Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول، تلفیقی از ارزشیابی «توصیفی و کیفی» و «آزمونی و کمی» را داشته باشند، ضمن جلوگیری از افت تحصیلی در پایه هفتم، هدایت تحصیلی را نیز ساماندهی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عبدالرسول عمادی، روز دوشنبه با حضور در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه افزود: دانش‌آموزان هنگامی که از دوره ابتدایی به دوره اول متوسطه می‌آیند به دلیل گسست میان نظام ارزشیابی‌ها با افت تحصیلی روبرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: طبق ساحت هایی که در سند تحول بنیادین مشخص شده است، مطابق الزامات یادگیری دقیق، ارزشیابی یک جایگاه درهم تنیده با آموزش دارد‌.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارزشیابی در سه مرحله فرآیند محور، نتیجه محور و تلفیقی صورت می گیرد، تصریح کرد: این مراحل یک طراحی هوشمندانه است که در اجرا و آیین‌نامه‌ها باید با روش درست عملیاتی باشد‌.
عمادی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول نیازمند تحولات ساختاری هستیم، خاطرنشان کرد: در این میان لازم است ساز و کار تشکیلاتی و تجهیزاتی نیز مدنظر قرار گیرد.
وی با یادآوری این نکته که ارزشیابی کیفی و توصیفی در اوایل دهه 80 برای دوره ابتدایی پیشنهاد و در نهایت اجرا شد، گفت: این در حالیست که دانش آموز پایه ششم که 6 سال با این روش ارزشیابی شده با ورود به پایه هفتم گویی به سیاره دیگری وارد می شود چرا که به یک باره با آزمون های کمی و نمره مواجه می شود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متولی نظام ارزشیابی باید مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش باشد، اضافه کرد: اکنون در بحث ارزشیابی گسستی وجود دارد و از سوی دیگر روش ارزشیابی دوره ابتدایی با متوسطه اول متفاوت است به این نحو که دانش آموزان در دوره متوسطه اول با نمره آشنا نیستند به همین دلیل لازم است تا سیاستگزاری یکسانی در این رابطه صورت گیرد.
عمادی با اشاره به اینکه از شورای عالی آموزش و پرورش به دلیل گستردگی نمی توان انتظار نظارت کامل بر جزئیات طرح ارزشیابی کیفی و توصیفی را داشت، بیان کرد: یکی از راهکارها به منظور جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزانی که از پایه ششم وارد دوره متوسطه اول و پایه هفتم می شوند این است که به تدریج در دوره ابتدایی دانش آموزان را با نمره آشنا کنیم و از آزمون های مداد و کاغذی استفاده شود اما در نهایت ارزشیابی باید توصیفی باشد.
وی یادآورشد: با این اقدام می توان فرآیند هدایت تحصیلی در پایان دوره متوسطه اول را نیز دنبال کرد و پرونده دانش آموزان نیز با این روش تعیین خواهد کرد که می توانند چه رشته هایی را برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم انتخاب کنند.
عمادی اضافه کرد: به دلیل توازن نداشتن در بازار کار گرایش به سمت رشته علوم تجربی زیاد است و امسال مطابق آمار سازمان سنجش تعداد متقاضیان گروه تجربی در کنکور جهش بالایی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.
وی یادآورشد: این موضوع آینده رشته های مهندسی و علوم انسانی را تهدید می کند که با مساله ارزشیابی قابل حل نیست.
عمادی تصریح کرد: اگر در دوره های ابتدایی و متوسطه اول ارزشیابی دقیق و درستی از روند تحصیلی دانش آموزان صورت گیرد، انتخاب رشته دانش آموزان برای ورود به متوسطه دوم راحت تر خواهد بود.
فراهنگ ** 1417 ** 1071

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۵۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • ۹ رتبه برتر جشنواره سفیران سلامت برای دانش‌آموزان خوزستانی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان