Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری و مدرس ممتاز قرآن کریم، که به‌عنوان قاری افتخاری و امام جماعت سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌الملی قرآن در محل برگزاری مسابقات حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به بیان نکاتی پیرامون مسابقات قرآن پرداخت.

تأثیر تنظیم نبودن سیستم صوتی و نداشتن تکیه‌گاه در جایگات تلاوت بر اجرای قاری
موسوی‌درچه‌ای در ابتدای صحبت‌هایش نقدهایی را که نسبت به محل برگزاری این دوره از مسابقات وجود دارد را عنوان کرد و گفت: سیستم صوتی که با آن تلاوت داشتم در حین تلاوت تغییر می‌کرد و با اینکه افکت خوبی داشت و از جهت بلند بودن صدا قوی بود، اما صدا بم بود و این حالت قاری را در حالت فشار قرار می‌دهد، به‌خصوص برای آزاد کردن صدا چون خواننده، آن جنس اصلی صدای خودش را نمی‌شنود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر صدای بم بر سیستم صوتی غلبه داشته باشد؛ قاری هم در ارتفاع صدا و هم در نفس‌گیری دچار مشکل خواهد شد، اگر دقت کرده باشید من برای همین موضوع مجبور می‌شدم قطعات را کوتاه کوتاه بخوانم.
وی افزود: اولویت سیستم صوتی مناسب این است که جنس صدای حقیقی هر کسی را نشان بدهد، که همیشه نقص در همین موضوع است. یک نکته فنی که وجود دارد این است که، وقتی من بدون سیستم صوتی بخوانم، صدای خودم را کامل و واضح می‌شنوم، اگر کسی بدون میکروفون بخواند خودش مشکلی ندارد، چون صدای خودش را همان طوری که هست می‌شنود، فقط شاید مستمع نتواند صدا را به خوبی دریافت کند، اما وقتی کسی پشت میکروفون می‌خواند، دیگر صدای خودش را نمی‌شنود، بلکه صدای باند به گوش می‌رسد.
وی در مورد جایگاه محل تلاوت گفت: در مورد جایگاه تلاوتی که تعبیه شده، این نکته مورد اهمیت است که تکیه‌گاه ندارد، که این موضوع برای قاری ضروری است. لازم هم نیست تکیه‌گاه به‌خاطر نما تا بالای سر قاری قرار بگیرد، همینکه تا اندازه‌ای باشد که گودی کمر را پوشش دهد کافی است، مانند جایگاه تلاوتی که در بیت‌ رهبری است، که یک مقدار تکیه‌گاه دارد و همین باعث می‌شود تا به کمر قاری فشار نیاید و نفس‌گیری بهتر صورت گیرد.


صداوسیما برای برنامه‌های قرآنی به شبکه قرآن اکتفا نکند
موسوی‌درچه‌ای در پاسخ به این سؤال که، چه راه‌هایی برای جذب عمومی مردم به برنامه‌های قرآنی پیشنهاد می‌کند، گفت: برای جذب عموم مردم کارهای زیادی می‌توان انجام داد، اما هر طرحی بستگی به شرایط ویژه‌ای دارد‌ و باید تطابق با فضای مسابقات در آن رعایت شود.
وی افزود: رسانه‌های سیما در این زمینه می‌توانند فعالیت کنند، به‌عنوان مثال با دعوت از هنرمندان مطرح البته در جهت قرآن می‌توان جوانان و اقشار مختلف جذب برنامه‌های قرآنی کرد.
صداوسیما هم باید از خیلی قبل‌تر تبلیغات مسابقات را شروع کند، شهرداری نیز برای تبلیغات در سطح شهر اهتمام داشته باشد و در کل هر نهادی که نقشی اجرایی دارد دست ‌به کار شود. متأسفانه تبلیغات خیلی دیر انجام می‌گیرد، طوری که من دیشب در مسجد محلمان که برای اقامه نماز رفته بودم، وقتی از آغاز مسابقات قرآن گفتم، هیچکس اطلاع نداشت و این مسجد است که همه قشر مذهبی در آن هستند، دویست نفر بودند که هیچکدام از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن اطلاع نداشتند، معلوم می‌شود تبلیغات کافی نبوده است.
درست است که ما برای قرآن شبکه اختصاصی داریم، اما برنامه‌های قرآنی باید در همه شبکه‌های سیما باشد و دلیلی ندارد که برنامه‌های قرآنی انحصاراً فقط از طریق شبکه قرآن در دسترس باشد. به‌طور مثال: ایکنا، خبرگزاری اختصاصی قرآنی است اما دلیل نمی‌شود دیگر هیچ خبرگزاری، خبرهای قرآنی را کار نکند، منتها شما در ایکنا به بحث‌های تخصصی‌تر بیشتر می‌پردازید، اما این مسئولیت را از دوش بقیه ساقط نمی‌کند.
وی در ادامه گفت: در تلوزیون همه چیز بیش از حد در شبکه قرآن متراکم شده، مثلاً؛ درعرصه مسابقات ورزشی با وجود شبکه ورزش، بیشتر شبکه‌ها نیز برنامه‌های ورزشی را دارند. این استقبال کمی که از مسابقات می‌شود، قسمت بزرگ آن به بحث رسانه‌ها برمی‌گردد که دیر وارد صحنه تبلیغات مسابقات می‌شوند.
دلیل کسب رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی ایران توسط ایرانی‌ها
موسوی‌درچه‌ای درباره دلیل کسب رتبه‎های برتر مسابقات ایران توسط قاریان و حافظان خودمان و عدم موفقیت آن‌ها در مسابقات خارجی گفت: آئین‌نامه مسابقات ایران مختص خود ماست‌ و این آئین‌نامه در مسابقات سایر کشوها اعمال نمی‌شود و متسابقان ما با آئین‌نامه خودمان بیشتر آشنایی دارند و طبیعتاً در آن موفق‌ترند. به همین صورت، متسابقان ما وقتی به مسابقات کشورهای دیگر می‌روند، با آئین‌نامه آن‌ها آشنا نیستند. درست است که گاهی بحث‌های سیاسی هم در نتیجه مسابقات دخیل بوده، اما نمی‌شود این را به همه مسابقات و همه ادوار تعمیم داد، کما اینکه در مورد مالزی ما در سال‌های اخیر فهمیدیم، که به چه صورت می‌توانیم رتبه کسب کنیم. الحمدلله انتخاب‌های خوبی برای مسابقات مالزی صورت گرفته، هم آقای علیزاده هم شهید حاجی حسنی، نوع تلاوتشان طوری بود که با آئین‌نامه مسابقات مالزی هم‌خوانی داشت، اما مسابقات ما بیش از حد تجوید‌محور است، یعنی کسی اگر خوب بخواند اما کمی مشکل تجویدی داشته باشد نمی‌تواند رتبه بیاورد، مثلاً در بحث توازن مّدها که بسیاری از مصری‌ها هم خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند و خیلی دقیق و کامپیوتری به آن دقت نمی‌کنند، ما وسواسی عمل می‌کنیم و در مسابقات به آن خیلی بها داده می‌شود، این فقط مثالی بود در کنار موارد دیگری که در مسابقات وجود دارد اما در مسابقات بین‌المللی سایر کشورها، آئین‌نامه‌ها به این صورت نیست و خیلی در تجوید ریز نمی‌شوند، اما قاریان ما تمام فکر و تمرکزشان را بر روی تجوید دارند که ممکن است باعث شود تا نمک تلاوتشان گرفته شود و استرس همین موضوع جلوی اجرای راحت متسابق را بگیرد. تعامل برای رسیدن به یک آئین‌نامه واحد راهکار خوبی است، اگر مزیت‌هایی در سایر آئین‌نامه‌ها وجود دارد، چه اشکالی دارد که ما هم از آن استفاده کنیم.
وی در ادامه افزود: ما مسابقات را غول و بزرگ کرده‌ایم، تلاوت نباید به این اندازه مسابقه‌محور باشد، باید فکر مردم ‌از این مسابقه‌محوری ‌خارج شود. اگر بر فرض گفته شود، جمعی از مداحان در جلسه‌ای جمع شوند، مردم از آن جلسه خیلی استقبال می‌کنند و شرکت خواهند کرد، چون فضای مداحی را پذیرفته‌اند و طور دیگری با آن ارتباط گرفتند، اما فضای قرآن را نه! اکثراً یاد گرفته‌اند که رتبه‌ها را بزرگ کنند و بگویند چه‌کسی اول شد؟ چه‌کسی دوم شد؟ بعد فکر می‌کنند کسی که دوم یا سوم یا دهم شده اصلاً قرآن خواندن بلد نیست و خیلی غلط دارد، مردم عادی این‌طور فکر می‌کنند، ما با همین مردم سروکار داریم، از همین مردم الان توقع است که به مسابقات بیایند و تشویق کنند، مخاطب شبکه قرآن ما همین مردم هستند که شبکه‌های دیگر را هم نگاه می‌کنند. این موضوع اصلاً جا نیفتاده که این شصت نفری که به مرحله نهایی اوقاف کشوری راه پیدا می‌کنند، هر کدامشان لیاقت رتبه اول بین‌المللی را دارند، فکر می‌کنند کسی که نفر آخر شده انقدر غلط داشته که باید کنار گذاشته شود.
وی در ادامه گفت: مسابقات بین‌المللی فقط یک فضای بزرگ و بین‌المللی است که استرس زیادی ازین جهت دارد، وگرنه رقابت آنقدر تنگاتنگ نیست، مسابقات اوقاف کشوری ما بالاترین مسابقاتی است که در کل دنیا برگزار می‌شود و آن تعدادی که به مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند با دهم و صدم نمره اختلاف، رتبه‌هایشان جابه‌جا می‌شود.
موسوی‌درچه‌ای افزود: در یکی دو دوره گذشته مسابقات کشوری که رتبه‌ها را می‌دیدم، فقط 15 نفر نمره‌هایشان 84 بود! و همه با اختلاف ناچیز در اعشار بودند، تا برسد به 85 اما این 15 نفر 15 تا رتبه است، فقط کافی است یک مّد کمی بیشتر کشیده شود تا منجر به جابجایی رتبه شود. بزرگ‌نمایی کاذب از مسابقات آسیب بزرگی است، خیلی از جوانان خوشخوان در مساجد و جلسات هستند که به زعم مردم خیلی خوب هم می‌خوانند اما به آن‌ها گفته می‌شود که چرا رتبه ندارند.


کمبود فضای تلاوت قرآن، آسیبی جدی
این قاری و مدرس قرآن با آسیب‌شناسی فضای محدود برای تلاوت بیان کرد: الان ما فضای تلاوت نداریم، برای مداحی و سخنرانی داریم اما برای تلاوت نداریم، شبی با قرآن یعنی چی؟ جایی برای تلاوت در اطراف همین تهران خودمان رفته بودم، به ما گفتند در طول این 15 سال گذشته این دومین باری است که ما شبی با قرآن می‌گیریم، در صورتی که ما باید انس روزانه با قرآن داشته باشیم. فضای کرسی و تلاوت قرآن باید در جامعه عمومی شود، بالاخره در هر محلی در هر شهری می‌توانیم چند قاری از همانجا انتخاب کنیم و هر روز به آن‌ها تلاوت بدهیم. مثل کاری که در مصر می‌کنند، در مصر کسی نیاز ندارد به مسابقات برود تا رتبه بیارورد، اما اینجا نیاز داریم چرا؟ چون شبی با قرآن اگر جایی باشد، آن شبی با قرآن را چه‌کسی اجرا می‌کند؟ فلانی که رتبه دارد و در تلوزیون دیده می‌شود، برنامه را او اجرا می‌کند چون یک شب است، اما اگر ما هرروزمان با قرآن باشد، خب طبیعتاً تعداد محافل بیشتر می‌شود و به همین نسبت تعداد قاریان بیشتر شده و سطح قرائت قرآن در کشور بسیار پیشرفت می‌کند، چون قاری مجبور می‌شود دیگر تکراری نخواند، چون هر روز تلاوت دارد، این رقابت سالم و رشد‌دهنده‌ است، قاریان مصری برای همین حافط قرآن هستند، چون مجبورند دائم تلاوت کنند نمی‌توانند تکراری بخوانند. هر قاری مصری هم تلاوتش با بقیه فرق دارد و هر کدام نیز مشتری خود را دارند و هیچ‌کدام هم از کانال مسابقه به مردم معرفی نشدند، اگر هر قاری در محل خود شروع به خواندن کند، طرفدار خود را پیدا می‌کند و همان قاریان می‌توانند جمعیتی را با خودشان به همایش‌ها و برنامه‌های قرآنی بیاورند، یعنی اگر ما زیربنایی عمل کنیم، کارمان از رسانه‌ها هم قوی‌تر می‌شود.
وی افزود: یکی از چیزهایی که مردم نمی‌دانند این است؛ همین عبدالباسطی که خیلی طرفدار دارد، در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده! عوام فکر می‌کنند عبدالباسط 25 تا رتبه بین‌المللی دارد، در صورتی که عبدالباسط با احمد رزیقی از قطر رتبه یکی هستند، اما با خواندن‌های زیاد و استعدادی که عبدالباسط داشته اینطور مطرح شده است.
موسوی‌درچه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: در مصر اگر به قاری درجه یا رتبه بدهند، بعد از چندین سال تلاش این اتفاق می‌افتد نه با یک تلاوت، اما الان ما رتبه اول بین‌المللیمان را به چه کسی می‌دهیم؟ به کسی که در مرحله شهرستانی، استانی و کشوری شرکت کند، یعنی با 4-5 تلاوت قاری می‌شود نفر اول جهان، می‌شود فخر جهان اسلام برای همین نمی‌توانیم یک نفر را پیدا کنیم که در مسابقات اوقاف اول شده باشد و دوباره در مسابقات شرکت کند، یک نفر قاری نداریم، حافظ داریم آقای دباغ، اما قاری نداریم.
انتهای پیام
گفت‌وگو از محمدرضا رجبی

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است

ایسنا/مازندران ذوالفقاری حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه من در جمع صمیمی با دوستان جذب آن‌ها به سمت قرآن و تبلیغ مفاهیم عرفانی است و تاحدودی نیز موفق بودم، گفت: زیرا معتقدم راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است، رسیدن به این درک نسل ما را از آسیب‌ها بیمه می‌کند.

امیرعلی ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا از چگونگی علاقه خود به قرآن اظهار کرد:عشق به قرآن و مفاهیم قرآنی از کودکی با من بود برای همین به کلاس قرآن مسجد محل می‌رفتم آقایی داخل مسجد پی به استعداد من برد و پیشنهاد داد که قرآن را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه همین تشویق‌ها سبب شد تا انگیزه حضور برای شرکت در کلاس حفظ قرآن برایم فراهم شود، افزود: در مدرسه قرآنی نورالعین ثبت نام و از سن ۹ سالگی شروع به حفط قرآن کرده و در ۱۳ سالگی موفق به حفظ کل قرآن شدم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در کنار حفظ قرآن مطالعاتی در معنی، ترجمه و لغات قرآن دارم، یادآور شد: مدرک درجه دوم معادل فوق لیسانس که به حافظان اهدا می‌شود را دریافت کردم.

ذوالفقاری ادامه داد: کسب رتبه سوم سمپاد کشور، رتبه دوم استان و رتبه اول شهرستان از دستآورد من در این حوزه است.

ذوالفقاری از تاثیر قرآن در رفتار، منش و برخورد با افراد خانواده و اجتماع اشاره کرد و گفت: احترامی که جامعه برای حافظان قرآن قائل است متقابلا توقع رفتار و منش خاصی هم از حافظان دارد واین امر معنی خاصی به زندگی ما برخلاف دیگران می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که قرآن چه تاثیری در روند تحصیلی شما داشته است، یادآور شد: قرآن در افزایش حافظه و یادگیری بسیار تاثیر دارد برای همین فراگیری من در کلاس سریع‌تر از دیگر دانش آموزان است.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: قرآن سبب شد تا ارتباط من با خانواده بهتر و عمیق‌تر، برخورد اجتماعی درست‌تر، اضطراب کمتر و آرامش و تمرکز روحی من بیشتر باشد.

 ذوالفقاری حافظ قرآن از شهرستان بابل، با اشاره به اینکه با معدل ۱۹.۸۶ در رشته علوم انسانی مرکز تیزهوشان متوسطه اول شهید بهشتی بابل مشغول تحصیل هستم افزود: برای کنکور رشته دانشگاهی علوم قرآن و حدیث را انتخاب می‌کنم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه قرآن به زندگی فرد هدف، نظم وترتیب می‌دهد، خاطرنشان کرد: قرآن سرشار از نکته‌های عمیق علمی است که امروزه به بخشی از آن دست یافتند و ما با مطالعه منابع قرآنی می‌توانیم به دانش نوین و به روز دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌جای استفاده از فضای مجازی برای اوقات فراغت وقت خود را صرف مطالعه تفاسیر و کتب دینی می‌کنم و نیازی به وب گردی در اینستاگرام و تلگرام ندارم.

ذوالفقاری گفت: قرآن مرا به سمت نماز اول وقت راهنمایی کرده است؛ نماز منشاء همه فضایل اخلاقی به‌خصوص دوری از تکبر و گناه است.

این نوجوان بابلی که حافظ قرآن کریم است یادآور شد: مهم‌ترین دغدغه من در جمع صمیمی با دوستان جذب آن‌ها به سمت قرآن و تبلیغ مفاهیم عرفانی است و تاحدودی نیز موفق بودم زیرا معتقدم راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است، رسیدن به این درک نسل ما را از آسیب‌ها بیمه می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • پیکر مطهر شهید ستواندوم «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • بازنگری طرح هادی روستایی از اولویت‌های بنیاد مسکن بوشهر است
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی زن بی‌حجاب قـاریِ قرآن: کار دشمنه | فیلم
  • صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد
  • (ویدئو) روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی خانم بی‌حجاب قاریِ قرآن
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون‌های والیبال ایران و عمان