Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:05:05 GMT

چند فریم عکس یادگاری در روستای چناقچی علیا

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۰۹۴۷

چند فریم عکس یادگاری در روستای چناقچی علیا

ساوه - ایرنا - 45 کیلومتر رانندگی از سمت شمال غرب ساوه کافی است تا شما را به روستایی دیدنی با مناظر بکر به نام ' چناقچی علیا ' برساند که زیبایی یک آبشار و گنبد یک کلیسا از دور قابل توجه است.

به گزارش ایرنا،‌ در این روستا می توان یک ایران کوچک را مشاهده کرد؛ آنجا که ساکنانی با تبار ارمنی، ترک و فارس با مذاهبی چون تشیع و مسیحیت در کمال دوستی و آرامش با هم زندگی می کنند و شاید همین خصلت نیکوی وحدت کلمه میان آنان است که در کنار زیبایی های خدادادی،‌ سبب می شود سالانه به خصوص در ایام نوروز، شمار چشمگیری از هموطنان راه چناقچی را در پیش گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبشاری که از ارتفاع صخره ای حدود 30 متری در ضلع شمالی چناقچی فرو می ریزد در واقع این روستا را که در بخش خرقان شهرستان زرندیه واقع شده است،‌ آراسته و چشمان را به سوی خود خیره می کند.
سبزه زار پایین دست آبشار در میان درختان،‌ فضایی بس دلنشین برای اتراق چند ساعته خانواده ها فراهم کرده کما اینکه در زمستان و موسم یخبندان نیز قندیل های این آبشار و نماهای دیدنی آن خالی از لطف نیست.
کلیسای ' سرکیس' در این روستا نیز دیدنی است و عبادتگاهی برای ساکنان مسیحی چناقچی است و بر اساس اسناد موجود قدمت این کلیسا با حدود چهار قرن به سال 1770 میلادی باز می گردد و در درون آن نیز تابلوهای هنرمندانه و نقاشی شده ای که نماد باور و مظاهر مسیحیت است،‌ دیده می شود.
چناقچی شاید یکی از معدود روستاهای چند زبانه ایران است که در آن هر سه زبان فارسی،‌ آذری و ارمنی رایج است و اکثریتی از مسلمانان شیعه و اقلیتی از مسیحیان در آن تردد دارند؛‌ ضن اینکه گفته می شود قدمت این روستا به دوران صفویه باز می گردد.
وجود یک رودخانه فصلی که از دل روستا عبور می کند نیز منظره ای بدیع ایجاد کرده و باغاتی نیز به دلیل وجود این منبع آبی، زیباترین جلوه ها را در حاشیه رودخانه خلق کرده است.
در ایام تعطیلات نوروزی و فصل گردش و سیاحت قرار داریم؛‌ بی مناسبت نیست که روستای چناقچی را به میهمانان نوروزی شهرستان های ساوه و زرندیه پیشنهاد کنیم؛‌ بازدید از این روستا و چند فریم عکس یادگاری برای همیشه در آلبوم خاطرات ماندگار خواهد شد.
شهرستان زرندیه به‌عنوان شمالی ‌ترین شهرستان استان مرکزی از مساحتی بالغ‌ بر 4 هزار و 163 کیلومترمربع برخوردار است.
این شهرستان دارای دو بخش به نام‌ های مرکزی و خرقان و شش دهستان به نام ‌های رود شور، حکیم‌آباد، خشکرود، الویر، دوزج و علیشار است و از شمال و شمال شرق به استان تهران، از شمال و شمال غرب به استان قزوین استان البرز و از جنوب به شهرستان ساوه محدود می‌شود.
زبان مردم زرندیه فارسی با لهجه محلی است و روستاییان اغلب به گویش الویری، تاتی و ترکی سخن می‌گویند.
6539/3075
گزارش از یحیی معماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نوروز97 گردشگري چناقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه

عبدالحمید حمزه‌پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به آغاز آبسانی به روستای کم رضوان گفت: اکنون ساخت مخزن ۱۰۰ متر مکعبی این روستا با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است.

وی افزود: با تخصیص ۵۵ میلیارد ریال دیگر، عملیات یازده و نیم کیلومتر خط انتقال آب نیز آغاز شده و نیاز آبی این روستا از آب شیرین کن لمزان تامین می‌شود.

روستای کم رضوان بخش مهران شهرستان بندرلنگه در حال حاضر بدون شبکه آبرسانی و خط انتقال آب است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • همایش مادران مقاومت در شهرستان ساوه
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوه کشف شد 
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت
  • ‍ نشست ستاد بحران ایلام برای روستای سیل‌زده «تختان» دهلران‌
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستا‌های تختان و خربزان دهلران در حال انجام است
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار