سمیر جعجع» رهبر حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» بود. کسی که گفته می شود در حال حاضر نزدیک ترین روابط را با سعودی ها در بین سیاستمداران لبنانی دارد.
العلولا همچنین با «نجیب میقاتی»، «تمام سلام» و «فواد سنیوره» از سیاستمداران اهل سنت و نخست وزیران پیشین لبنان دیدار کرد.
فرستاده پادشاه عربستان به دیدار «میشل سلیمان» رئیس جمهوری پیشین لبنان و از سیاستمداران مسیحی این کشور نیز رفت.
او در پایان دیدارهای غیررسمی اش با «سامی الجمیل» رهبر حزب مسیحی «الکتائب» دیدار کرد. حزبی که تلاش کرده خود را به عنوان اپوزیسیون معرفی و فاصله خود را با همه احزاب حاضر در دولت ائتلافی کنونی حفظ کند.
به نظر می رسد دیدارهای غیررسمی العلولا در بیروت بازتاب هدف دوم وی از این سفر بود یعنی متحد کردن جریان موسوم به 14 مارس در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان.
عمده چهره هایی که العلولا به دیدار آنها رفت از شخصیت های اصلی این جریان هستند.
خبرهای رسیده از این دیدارها حاکی از آن است که فرستاده پادشاه عربستان به این شخصیت ها و رهبران احزاب گفته که کاهش اختلاف ها و تاکید بر اشتراکات در جریان 14 مارس در برهه کنونی یک نیاز استراتژیک است و در صورتی که این رخ ندهد، باخت این جریان در انتخابات پیش رو حتمی است.
جریان 14 مارس که پس از ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان سیزده سال پیش شکل گرفت، با سیاست های منطقه ای عربستان همسویی بیشتری دارد. گروه های موجود در این جریان مخالف نظام سوریه، مخالف سلاح حزب الله و حضور این حزب در سوریه هستند.
هرچه زمان به جلو رفته، این جریان دچار اختلاف و از هم گسیختگی شده است. گرچه گروه های موجود در این جریان در برخی موضوعات همسو هستند اما رقابت های درونی باعث فاصله گرفتن آنها از همدیگر شده است.
سال گذشته و در جریان انتخاب رئیس جمهوری لبنان در پارلمان، اختلاف و نبود اتحاد در جریان 14 مارس به روشنی رخ نمود.
تحولات اخیر بویژه پس از اعلام استعفای سعد الحریری در ریاض، تنش ها در جریان 14 مارس را افزایش داد که اوج آن اختلاف بین حزب جریان المستقبل به رهبری الحریری و حزب نیروهای لبنان به رهبری جعجع است.
این اختلاف ها فقط بین احزاب نیست بلکه در داخل احزاب هم دیده می شود که بهترین مثال آن اختلاف در جریان المستقبل است.
این ها در شرایطی است که جریان مقابل یعنی 8 مارس که همسو با مقاومت و منتقد سیاست های منطقه ای سعودی است، به گواه ناظران از انسجام بالایی برخوردار است.
در چنین بستری، عربستان سعودی که همواره به دنبال تاثیرگذاری در فضای سیاسی لبنان بوده، نگران است که گروه های همسو با این کشور به دلیل تشتت در انتخابات پیش رو عرصه را به رقیب واگذار کنند.
تلاش های عربستان برای اتحاد بین جریان 14 مارس از چند هفته پیش و با مدیریت «ولید الیعقوب» سفیر عربستان در بیروت کلید خورده است. هرچند تاکنون نشانه ای از تغییر در وضعیت تشکیلاتی این جریان دیده نشده است.
در حالی که حدود دو ماه تا انتخابات پارلمانی باقی مانده، هنوز وضعیت ائتلاف ها در این جریان مشخص نیست.
دیدار العلولا با رهبران جریان 14 مارس تلاشی تکمیلی برای منسجم ساختن آن بود.
در همین حال گفته می شود سعودی ها با دعوت از سعد الحریری به ریاض تلاش می کنند از وی به دلیل رویدادهای چهار ماه پیش دلجویی کنند و وی را بیشتر برای همکاری با ریاض و انسجام با گروه های دیگر همسو با آن ترغیب کنند.
هنوز نمی توان به قطعیت گفت که آیا سعودی ها در هدف خود یعنی انسجام بخشی به جریان 14 مارس موفق خواهند شد یا نه.
تاکنون بیشتر براوردها حاکی از آن است که حزب الله و گروه های همسو با آن در انتخابات پیش رو کرسی های بیشتری را کسب خواهند کرد. شاید همین براوردها بوده که سعودی ها و آمریکایی ها به تکاپو انداخته است.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۸۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!

دارنده 5 توپ طلای بهترین بازیکن دنیا تسلیم بازیکن سعودی شد و در رده دوم بهترین بازیکنان لیگ عربستان ایستاد.

به گزارش فارس، سالم الدوسری، مهاجم ملی پوش الهلال با کسب امتیاز 7.91 بالاتر از کریستیانو رونالدو بهترین بازیکن لیگ عربستان انتخاب شد.

الدوسری مرد سال 2023 آسیاست و با به ثمر رساندن 65 گل بهترین گلزن سعودی تاریخ الهلال به شمار می‌آید.

دستمزد سالیانه رونالدو 200 میلیون یورو است و تقریبا 20 برابر دستمزد الدوسری (10 میلیون یورو) است.

مهاجم تیم ملی عربستان را بسیاری با گل تماشایی در جام جهانی 2022 قطر به یاد دارند.

ستاره الهلال بعد از گلزنی شادی گل خاصی دارد و پشتک می زند به همین خاطر به «پرنده» شهرت دارد.

براساس گزارش سایت سوفا اسکور، رونالدو با وجود به ثمر رساندن 29 در لیگ عربستان صدرنشینی در لیست بهترین گلزنان اما «الدوسری تاثیرگذارتر از ابرستاره پرتغالی ظاهر شد».

سایت سعودی اسپورت می نویسد که الدوسری با به ثمر رساندن 16 گل در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا «بهترین گلزن تاریخ عربستان در این تورنمنت» شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: باشگاه های عربستانی به دنبال کاپیتان منچستریونایتد همسر طارمی مانع انتقال او به لیگ عربستان شد؟

دیگر خبرها

  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد