Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آنکه عربستان سعودی و امارات متعهد شدند 930 میلیون دلار از کمک های بشردوستانه سازمان ملل به مردم یمن را تقبل کنند، مجله تایم در یک گزارش انتقادی تند این اقدام مضحک متجاوزان سعودی و اماراتی را نمایشی و تلاش برای ترمیم چهره مخدوش این دو کشور در صحنه جهانی، توصیف کرد.

ایران آنلاین /در گزارش مجله تایم آمده است: در دو هفته گذشته در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در شهرهای امریکا جولان می داد و خود را به عنوان یک اصلاح طلب کارساز معرفی می کرد، کشورش در صف بزرگترین کشورهای ارائه دهنده کمک های بشردوستانه به مردم یمن قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش مضحک ماجرا اینجاست که محمد بن سلمان در حالی متعهد به ارائه کمک های بشردوستانه به مردم یمن شده است که خود، وزیر دفاع عربستان و معمار اصلی جنگ علیه مردم این کشور خاورمیانه ای است. محمد بن سلمان در مارس 2015 آغازگر یکی از وحشیانه ترین جنگ ها در خاورمیانه بود. ولیعهد سعودی در جنگ علیه مردم یمن کشورهایی نظیر مصر، امارات و چند کشور عربی دیگر را نیز با خود همراه کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: رقم کمک هایی که عربستان و امارات ملزم به پرداخت آن شده اند قسمت عمده کمک های 2 میلیارد دلاری سازمان ملل را در بر می گیرد. سازمان ملل پیشتر اعلام کرد 22 میلیون یمنی، که معادل سه چهارم جمعیت کل این کشور است، نیازمند دریافت کمک های بشردوستانه هستند. در جلسه ای که روز چهارشنبه در ژنو در سوئیس برگزار شد، حدود 2 میلیارد دلار کمک های بشردوستانه برای مردم جنگ زده یمن جمع آوری شد که 930 میلیون دلار از این رقم را سعودی ها تقبل کرده اند.

احتمالا محمد بن سلمان نگران این است که جنگ طلبی ها و تجاوزگری هایش منجر به تخریب وجهه وی در صحنه جهانی شده باشد. با این حال وی قصد دارد تمامی تقصیرها را از گردن خود خلع و با انجام چنین اقدامات فریبکارانه ای از زیر بار مسئولیت کشتار هزاران شهروند بی گناه یمنی شانه خالی کند. وی در مصاحبه اخیر خود با مجله تایم در اظهاراتی مضحک مدعی شد: "عربستان سعودی در راستای حفظ منافع مردم یمن هر چه در توان داشته باشد انجام خواهد داد."

تایم نوشت: "کریستین بکرلی"، یکی از محققان سازمان دیده بان حقوق بشر که اخیرا از یک سفر حقیقت یاب از یمن بازگشته است، اعلام کرد در واقع اظهارات بن سلمان هیچ پایه و اساسی ندارد. ائتلاف سعودی با محاصره کشور جنگ زده یمن و توقف جریان ورود مواد غذایی و اقلام بهداشتی موجب بدتر شدن فاجعه انسانی در این کشور شده است. سال گذشته ائتلاف سعودی در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه مردم یمن تمامی مسیرهای آبی، هوایی و زمینی را مسدود کرد. بکرلی در این خصوص گفت: "نتیجه چنین اقدامی، مسدود شدن بنادر مهم این کشور بود که نقطه اصلی ورود کمک های بشردوستانه به یمن به شمار می‌روند. آنها باید می دانستند این اقدام چه تاثیر عظیمی بر زندگی 26 میلیون یمنی ساکن کشور خواهد گذاشت."

مجله تایم در ادامه نوشت: گرسنگی، مرگ و شیوع بیماری های مختلف در سراسر یمن، که پیش از آغاز جنگ نیز فقیرترین کشور عربی بود، گسترده شده است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل در پی وقوع این جنگ، 2 میلیون نفر از خانه های خود آواره شدند و بیش از 8 میلیون نفر نیز دچار گرسنگی شدید هستند. سازمان ملل همچنین اعلام کرده است در هر ده دقیقه یک کودک زیر 5 سال به دلایل کاملا قابل پیشگیری از دنیا می رود.

نهاد نظارتی مستقل "پروژه داده های یمن" اطلاعاتی را درخصوص محل و اهداف حملات هوایی انجام شده در این جنگ گردآوری کرده است. براساس این اطلاعات ائتلاف سعودی از 26 مارس 2015 تا 25 مارس 2018، 16749 حمله هوایی علیه مردم یمن انجام داده که به طور متوسط معادل 15 حمله هوایی در هر روز است. گفتنی است حدود یک سوم این حملات مراکز کاملا غیرنظامی را هدف قرار داده است.

در پایان این مطلب آمده است: با در نظر گرفتن حملات هوایی مکرر سعودی ها علیه یمن می توان گفت کمک های محمد بن سلمان به مردم این کشور تنها یک اقدام مضحک و فریبکارانه است./ باشگاه خبرنگاران جوان

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۲۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل