Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@01:13:46 GMT

حرکت لاک پشتی طرح فاضلاب شهری گنبدکاووس

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۳۹۶۴۵

حرکت لاک پشتی طرح فاضلاب شهری گنبدکاووس

اجرای طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهری گنبدکاووس در گلستان که از سال 75 آغاز شده، با حرکت لاک پشتی خود با گذشت بیش از20 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. این طرح با هدف جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب خانگی و دفع آب‌های سطحی این شهر و استفاده از آن پس از تصفیه برای مصارف کشاورزی آغاز شد، اما هنوزهم آماده بهره‌برداری نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پریسا سادات عظیمی خبرنگار

ایران آنلاین/  به گفته مسئولان امر قرار است با بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح و تأسیسات تصفیه خانه آن، بین 30 تا 40 هزار مترمکعب آب در شبانه روز تصفیه (بازتولید) و برای مصارف کشاورزی اراضی اطراف که سال‌هاست از مشکل خشکسالی و کم آبی رنج می‌برند، مورد استفاده قرار گیرد.

«محمدهادی رحمتی»، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان درگفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: تا سال 81 قسمت اعظم خط اصلی شهر گنبدکاووس به طول 5 کیلومتر انجام شد، اما از همان سال (81) تا هم‌اکنون این طرح با مشکل کمبود اعتبار مواجه است و یکی از دلایلی که تاکنون موجب شده این طرح به بهره‌برداری نرسد، همین کمبود اعتبار و نقدینگی بوده است.

 200 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است

به گفته مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان، با وجود اینکه تاکنون 377 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ملی هزینه شده، اما برای بهره‌برداری از مرحله نخست طرح یعنی تکمیل تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ شماره 9 آن به 200 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. این درحالی است که با بهره‌برداری از مرحله نخست طرح، روزانه بین 30 تا 40 هزار مترمکعب فاضلاب و آب‌های سطحی تصفیه (بازتولید) و به مصارف اراضی زراعی یا مجتمع‌های کشاورزی گنبدکاووس می‌رسد.

رحمتی یادآور شد: از آغاز اجرای طرح تاکنون برخی اقدام‌ها از جمله عملیات اجرایی 83 کیلومتر شبکه درون شهری، 41 درصد از 9«ایستگاه بالابر» و ایستگاه پمپاژ و 85 درصد تصفیه خانه انجام شده است. همچنین احداث 200 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و7 کیلومتر خط انتقال و یک تصفیه خانه از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح است.

 به گفته وی، بهره‌برداری کامل از این طرح به یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

علل طولانی شدن طرح

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان، طولانی شدن طرح ملی فاضلاب این شهر را اعتقاد نداشتن بعضی از مدیران شهری به اجرای طرح فوق در زمان شروع آن دانست و گفت: هرچه زمان اجرای طرح‌ها طولانی‌تر شود، علاوه بر نارضایتی عمومی، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری افزایش می یابد و هزینه های بیشتری صرف می شود.

حل مشکل با تخصیص کامل اعتبار سفر ریاست جمهوری

رحمتی، تخصیص کامل اعتبارات مصوب ملی که در جریان سفر ریاست جمهوری در سال 93 به گلستان تصویب شد را موجب حل مشکل اعتباری طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبد کاووس عنوان کرد و گفت: اگر اعتبارات پیش‌بینی شده به صورت کامل تخصیص یابد، مرحله نخست طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب گنبدکاووس به بهره‌برداری می‌رسد اما اکنون با افزایش دستمزدها، برای تکمیل مرحله نخست این طرح به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

انجام 85 درصد کار تصفیه خانه

وی تصریح کرد: درحال حاضر 85 درصد کار تصفیه خانه انجام شده حتی خط انتقال آن هم به اتمام رسیده، اما منتظر تجهیزاتی برای به پایان رساندن آن هستیم که متأسفانه با کمبود نقدینگی مواجه شدیم. در این بخش به همکاری و همت مسئولان مربوطه نیازمندیم تا هرچه سریع‌تر بتوانیم این طرح را به سر و سامان برسانیم. این در حالی است که اعتبار طرح باید از سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شود، اگر این اعتبار بموقع به دست ما برسد کار بسرعت پیش خواهد رفت.

این مقام مسئول در شرکت آبفای شهری گلستان درخصوص نحوه تخصیص اعتبار برای این طرح ملی، گفت: اختصاص اعتبار از سوی دولت براساس اسناد صورت می‌گیرد. به عبارتی دولت اعتبار را مانند اوراق بهادار می‌دهد (دوره پرداخت برای چند سال آینده است). پیش‌بینی می‌کنیم اگر اعتبار بموقع اختصاص داده شود، این طرح سال آینده افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

استفاده از آب تصفیه خانه برای کشاورزی

رحمتی با اشاره به اینکه در ایران از تصفیه خانه برای آب شرب (به‌دلایل شرعی) استفاده نمی‌شود، اما در دیگر کشورها منعی برای این کار وجود ندارد، افزود: در حاشیه شمالی گلستان صنعتی نداریم که بتوانیم از پساب آن برای مصارف دیگر استفاده کنیم، اما از آب تصفیه خانه به‌طور حتم برای کشاورزی استفاده خواهیم کرد.مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب وفاضلاب شهری گلستان به وضعیت جغرافیایی شهرگنبدکاووس اشاره کرد و یادآور شد: این شهر به‌دلیل اینکه پستی و بلندی ندارد و مسطح است سبب شده تا آب‌های سطحی و فاضلاب‌های خانگی در نهرها و جوی‌ها راکد بماند و مشکلات بهداشتی برای مردم ایجاد کند بنابراین باید به طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری شتاب بیشتری داده شود.

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۳۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌ی خراسان شمالی؛ خانه بهداشت روستای ادکان با زیر بنای ۷۵ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال، خانه بهداشت روستای گورپان با زیر بنای ۷۵ مترمربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال، خانه بهداشت روستای ایرج با زیر بنایی ۸۵ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و خانه بهداشت روستای سارمران با زیر بنای ۸۵ مترمربع و با اعتباری بالغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، محرومیت زدایی و سفر ریاست‌جمهوری تامین و پرداخت شده است.

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد