Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@02:44:47 GMT

رنگين کمان طمع هاي طبيعي در سفره کردستاني ها

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۶۷۵۸

رنگين کمان طمع هاي طبيعي در سفره کردستاني ها

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - هر سال با آغاز فصل بهار و رويش گياهان بهاري (خوراکي) بازار شهرهاي استان کردستان شاهد عرضه اين گياهان و تنوع سبد غذايي مردم است تا سفره ها در اين فصل رنگ طبيعت به خود بگيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در بسياري از مناطق کردستان بويژه ارتفاعات پس از آب شدن تدريجي برف ها، سفره سخاوتمند طبيعت روي خود را مي گشايد و انواع گياهان کوهي و خوراکي شروع به رشد کرده و روزانه ده ها نفر را براي چيدن اين گياهان بسوي خود مي کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به افزايش دماي هوا در روزهاي پاياني سال قبل و بارش باران بهاري در فروردين، گياهان خوراکي از رشد خوب و مناسبي برخوردار شده و همين امر باعث ورود زودهنگام اين گياهان به بازار شده است.
يکي از جاذبه هاي مصرف گياهان خوراکي در ميان مردم رويش طبيعي آنها در مناطق کوهستاني و عدم استفاده از مواد و کودهاي شيميايي در رويش آنهاست که موجب شده، مردم تمايل بيشتري به استفاده از آنها براي تهيه غذا داشته باشند.
گياهان خوراکي محلي مانند پونه و کوزله بيشتر در کنار رودخانه ها و جاهايي که آب باشد رشد مي کند و گياهان ديگر از جمله کنگر، کاشمه، گل آقا (گيلاخه)، اسفناج، جاتره، گوزوان (گاوزبان)، بيزا، مندوک، پيچک، ريواس، نعناع و سير کوهي بيشتر در مناطق کوهستاني مي رويند.
بعضي از اين گياهان خوراکي به صورت خام، بعضي ديگر نيز به صورت غذا و يا به همراه غذاهاي ديگر، از برخي مانند کنگر براي تهيه خورشت مخصوص و از برخي ديگر نيز با کمک تخم مرغ و آرد کوکو تهيه و مصرف مي شوند.
برخي از اين گياهان از جمله بيزا و مندوک پس از خشک شدن مورد استفاده قرار مي گيرند و بعضي افراد که تمايل بيشتري براي مصرف اين نوع گياهان دارند آنها را فريز کرده و در فصل هاي ديگر مصرف مي کنند.
اين روزها براي برخي افراد اين گياهان خوراکي منبع درآمد خوبي شده و برداشت اين گياهان را براي خود و خانواده شان به عنوان راهي براي امرار معاش تبديل کرده اند.
در بسياري از شهرهاي کردستان بازارهاي مخصوص عرضه گياهان خوراکي بهاري ايجاد مي شود و برداشت کنندگان، گياهان خوراکي را به اين بازار مي آورند تا خريداراني براي آنها بيابند.
برخي سبزي فروشي ها در کنار صيفي جات، گياهان کوهي نيز مي فروشند و برخي مغازه ها در فروردين فقط اين نوع گياهان را به مشتريان خود عرضه مي کنند.
عرضه و مصرف خوراکي اين روييدني ها، ادامه روال ديرين همه ساله است ولي در گذشته چيدن اين گياهان به عنوان خود و خانواده مصرفي در جريان يک تفرج بهاري انجام و گاهي در سطح محدودي به بازار نيز راه مي يافت.
اکنون روال تغيير کرده و بسياري از بهره برداران در سطح زياد اقدام به برداشت اين گياهان و فروش و عرضه آن در بازار مي کنند، اين برخورد کالايي موجب تاراج و تضعيف رويشگاه ها شده تا جاييکه دامنه رويش رو به کاهش است و به نظر مي رسد با تداوم اين روند چند سال ديگر نام اين گياهان تنها به خاطره اي براي جوان ترها تبديل شود به خصوص اينکه عمده اين گياهان تنها در محيط طبيعي و به صورت وحشي مي رويند و امکان کاشت آنها در محيط هاي ديگر چون مزارع يا گلخانه ها وجود ندارد اين امر، اهميت مراقبت از اين سرمايه هاي طبيعي را دو چندان کرده است.
به گفته کارشناسان منابع طبيعي، 60 گونه انواع گياهان خوراکي در مناطق دشت و کوهستاني کردستان شناسايي شده که آموزش صحيح درباره چگونگي رويش و نيز زمان چيدن اين گياهان، مؤثرترين راه جلوگيري از انقراض اين گونه هاي خوراکي است.
** مجوز برداشت گياهان بهاري براي روستاييان صادر مي شود
معاون فني اداره کل منابع طبيعي کردستان گفت: مجوز بهره برداري به روستاييان استان بر اساس ظرفيت و توان مراتع واگذار مي شود و امسال 67 هزار خانوار روستايي در طرح هاي مرتعداري و 14 هزار خانوار در طرح هاي جنگلداري اين اداره کل مشارکت دارند.
طاهر کرمي با اشاره به اينکه برداشت غير اصولي گياهان خوراکي مي تواند به زيان مراتع باشد، افزود: امسال مجوز برداشت در 154 روستا براي کتيرا، 32 روستا براي محصولات جنگلي و 32 روستا براي گياهان خوراکي صادر شده است.
وي اظهار کرد: براي کمک به رشد گياهان و جلوگيري از تخريب محيط، اگر امسال مجوز برداشت در روستايي صادر شود، سال آينده مجوز براي اين منطقه صادر نمي شود.
کرمي از برداشت کنندگان گياهان بهاري در کردستان خواست هنگام برداشت از تخريب مراتع و کندن پيازه و ريشه هاي گياهان خودداري کنند.
برخي افراد بر اين باورند که گياهان بهاري داراي خاصيت هاي درماني نيز هستند و به همين دليل در اين فصل تمايل زيادي به مصرف گياهان کوهي دارند.
** نظارت يگان حفاظت منابع طبيعي بر برداشت گياهان کوهي
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي کردستان هم گفت: ماموران اين يگان در فصل برداشت گياهان کوهي، گشت زني و مراقبت در مراتع را افزايش مي دهند.
سرهنگ حسن درويشي اظهار کرد: طبق دستورالعمل هاي اين سازمان برداشت گياهان خوراکي براي مصرف خانوارها ممنوعيتي ندارد اما برداشت هاي تجاري و براي فروش ممنوع است چون حالت تخريب به خود مي گيرد.
وي يادآور شد: بخش زيادي از تخريب مراتع در اين فصل توسط برداشت کنندگان غير بومي که از مناطق ديگر براي برداشت گياهان کوهي مي آيند، صورت مي گيرد.
** خواص غذايي گياهان خوراکي بهاري
کارشناس تغذيه مرکز بهداشت سنندج مي گويد: گياهان بهاري از خانواده سبزيجات و داراي فيبر بوده و براي عملکرد دستگاه گوارش بسيار خوب هستند.
طاهره نعمتي افزود: گياهان بهاري به سبب اينکه داراي کالري کم هستند براي کساني که داراي اضافه وزن يا بيماري هاي کبدي و قند خون باشند، مفيد است.
وي اضافه کرد: از برخي گياهان بهاري براي تهيه غذا استفاده مي شود و باعث تنوع بخشي به سفره غذايي خانوارها مي شود که از اين لحاظ هم داراي اهميت هستند.
نعمتي گفت: مصرف گياهان کوهي براي کساني که داراي آلرژي فصلي (حساسيت) هستند نيز بسيار مهم است.
وي به مردم توصيه کرد گياهان بهاري را در اين فصل مصرف کرده و از فريز کردن و مصرف آن در فصل هاي ديگر به دليل از بين رفتن خواص خودداري کنند.
برخي خواص گياهان خوراکي به اين شرح است:
** موسير (Allium hirtifolium)
گياهي است شبيه سير که ريشه اش فقط يک پياز درشت بوده برگهايش باريک و دراز و گل هايش بنفش مايل به قرمزند وگل آذينش خوشه ٔساده‌ است.
در حدود 40 گونه از اين گياه شناخته شده که برخي از گونه‌هاي موسير را در باغ به عنوان گل زينتي نيز مي‌کارند، پياز اين گياه خوراکي است و در ترشيها و اغذيه به کار مي‌رود و بويش از سير کمتر است.
** ريواسˈcurrant Fruited Rhubardˈ
ريواس مقوي معده بوده و جگر را از گرماي زياد مصون مي دارد، شيره آن را اگر با گل بنفشه و گياه شنگ بجوشانيم براي دفع سنگ صفرا و سنگ مثانه مفيد است.
** کوزه له ˈCressˈ
شاهي يا ترتيزک داراي گلوکزيد مهمي به نام ترپئولوزيد است که اين ماده بر اثر تجزيه سنه ول بنزيليک به وجود مي آيد.
شاهي اثر ضداسکوربوت قوي دارد و در حالت خام در سالاد و يا با اغذيه به صورت سبزي خوردن مصرف مي شود.
** گل آقا يا گيلاخه
گياهي با خاصيت ضد عفوني کننده روده‌ها بوده و براي معالجه رماتيسم و بيماريهاي کبدي مفيد است و ضماد آن براي نرم کردن ورمها مفيد است و ترشح ادرار را زياد مي‌کند.
** نعناع
نعناع از سبزي هاي عطر ار و خوردني و حاوي مقدار زيادي ويتامين ˈآ ˈ و ˈثˈ است و عمدتا از برگ و شاخه هاي گلدار آن عرق نعناع مي گيرند.
نعناع براي تقويت اعصاب و خوش بو کردن ماست و دوغ و آش ها و کاهش کلسترول خون و رفع عفونت ها وسم زدايي مفيد است.
** سير کوهي
نوعي سبزي وحشي و خودرو است که فقط در فصل بهار مي رويد و سرشار از کلسيم و انواع ويتامين هاي نافع بدن است و با نام هاي پياز خرسي، سير جنگلي، سير خرس نيز از آن ياد مي شود، بسيار ملايم تر و شيرين تر از سير معمولي بوده و بوي آن شبيه پياز است.
** کنگر
ضد عفوني کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و مصرف آن باعث تقويت دستگاه گوارش مي شود، برگ آن ادرارآور و نيروبخش است و قلب را نيز تقويت مي کند.
کنگر در درمان يرقان، نارسايي کبد و کم خوني مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شيميايي محافظت مي کند.
استان کردستان حدود يک ميليون و 788 هزار هکتار منابع طبيعي شامل 373 هزار هکتار جنگل و يک ميليون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل مي شود.
3020/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مسمومیت ۱۰ نفر از هم‌استانی‌ها به علت خوردن قارچ سمی فصلی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، فرزام بیدارپور اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون 10 نفر در استان در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آن‌ها سمی هستند، گفت: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی، درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، افزود: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

وی تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

بیدارپور یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین 5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم