Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:23:10 GMT

دولت از بازار فناوری و بورس ایده ها حمایت می کند

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۵۱۴۷۰

دولت از بازار فناوری و بورس ایده ها حمایت می کند

کرمان - ایرنا - رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: دولت از راه اندازی بازار فناوری و بورس ایده ها حمایت می کند از این رو برای حمایت از اختراعات، مخترعان به سرمایه گذاران وصل می شوند.

به گزارش ایرنا، اکبر قنبرپور روز چهارشنبه در جشنواره نوآوری های حوزه سلامت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: از سال 1389 با تعامل دستگاه های مربوطه، بازار تخصصی، قانونی و قابل اعتمادی ایجاد شد و از خردادماه سال 93 بازار فنآوری و بورس ایده ها بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بازار فناوری و بورس ایده ها یک بازار تخصصی، قانونی و قابل اعتماد برای 2طرف سرمایه گذار و مخترع است اظهار کرد: مزایای این بازار از جمله فروش قطعی، واگذاری موقت به خریدار، مجوز بهره برداری به مدت معین و مجوز برای تعدادی مشخصی از تولیدات است.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به اینکه این بازار اختراعات را ارزیابی فنی می کند گفت: ارزش گذاری، قیمت گذاری و رسیدن به رقم مورد توافق و بازاریابی آن از کارایی بازار دارایی فکری است و در نهایت محصولات بر روی تابلوی این بازار قرار می گیرند و پنج هزار و 250 مورد اختراع و آی پی در این بازار موجود است.
قنبرپور افزود: طبق سیاست دولت، مخترعان و نوآوران کشور به سمت تولید کننده، سرمایه گذار و شرکت ها هدایت می شوند و مخترعان برای فعالیت تجاری باید تیمی را تشکیل داده و محصول خود را به عرصه ظهور گذاشته و به جامعه ارائه کنند.
وی با اشاره به قانون تجارت شرکت های دانش بنیان ادامه داد: این شرکت ها باید تفکر هدایت مخترعان و نوآوران به سمت تولید کننده و سرمایه گذار را افزایش دهند.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: طبق قانون حمایت از شرکت دانش بنیان باید این شرکت را ثبت داده و از مزیت های قانون استفاده کرد و همچنین فرهنگ حاکم بر جامعه نیز مخترع را به سمت تولید کننده سوق دهد.
قنبرپور با اشاره به راههای پیش روی مخترع برای توسعه نوآوری افزود: مخترعان و نوآوران باید خودشان کسب و کار را آغاز کنند و برای کسب تسهیلات به سمت منابع مالی بروند.
وی بیان کرد: مسیر برای توسعه و حمایت از اختراع این است که مخترع باید سرمایه گذار را جذب و قرارداد مشارکت منعقد کند و از منافع آن بهرمند شود و مسیر دیگر نیز باید مخترع، اختراع خود را به صنعت واگذار تا بازار بتواند اختراع را تجاری کند و ضمن انعقاد قرارداد، مخترع نیز منفعت ببرد اما این 2 مسیر در کشور هموار نیست لذا باید به آن پرداخته شود.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: زبان مشترک بین صاحب صنعت و مخترع با آگاهی ناکافی صنعت از اهمیت اختراع و بی اعتمادی به مخترعان و نوآوران ایجاد نمی شود و همچنین افشای اطلاعات، ترس و روحیه تیمی موجب اعتماد نکردن مخترع به صنعت می شود.
وی افزود: جشنواره های عرضه نوآوری متفاوتی در کشور برگزار شده است و برای برپایی آنها ابتدا فراخوان به مخترعان داده می شود.
قنبرپور عنوان کرد: در سیزدهمین جشنواره نوآوری در کرمان 140 رویداد در حوزه سلامت اعلام آمادگی شده و هشت اختراع انتخاب و عرضه می شود.
وی ادامه داد: در این جشنواره با تعامل بین سرمایه گذار و مخترعان، عرضه و تقاضا به هم متصل می شوند و امروز این جلسه مذاکره بین نوآوران و سرمایه گذاران برگزار می شود.
وی گفت: برپایی نخستین جشنواره نوآوران از سال 93 آغاز شده و از دیماه 94 نیز بصورت رسمی فعالیت می کند و امروز آخرین جشنواره در سال 96 به میزبانی کرمان برگزار شده است.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران افزود: نتایج برپایی این جشنواره تا به امروز 29 معامله بین مخترع و سرمایه گذار در 10 رویداد انجام گرفته است و میانگین ارزش معامله ها در آن به ارزش 900 میلیون تومان است و همچنین از ابتدا تاکنون 257 میلیارد ریال معاملات انجام شده است که رقم قابل قبولی است لذا باید در سالهای آینده افزایش یابد.
وی اظهار کرد: برپایی جشنواره نوآوران دستاورد خوبی برای دولت است و میهمانان خارجی از وجود چنین بازاری ابراز تعجب می کنند زیرا بازار خوبی در کشور ایجاد شده است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد.
قنبرپور گفت: برپایی جشنواره نوآوران با همکاری مخترعان و سرمایه گذاران در کشور اجرایی می شود و شخص واسط نوآوری ارتباط بین طرف ها را تنظیم می کند که منجر به انعقاد قرارداد می شود.
وی افزود: باید زبان مشترک بین سرمایه گذار و مخترعان باید تقویت شود که وظیفه مرکز فن بازار ملی ایران است.
11 جشنواره عرضه نوآوری در تهران، یک جشنواره در کرمانشاه و سیزدهمین آن نیز در کرمان برگزار شده است.
140 رویداد به دبیرخانه سیزهمین جشنواره نوآوری ارسال شده و بوسیله داوری هشت مورد جهت ارائه انتخاب شده است.
در این جشنواره 50 نماینده از 120 شرکت حضور داشتند و اقدامات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است.
3029/7420

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۵۱۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده بورس در چند پرده

نوسان نماگر‌های بورسی همچنان ادامه دارد؛ اما هنوز نمی‌توان با قدرت در زمینه خروج بازار سهام از فراز و فرود فرسایشی ۲۶ روزه ۱۴۰۳ سخن گفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، بورس تهران هنوز نتوانسته مسیر واقعی خود را به رخ سهامداران بکشد. نخست به این دلیل که هرگاه در مسیر صعودی قرار گرفته برخی از دست انداز‌ها مانع از پایداری در مسیر صعودی شده است. از ریسک‌های بیرونی و بی اعتمادی حاکم بر بازار گرفته تا گره قیمت‌گذاری دستوری که مانند دیواری سد راه ورود پول به بورس شده است. طبیعتا در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت بازار سهام کارکرد‌های طبیعی خود را پیاده کند. بررسی عملکرد بورس بعد از مرداد ۹۹ نشان می‌دهد؛ عوامل مذکور باعث شده تا سهامداران نوپا انگیزه جدی برای ورود به تالارشیشه‌ای نداشته باشند.

بازار سهام در سال‌های اخیر مصائب زیادی را متحمل شده است؛ از افزایش نرخ بهره و مصوبات گاه و بیگاه در خصوص قیمت فروش بنگاه‌های تولیدی همگی عواملی بودند که توانستند کارکرد‌های بازار سهام را مختل کنند. علاوه بر این موضوعات بورس ۱۴۰۳ را با پس لرزه‌های تنش‌های سیاسی کشور آغاز کرد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که از ابتدای ۱۴۰۳ شاخص سهام ۱۴ روز مثبت و ۱۲ روز منفی را پشت سرگذاشته است. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان بورسی، بازار نماگر‌های سهامی می‌توانستند فروردین جذابی را رقم بزنند. اما بر اساس آنچه گفته شد؛ عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا بازار سهام عملکردی بهتر از حدود ۳ درصدی کسب نکند. اما دماسنج اصلی بورس با توجه به اینکه در هفته دوم اردیبهشت متزلزل ظاهر شد؛ مجددا با تردید‌های جدیدی محاصره شده است.

از واقعیات تا انتظارات

اما بازار سهام سومین هفته معاملاتی اردیبهشت را با یک روز کاری کمتر چگونه پشت سر خواهد گذاشت؟ در همین رابطه محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به وضعیت بازار سهام اظهار کرد: اکنون سرمایه‌گذاران با ابهامات بی‌شماری در مورد روند بازار سهام مواجه هستند. آیا قیمت‌گذاری دستوری باز هم می‌تواند بازار سهام را تهدید کند؟ مباحث مرتبط با مالیات به کجا ختم می‌شود؟ آیا سیاستگذار برای جبران کسری خود ممکن است بورس را دستاویز مشکل خود کند؟ این پرسش‌ها عملا نشان می‌دهد؛ بدون شک تمامی فعالان بازار سهام در این روز‌ها به جای تمرکز بر تحلیل‌های بنیادی با مجموعه‌ای از بلاتکلیفی‌ها دست به گریبان هستند.

در هفته‌ای که گذشت حال و روز قیمت‌ها در بازار سرمایه خوب نبود. در طول این هفته بسیاری از نماد‌های بازار و کوچک در مدار نزولی حرکت کردند. گام برداشتن در این مسیر تاثیر بسزایی بر ذهنیت فعالان خرد بازار سهام نسبت به رونق معاملات روز‌های آتی گذاشته است. یکی از موضوعات مهم که باعث شده تا بازار با خروج ۴۵۷۲میلیارد تومانی پول مواجه باشد دقیقا به بلاتکلیفی‌های حاکم بر بازار بازمی‌گردد.

در واقع معلق ماندن سرنوشت بازار‌های موازی و چشم‌انداز مبهم وضعیت سیاسی کشور همراه با ریسک‌های قانونی منجر به تداوم بی‌اعتمادی سهامداران به بورس شده است. بر این اساس انتظار می‌رود که بورس در هفته جاری متاثر از این موضوعات به روند فرسایشی خود ادامه دهد. اما به طور کلی سناریو‌های مختلفی برای روند آینده بازار سهام می‌توان تعریف کرد که نقش ریسک‌های سیاسی را در سناریو‌های مختلف نباید نادیده گرفت.

به گفته این کارشناس وقتی وضعیت متغیر‌های اثرگذار بر بورس مجهول است؛ نمی‎ توان انتظار رونق بورس همراه با آرامش را داشت. اما با همه این اوصاف دو سناریوی بورسی قابل تامل است. اگر بخواهیم شاخص از منظر قیمتی بازار را مورد بررسی قرار دهیم، وضعیت‌های رکودی بازار طی سال‌های ۸۳، ۹۲و ۹۹ نشان می‌دهد هرگاه بازار توانسته بالای سقف شرایط رکودی این سال‌ها تثبیت شود، هیچ وقت زیر محدوده‌ای که توانسته سقف دوره رکودی خود را بشکند، نوسان نداده است.

به بیانی دیگر بازار تا زمانی که بالای سقف شکسته شده خود قرار دارد وارد وضعیت انباشت شده است. در چنین وضعیتی سهامداران حقوقی به بازار ورود پیدا کرده اند. دوران رکودی هم می‌تواند با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ که عمدتا حقوقی هستند گره بخورد. اما یکی از موضوعات قابل تامل در این است که تجربه بازار سهام در زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که معمولا ۸-۷ماه قبل از انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری رشد بازار رقم خورده است.

با قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌توان امید داشت که موتور محرک بورس استارت بخورد و فضای مطلوب‌تری را در بازار سرمایه مشاهده کنیم. اما در کوتاه‌مدت بازارسهام را چه می‌شود؟ بورس تا زمانی که از منظر ارزش معاملات بالای سطح ۶ هزار میلیارد تومان تثبیت نشود؛ سیگنالی مبتنی بر آغاز روند صعودی مخابره نخواهد شد.

البته این مهم منوط به این است که افزایش ارزش معاملات خرد پایدار باشد. بار‌ها دیده شده است که ارزش معاملات خرد به صورت مقطعی و روزانه جهش یافته است، اما به دلیل اینکه پایداری در این مسیر نشان نداده است مجددا به سطوح پایین سقوط کرده است. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد عدد ۳۲۹۱ میلیارد تومان را ثبت کرد که کاهش ۲۶درصدی را نسبت به هفته اول اردیبهشت نشان می‌دهد. وضعیت فوق گویای این است که شرایط کنونی نمی‌تواند نوید‌بخش ورود پول قدرتمند در کوتاه‌مدت به بازار سهام باشد.

افت قابل توجه ارزش معاملات زنگ خطری برای تداوم روند منفی بازار محسوب می‌شود از این رو به نظر می‌رسد که در روز‌های پیش رو احتمالا همچنان فضا برای سرمایه‌گذاری جذاب نباشد. در شرایط کنونی شاید بتوان یکی از دلایل مهم بی‌رغبتی ورود پول را در ارزش معاملات زیر ۶ هزار میلیارد تومانی یافت.

این کارشناس افزود: واقعیت بورس با آنچه از شاخص کل برداشت می‌شود بسیار متفاوت است. شاخص سهام آنچه در بطن بازار در حال رخ دادن است؛ را نشان نمی‌دهد که ضعف بزرگی محسوب می‌شود. به همین دلیل به جای شاخص کل باید وضعیت ارزش معاملات خرد را در نظر گرفت. با توجه به شرایط این سنجه آماری باید انتظارات از بورس را تعدیل کرد. اما قیمت‌ها با توجه به سودسازی و ارزندگی در محدوده ارزنده‌ای قرار دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با نگاه حداقل یکساله به بورس اعتماد کنند. دلیل این رویداد همان‌طور که در سطور قبل توضیح داده شد به عملکرد ضعیف در بورس منجر شده است. آن هم در شرایطی که افق روشنی پیش روی بازار سهام نیست. برآیند رفتار سهامداران نشان‌دهنده این واقعیت است که سرمایه‌گذاران بازار پرریسک سهام را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری تلقی نمی‌کنند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز بر این باورند که بازگشت بورس به رونق با توجه به ابهامات کنونی و شرایط واقعی بازار‌ها سناریوی ساده انگارانه‌ای است. بورس تهران نیز از آنجا که به مانند هر بازار مالی دیگر از اخبار و رویداد‌های مختلفی اثر می‌پذیرد نسبت به اخبار و وقایع گوناگون واکنش‌های گوناگونی را بروز می‌دهد. به این ترتیب این بازار هم دستخوش نوسانات گوناگونی است و ورود و خروج پول را به شرایط اثرگذار وابسته می‌کند.

دیگر خبرها

  • هفت پله قرمز بورس
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی‌ چیست؟
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟