Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین متفکر کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره واگذاری تأمین امنیت فرودگاه‌های عربستان به شرکت‌های اسرائیلی و عادی سازی روابط این کشور با رژیم اشغالگر قدس، اظهار کرد: اگر حکومت آل سعود و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهیم، مشخص می‌شود که آنها با کمک انگلیس و تجزیه امپراطوری عثمانی به وجود آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعد از سال 1945 که سازمان ملل شکل گرفت،  اسرائیل در سال 1948 به رسمیت شناخته و جایگاه ژئوپلوتیکی‌ جهان از لندن به واشنگتن منتقل شد درواقع این هماهنگی میان آمریکا و انگلیس وجود داشت تا انگلیس هم به عنوان مکمل ژئواستراتژی آمریکا عمل کند.

متفکر ادامه داد: چنین مسائلی نشان می‌دهد که عربستان قصد ندارد جدا از سیاست‌های آمریکا تصمیم‌گیری کند، همچنین وقتی هم به  این کشور نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود عوامل تأثیرگذار در سیاست‌های آمریکا عمدتا یهودی‌ها و صهیونیست‌ها هستند که نقش اساسی را ایفا کرده‌اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آل سعود توسط انگلیس روی کار آمده است، تصریح کرد: معتقدم حتی وهابیت که به عنوان مذهب آل سعود شناخته می‌شود، توسط سیستم‌‌های اطلاعاتی انگلستان پایه‌گذاری شده است، لذا می‌توان گفت پدر معنوی و شکل‌دهنده رژیم اشغالگر قدس، رژیم آل سعود و وهابیت، انگلیس و قدرت‌‌های حاکم برتر زمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعارضاتی‌ که انقلاب اسلامی با آمریکا به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان داشته است، توانسته فلسفه سیاسی آمریکا، لیبرال‌ دموکراسی و استراتژی آمریکا در سطح جهانی و منطقه‌ای را زیر سئوال ببرد.

متفکر بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل اندیشه لیبرال دموکراسی غیردینی غرب قرار گرفته است، بنابراین می‌توان گفت دعواهای آمریکا و ایران در سطح بین‌المللی اینطور دیده می‌شود همچنین آمریکا، اسرائیل را جز منافع حیاتی خود می‌داند و از نظر ژئوپلوتیکی‌ هم آن را به عنوان منطقه جنگی‌اش تلقی می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: آمریکا با گسترش اندیشه سیاسی امام راحل به عنوان ارتقاء دهنده جایگاه ژئوپلوتیک ایران تصور می‌کند که کشورمان این مأموریت را به خوبی انجام می‌دهد، بنابراین با روش‌های مختلف با نظام درگیر شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد منطقه و منافع اقتصادی‌اش را مدیریت کند تا آن را ابزار حاکمیتی خود در اروپا و شرق قرار دهد، تصریح کرد: ایران با این رفتار منطقه‌ای آمریکا مخالف است، لذا آنها سیاست‌های مختلفی را دنبال کردند تا بتوانند انقلاب اسلامی را کنترل کنند به همین دلیل جنگ 8 ساله را به کشورمان تحمیل کردند.

متفکر افزود: همچنین آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی و جبران شکست‌هایش در افغانستان و عراق، در مقطعی بن‌لادن، طالبان و در نهایت داعش را شکل داد و کوشید خط ارتباطی مقاومت را با عراق، سوریه، لبنان و فلسطین قطع کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی خود در منطقه خصوصا پس از شکست داعش قصد داشت  تعارضاتش را با عربستان علیه ایران اشتراک‌سازی کند؛ این مسئله‌ای است که در زمان ریاست جمهوری اوباما در اسناد امنیت ملی آمریکا به چشم می‌خورد، اما با روی کار آمدن ترامپ و عدم پایبندی او به تعهدات بین‌المللی، آمریکا برای دوشیدن بیشتر جهان اسلام خصوصا عربستان نیازمند تنش منطقه‌ای بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه عربستان با تحریک آمریکا به یمن حمله کرد در حالیکه می‌دانست حمایت از مردم یمن در دستور کار کشورمان است، اضافه کرد: سیاست‌های ایران در دفاع از سوریه برای حفظ بشاراسد‌ و رژیم حاکم بر این کشور است اما غربی‌ها به دنبال تشکیل تعارضات دو قطبی علیه ایران هستند.

متفکر گفت: قدرت نظامی عربستان حتی با کمک شورای همکاری خلیج فارس، توان مقابله با توانمندی‌های موشکی و نظامی ایران را ندارد، با این حال آمریکایی‌ها طراحی‌‌هایی انجام دادند تا مثلثی را برای برخورد با ایران و گسترش تنازعات ایجاد کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: براساس مثلثی که با محوریت اسرائیل، آمریکا و عربستان تشکیل شده است، امنیت عربستان توسط عرب‌ها و نیروهای نظامی این کشور تأمین نمی‌شود بنابراین آنها تلاش کردند همکاری‌های امنیتی را با اسرائیل افزایش دهند و در آینده هم اگر بتوانند این هماهنگ‌‌‌سازی را گسترش می‌دهند چراکه در درگیری‌های احتمالی نظامی آینده مراکز هوایی و نظامی عربستان تهدیدپذیر‌ خواهد بود لذا تأمین امنیت این مراکز حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: عربستان برای اینکه امنیت خود را برای مقابله احتمالی در یمن یا در مراکز دیگر برقرار کند، تامین امنیت کشورش را به اسرائیل سپرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۸۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند. 

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم. 

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند. 

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است. 

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند. 

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم. 

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند. 

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم. 

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند. 

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • نصب دوربین‌های هوشمند پلیس در ورزشگاه‌ها برای تامین امنیت
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • برقراری و تامین امنیت ورزشگاه‌ها با استفاده از دوربین‌های هوشمند پلیس
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد