Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@02:14:05 GMT

اصفهان|حال و هوای بهاری در شهر ۴۵۰ چشمه خوانسار + عکس

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۷۹۱۶۹۱

اصفهان|حال و هوای بهاری در شهر ۴۵۰ چشمه خوانسار + عکس

شهرستان خوانسار نه تنها جاذبه‌ای طبیعت‌گردی بسیاری دارد بلکه از گذشته‌های دور بناهای تاریخی نیز در دل خود جای داده یکی از وجه‌های نامگذاری این شهر به گفته کارشناسان وجود ۴۵۰ چشمه در خوانسار است. ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ استانها اصفهان نظرات

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شهرستان خوانسار نه تنها جاذبه‌ای طبیعت‌گردی بسیاری دارد بلکه از گذشته‌های دور بناهای تاریخی نیز در دل خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه شهرستان خوانسار به قبل از اسلام می رسد وجود آثاری از آتشکده تیر و معبدی بنام هیکل در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و سنگ قبری به خط پهلوی در روستای قودجان دلیلی بر این مدعا است . مدارکی که از سابقه تاریخی خوانسار در دست است تاریخ مهاجرت دسته‌ای از اقوام یهود به خوانسار و سرگذشت آن‌ها است که به زمان سلطنت کوروش می‌رسد .

خوانسار به چند گونه نوشته و تلفظ می شود. خانسار- خانیسار-خونسار-خوانسار و خوسار نام خوانسار از دو بخش«خان» و «سار» تشکیل شده که خان به معنی چشمه و سار پسوند کثرت و فراوانی است. بدین ترتیب خوانسار به معنی چشمه سار یا چشمه‌های فراوان است. دلیل آن نیز وجود 450 چشمه در خوانسار است.

دربعضی نوشته‌ها قدمت خوانساربه زمان اسکندرمی رسد و معتقدند که اسکندر هنگام رفتن به اصفهان از آنجا گذشته است و یکی ازمیدان‌های جنگ اسکندر و داریوش سوم درمنطقه‌ای بین خوانسار کهرود و اصفهان بوده است.

خوانسار پس از اسلام، در قلمرو حکومت امویان، عباسیان، طاهریان، صفاریان، دیلمیان، سلجوقیان، و خوارزمشاهیان قرار داشته است. در اوایل سده 7 ه‍.ق مغولان این ناحیه را گشودند و خرابی‌های بسیار به بار آوردند. پس از آن‌ها تیمورلنگ به مرکز ایران، از جمله خوانسار تاخت و چپاول و کشتار زیادی کرد. خوانسار، در دوران صفوی از مراکز مهم علم، ادب و صنعت بوده است.

 پادشاهان صفوی توجه ویژه‌ای به این ناحیه داشته‌اند و به خاطر همین توجه هنرهای دستی و کارگاهی در این شهر گسترش یافته است. بنای مدرسه مریم بیگم صفوی از سوی همسر شاه تهماسب نیز به پیشرفت فرهنگی این دیار افزود.

پارک سرچشمه

یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار پارک سرچشمه این شهر است این پارک با وسعتی حدود 15 هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد پارک زیبا که در طول سال و در فصول مختلف پذیرایی میهمانان و گردشگران زیادی از شهرهای استان و دیگر نقاط کشور بوده و به دلیل وجود چشمه های آب متعدد از جمله چشمه مرزنگوش - چشمه شترخون- چشمه پیرکه در جنب آرامگاه شیخ اباعدنان قراردارد ازطراوت و زیبائی خاص برخوردار شده همچنین وجود جنگل انبوه ازدرختان مختلف دردامنه کوه و محلهای استراحت و سکوهای مخصوص مسافران و میهمانان بر جاذبه طبیعی این پارک زیبا افزوده است.

آرامگاه شیخ اباعدنان و تعدادی ازبزرگان وعارفان اسلامی سده هشتم هجری قمری در سرچشمه خـوانسار زیارتـگاه اهـالی مسافران و میهمانان شهر خـوانسار است.

مسجدجامع خوانسار نیز با قدمتی چهارصدساله یکی ازمراکزمذهبی شهرخوانسار در شمال شرقی شهرخوانسار واقع گردیده است.

انتهای پیام/ش

R41346/P1377/S6,51/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۹۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح یکشنبه نهم اردیبهشت با میانگین ۷۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و کردآباد با عدد ۵۶، خیابان احمدآباد، پارک زمزم و رهنان ۷۴، میدان انقلاب ۶۲، بزرگراه خرازی ۹۶، سپاهان‌شهر ۵۲، خیابان فیض ۵۱، بولوار کاوه ۷۳ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر به ترتیب با عدد ۳۷ و ۲۳ پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی و خیابان زینبیه با عدد ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه ولدان با عدد ۱۰۱ ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۴، کاشان ۷۳ و مبارکه با میانگین ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول، سجزی با میانگین ۱۴۱، شاهین‌شهر ۱۰۶ و قهجاورستان با ۱۲۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف‌آباد با ۱۵۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6090493

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان