Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران با تاکید بر نقش مهم صرافی ها در اقتصاد کشور گفت: قصد حذف و تعطیلی صرافی ها را نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین، ولی اله سیف که صبح امروز در ادامه سلسله جلسات بانک مرکزی با موضوع اجرایی شدن سیاستهای اخیر دولت در حوزه ارز، میزبان اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران بود با اشاره به اهمیت تجربیات صرافان که به ویژه در دوره تحریم های بین المللی راهگشای مبادلات تجاری کشور بوده‌اند، تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا می کند که از صرافی ها حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بین المللی دارند که راهگشا بوده و هست.

وی خطاب به اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران گفت: متاسفانه امروز صحبت هایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافی ها از فضای اقتصادی کشور را دارد شنیده می شود. من اطمینان می دهم که هیچ کس نمی خواهد صرافی ها را از اقتصاد ایران حذف کند و بالعکس معتقدیم که صرافی ها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و امروز این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافی ها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافی ها در شرایط فعلی است افزود: صرافی های مجاز همکاران نظام بانکی هستند که مسئولیت های خاصی را در تامین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دوره های مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است. در حال حاضر و با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز، صرافی ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه نیما گفت: هدف سامانه نیما تخصیص «بهینه» منابع ارزی به مصارف ارزی کشور است. این سامانه یک بازار الکترونیکی است که برای صرافان مجاز که به دنبال فعالیت قانونمند و سالم هستند یک فرصت مناسب محسوب می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

سیف با اشاره به دستوالعمل و مقررات ناظر بر فعالیت های صرافی ها تصریح کرد: این دستورالعمل یکی از معیارهای اساسی انضباط بخشی به شبکه صرافی های کشور است و بانک مرکزی بر پیاده سازی و اجرای کامل آن مصصم است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی و تصمیمی که به تک نرخی شدن ارز منجر شد بهترین و کارآمدترین تصمیم در شرایط فعلی بود گفت: بر اساس این تصمیم اقتصاد ایران در مقابل فضاسازی ها و التهابات مصون و نفوذناپذیرخواهد شد و بانک مرکزی هم اشراف کامل بر فضای بازار را به دست خواهد آورد. البته همان طور که گفته شد این قیمت هم به هیچ وجه تثبیت شده نیست و با واقعیت های اقتصادی و روند متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد.

اعضای هیئت مدیره کانون صرافان ایران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری متقابل با بانک مرکزی در شرایط جدید ارزی، راهکارها و نظرات خود در این خصوص را بیان کردند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارز بانک مرکزی دلار قیمت دلار قیمت سکه سکه طلا ولی الله سیف قیمت طلا نرخ دلار صرافی قیمت روز دلار دلار بانکی دلار آزاد قیمت لحظه ای دلار قیمت لحظه ای ارز دلارفروشان دلارفروش نرخ لحظه ای دلار نرخ لحظه ای ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۹۷۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده پیش بینی کرده ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 61 میلیارد دلار در سال 2024 نسبت به سال 2023 افزایش یابد و به 464 میلیارد دلار برسد. اقتصاد ایران در این سال 3.3 درصد رشد خواهد کرد که  از رشد متوسط 20 ساله طی سال های 2000 تا 2020 که 3 درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

این گزارش رشد اقتصاد غیر نفتی ایران در سال 2023 را  3.8 برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به 3.3 درصد برسد. بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه 15 درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی شده است در سال 2024 نیز رشد این بخش به 2.9 درصد برسد.

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال 2023 به 41.5 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود در سال 2024 به 37.5 درصد و در سال 2025 به 32.5 درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال 2023 بالغ بر 34.7 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 32.9 درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال های 2000 تا 2020 بالغ بر 26.5 درصد محاسبه شده است.

*پیش بینی تراز مثبت 16.7 میلیارد دلاری حساب های جاری در 2024

صندوق بین المللی پول تراز حساب های جاری ایران در سال 2024 را مثبت 16.7 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال 2023 نیز تراز حساب های جاری ایران مثبت 17.8 میلیارد دلار برآورد شده بود.

*عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از 30 میلیارد دلار

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال گذشته 25.1 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن 19.7 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال جاری با افزایش حدود 6 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 31.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای 100 میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین المللی پول به دلیل تحریم ها در دسترس ایران قرار ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا