Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شهرستان صحنه از لحاظ پیشینه تاریخی به هزاره های گذشته  برمی گردد که وجود  دو گوردخمه در قسمت شمال شهر در صخره های سراب دربند حاکی از این قدمت تاریخی است.     طبق مطالعات باستان شناسی و  آنچه که از شواهد مکتوب تاریخی بر می آید سابقه این شهر به قرون اولیه اسلام بر می گردد ، دینور در قرن چهارم هجری پایتخت مستقل حسنویه بوده که تا حمله تیمور شهری آباد بوده که در اثر حمله تیمور به ویرانی گرائیده و بعد از آن محل تمرکز تمدن منطقه به سلطان آباد چمچمال منتقل گردیده که در دوران پادشاهی اولجاتیو در اوایل قرن هفتم در نزدیکی بیستون بنا گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   دینور آثار و بقایای شهر مشهود و در این دیارمشاهیر ، ادبا و دانشمندان زیادی همچون ابن قتیبه دینوری ، ملا پریشان دینوری    می زیسته اند  انگیزه شکل گیری شهر صحنه را می توان آب و هوای  خوب ، اراضی حاصلخیز و دسترسی آسان به آب دانست اگر چه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشمو ارتباط اکباتان و بین النهرین نیز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و از اینرو می توان درکل شهر صحنه را در گذشته دارای کاربردی کاروانسرایی دانست .   صحنه را در متون تاریخی بصورت سحنه نیز آورده اندو طبق یک روایت محلی صحنه در ابتداء « سانه » بوده است و اینرو واژه صحنه تغییر شکل یافته سانه  است. یاقوت در معجم البدان خود که به سال 632 هجری قمری نوشته در ذیل کلمه سحنه آورده است :سحنه عبارت از رنگ چهره و لطافت است ، به روایتی دیگر صحنه از کلمه اوستایی سئنه به معنی شاهین ( پرنده شکاری) گرفته شده است و چون این پرنده همواره برفراز دشت صحنه در حین   پرواز مشاهده می شده این منطقه را صحنه نامیده اند .   شهرستان صحنه در سال 1373 از بخش به شهرستان ارتقاء یافته ، محدوده شهرستان نیز از نواحی قدیمی و تاریخی استان کرمانشاه است و آثار و بقایای ادوار گذشته بشرح ذیل درآن بجا مانده است .     دخمه دربند صحنه ، پل میانراهان ، سراب بید سرخ ، سراب سیری جان و وجود بقاء متبرکه امامزاده محمود امامزاده خلیل ا... ، امامزاده سید کاظم  از آثار و اماکن مقدسه شهرستان  هستند و آبشار صحنه و مرکز تفریحی دربند از جاذبه های گردشگری شهرستان محسوب می شود . 

  انتهای پیام/ز   صحنه شهری  که متعلق به قرن چهارم است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۵۰۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • موانع آبگیری سد قشلاق صحنه
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • جاری شدن چشمه آب در دل سنگ های سراب دره شهر
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات مدیریت بحران در دهلران تشکیل شد