Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:44:54 GMT

آغاز کشت گیاه آویشن در جهرم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۲۸۹۲

آغاز کشت گیاه آویشن در جهرم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا شهابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم جهرم با اشاره به آغاز کشت گیاه آویشن گفت: کشت آویشن از ۲ روز پیش در مناطق هکان و موردک به وسعت ۴ هکتار بخش مرکزی این شهرستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پس از چند سال این گیاه با موفقیت در بخش مرکزی جهرم به کشت انبوه رسیده است، افزود: در حال حاضر با تولید خوب و نمایندگی فروش بذر آویشن با سایر کشاورزان قرارداد بسته شده و محصولات آنان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی تصریح کرد: این بذر تا ۵ سال داخل زمین رشد می‌کند و در سال اول می‌توان در ماه شهریور و آبان از این گیاه برداشت کرد.

وی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب با کاشت این گیاه دارویی ادامه داد: بذر آویشن تا هفته اول پس از کاشت، نیاز به روزی یک تا دو ساعت آب دارد و از هفته دوم به بعد نیم ساعت آبیاری در هفته برای آن کافی بوده و در هر هکتار آویشن ۱۰ تن آویشن‌تر یا ۳ تن آویشن خشک بدست می‌آید که به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی جهرم اضافه کرد: هر هکتار آویشن تا ۵ سال اول حدود ۱۷ میلیون تومان هزینه دارد و هر کیلوگرم آن بین ۳۶ تا ۹۸ هزارتومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

شهابی اظهار کرد: فصل کاشت بذر گیاه دارویی آویشن اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه است.
انتهای پیام /ت

کشت گیاه آویشن در جهرم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه درمانی و مفید شنگ

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

به گزارش فرطب، «شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربرد‌های این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربرد‌های آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذا‌های محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی، چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد‌ها و سایر غذا‌ها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • زائران حج تنها با کارت هوشمند امکان ورود به مکه را دارند
  • آغاز مذاکره برای تمدید قرارداد استقلالی‌ها از هفته آینده