Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@17:24:15 GMT

لاله زار مملو از گل های محمدی وخنکای دلچسب

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۷۸۹۱

لاله زار مملو از گل های محمدی وخنکای دلچسب

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ کرمانی‌ها رابطه نزدیکی با طبیعت سرسبز دارند، به‌گونه‌ای که اقلیم‌های مختلف در این استان، کرمان را به ویترینی از فصل‌های مختلف در هر زمان از سال تبدیل کرده است.

در واقع لاله‌زار با فاصله‌ای نزدیک به شهر کرمان، امکان دسترسی دشتی از گل و سبزه را در حالی در اختیار مردم این منطقه قرار داده است که بسادگی می‌توان از گرم‌ترین منطقه جهان در دشت شهداد، ارتفاعات کوه‌های هزار در لاله زار را که از سردترین مناطق کرمان و حتی ایران محسوب می‌شود، مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمیده قاسم پور، نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسیردر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: لاله زار یکی از مناطق خوش آب و هوای گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که در ۸۰ کیلومتری شرق شهرستان بردسیرودر ۱۲۰ کیلومتری شهر کرمان واقع شده است.
وی جمعیت لاله زار را ۱۵ هزار نفر ذکر کرد و افزود: بخش لاله زار شامل یاس چمن، هرارون؛ مادون، هویج، باغ حاجی، قلعه عسکر و باغ آبر است.
قاسم پور تصریح کرد: لاله زار دارای یک سایت گردشگری که در کنار سد لاله زار واقع شده ودارای ۲۰ سوئت گردشگری است.
وی به اماکن تاریخی لاله زار اشاره کرد وگفت: حمام لاله زار، کاروانسرای قلعه عسکر و مسجد کوچک باغ آبراز اماکن تاریخی این بخش است.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسیرتعداد گردشگرانی که پارسال از لاله زار باردید کرده اند را ۱۷۰ هزار نفر عنوان و پیش بینی کرد: امسال نیز همین تعداد از این بخش بازدید می‌کنند.

وی افزود: حتی توریست خارجی نیز از بخش لاله زار بازدید کرده اند.

 

صنایع دستی لاله زار

قاسم پورتصریح کرد: لاله زار در کنار همه زیبای هایش صنایع دستی همچون چادر شب بافی، گیوه دوزی، پته دوز، قالی بافی و گلیم بافی دارد.

وی به محصولات کشاورزی این منطقه اشاره کرد و گفت: لاله زار گیاهان دارویی همچون آلاله، آویشن، بومادران، پیازو، زعفران، کلپوره و گل گاوزبان دارد.
لاله زار از آب و هوای کوهستانی برخوردار است،منطقه لاله زار که در دامنه کوه شاه قرار دارد از آب و هوای کوهستانی برخوردار است.

قاسم پورتصریح کرد: لاله زار سرشار از درختچه‌های گل محمدی است که برای گلاب از آن استفاده می‌شود.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسیرگفت: وقتی صحبت از گلاب و گلاب‌گیری می‌شود، شهر کاشان و مراسم این شهر در ذهن همه تداعی می‌شود، اما شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانند کرمان هم جشنواره گل و گلاب دارد و هم گلاب‌گیری دارد.

وی گفت: هر ساله گل‌های محمدی منطقه نمونه گردشگری لاله زار کرمان شکفتن خود را جشن می‌گیرند و با عطر مشام‌نواز خود گردشگران بسیاری را به جشنشان دعوت می‌کنند تا زیبایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وجود ۵ کارخانه گلاب گیری در لاله زار

قاسم پور با اشاره به اینکه ۵ کارخانه گلاب گیری در این بخش وجود دارد افزود: ۲۱ واحد سنتی گلاب گیری وجود دارد.
وی گفت: هر ساله آخر بهار، لاله زار کرمان موسم گل و گلاب و مراسم گلاب‌گیری است، ایامی که شادابی، نشاط و جلای روح و روان را در گلستان‌های گل محمدی این منطقه می‌توان به وضوح لمس کرد شور و نشاط وصف ناپذیری اهالی لاله زار را فرا گرفته است.
مردمان لاله زارهر صبح به سمت گلستان‌های گل محمدی سرازیر و بدنبال قوت و روزی مشغول چیدن گل‌ها می‌شوند و بهر یک گل منت صد‌ها خار می‌کشند.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر، گلاب‌گیر که در کارگاه گلاب‌گیری منتظر و چشم به راه گل‌های چیده شده است خود را برای روزی پرکار آماده می‌کند تا عطر و گلابی ناب را از گل‌های به دست آمده به دست مشتریان و کسبه برساند و مشام مشتری را معطر کند.

لاله زار بزرگترین منطقه در ایران است که داری بیشترین گل محمدی است و چند سالی است که در اردیبهشت در این منطقه جشنواره گل و گلاب برگزار می‌شود.

قاسم پور با بیان اینکه چشمه آبگرم در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگراست گفت: چشمه آبگرم لاله زاردر وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می‌شود و از نوع گسلی و چشمه آب سرد هم در روستای تاریخی قلعه عسکر است.
وی افزود: یک یخچال در دامنه کوه لاله زار قرار دارد، مواد لبنی مانند دوغ، ماست، پنیر و کشک در این بخش وجود دارد که شهره است.
انتهای پیام/ح

لاله زار زیبا و دلفریب، مقصد رویایی برای گردشگران بهار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخباراقتصادی نوروز گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در خیابان لاله‌زار تهران؛ کجا آتش گرفته است؟

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903402

دیگر خبرها

  • احداث فاز نخست بوستان جلالیه در محله گل محمدی
  • رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در کاشان برگزار می‌شود
  • برگزاری رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در کاشان
  • ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در خیابان لاله‌زار تهران؛ کجا آتش گرفته است؟
  • «گل‌غلتان» آیینی زیبا با عطر مدهوش‌کننده گل محمدی
  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • جشنواره «چای گلاب و عطر حرم» در کاشان برگزار می‌شود
  • توضیح مهم رئیس شورای شهر در مورد بوستان لاله و مفقود شدن یک کارگر در نهر آب منطقه ۱۵
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو