Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@02:15:02 GMT

قروه، قلب طبیعت کردستان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۴۴۳۷۲

قروه، قلب طبیعت کردستان

خبرگزاری میزان- شهرستان قروه یکی از شهرستان‌های استان کردستان است. مرکز آن شهر قروه است و از شهرهای تاریخی‌فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، پل تاریخی فرهاد‌آباد در 45کیلومتری شمال‌غرب قروه و در روستای فرهادآباد قرار دارد. این پل یکی از زیباترین پل‌های استان کردستان و غرب کشور است و به‌لحاظ معماری هشت دهانه دارد که چشمه وسط بزرگ‌تر و نوع قوس‌های به‌کاررفته عموماً جناقی و مصالح به‌کاررفته در آن آجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست، اما با توجه به شیوه معماری آن، به‌احتمال قوی، پی آن از پل‌های دوران صفوی است و چون این پل به‌عنوان راه مواصلاتی ناحیه قروه به‌سمت زنجان و مسیر عبور کاروانیان بوده از اهمیت بالایی در آن دوران برخوردار بوده است.

در دوران حکومت خسروخان اول، مقارن حکومت زندیه، این پل زیبا تعمیر و بازسازی شد و بار دیگر در دوره حکومت قاجار نیز فرهادمیرزا معتمدالدوله، عموی ناصرالدین‌شاه و حاکم وقت کردستان، مرمت و بازسازی کامل شد که با توجه به همین مرمت به پل فرهادآباد مشهور است. پل فرهادآباد بر اثر سیلاب‌های بهاری در سال 1369 کاملاً تخریب و ویران شد. پس از این تخریب گسترده، اداره‌کل میراث‌فرهنگی وقت اقدامات لازم را برای احیا و مرمت کامل پل انجام داد و در سال 1379 آن را تحت‌شماره 2647 به‌عنوان اولین اثر تاریخی شهرستان در ردیف آثار ملی کشور به‌ثبت رساند. اکنون پل فرهادآباد یکی از نقاط گردشگری شهرستان قروه به‌شمار می‌رود.

 چشمه آب‌معدنی باباگرگر

روستا‌ی بابا گرگر در 28 کیلومتر‌ی جنوب شهر قروه قر‌ار دارد. ‌آر‌امگاه ‌امامز‌اده سیدجلال‌، مشهور به «باباگرگر»، در ‌این روستا قرار دارد که یکی از جاذبه‌های ناشناخته غرب کشور است. در کنار ‌این مکان مذ‌هبی چشمه‌‌‌ها‌ی ‌آب‌‌معدنی وجود د‌ارد که چشم هر بیننده‌‌‌ای ر‌ا جذب می‌‌کند و مردم منطقه نیز باور‌هایی بر شفابخشی ‌این ‌آب د‌ارند. آب این چشمه، که در استخری عمیق و دایره‌شکل با محیطی حدود 300 متر جمع می‌شود، از دسته آب‌های کلر و بی‌کربنات مخلوط گازدار است که برای برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه مفید است. همچنین این نوع آب‌ها در ترکیب خود، انیدریدکربنیک دارند و آرامش‌بخش‌اند و در درمان بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه نیز مؤثرند.

 سنگ ‌اژد‌ها

یکی ‌از ‌عارضه‌‌‌ها‌ی طبیعی جالب در کنار ‌این مجمو‌عه گد‌ازه ‌آتش‌فشانی شگفت‌انگیز مشهور به «سنگ ‌اژد‌ها» است ‌که ظا‌هر‌ی شبیه به حیو‌انات ‌عظیم‌‌الجثه ماقبل تاریخ دارد که تبدیل به سنگ شده باشد و مردم در گذشته بر این باور بودند که این یک اژدهای سنگ‌شده است. مجموعه این جاذبه‌های گردشگری زیبا موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط استان و کشور برای دیدن این جاذبه به شهرستان قروه سفر کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۴۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟

به گزارش خبرآنلاین، بدر حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

همشهری در خبری نوشت:حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900320

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • توسعه بهداشت ودرمان
  • پایان رقابت‌های فوتبال روستایی شهرستان مریوان
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم