Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاري علم و فناوري از اردبيل؛ بهمن حسین‌زاده اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه های اجرایی و شرکت مخابرات استان جهت استفاده بهینه مزایای این زیرساخت که ضرورت دارد باید به شکل علمی و عملی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل ثبت احوال تقریبا به این سیستم مجهز شده است، افزود: این اداره کل علاوه بر مرکز استان در ۸ شهرستان مجوز حفاری و مراحل نصب را دریافت کرده و در آینده نزدیک به فیبر نوری مجهز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین زاده با اشاره به ضرورت همکاری شرکت مخابرات با دستگاههای اجرایی گفت: مخابرات استان با ایجاد زیرساخت‌های اساسی و به میزان خدمات ارائه شده می‌تواند از مزایای این طرح استفاده بهینه داشته باشد  و بحث امضای الکترونیکی و حذف بروکراسی اداری و کاغذ در دستگاه های اجرایی از جمله اهداف دولت الکترونیک است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل تصريح كرد: در سال۹۶هیئت دولت دستورالعمل تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی سامانه الکترونیک را صادر کرده و دستگاه‌های اجرایی را برای استفاده از امضای الکترونیک موظف کرده است.

وی افزود: در دولت الکترونیک خدمات زیادی تعریف شده و حتی حذف دفترچه خدمات درمانی و نسخه های پزشکی در دستور کار قرار گرفته است.

حسین‌زاده اذعان داشت: تشکیل سامانه‌های اطلاعاتی در دستگاه‌های اجرایی و رسیدن به یک نتیجه مثبت در شبکه ملی اطلاعات جامعه را به سمت پنجره واحد هدایت می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل از دستگاه های اجرایی و خدمات رسان خواست خدمات ارائه شده در هدف گذاری های اشتغال ۹۷ احصا و برای تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.

 

دولت الكترونيك چيست؟

دولت الکترونیک مفهومی است که در دهه‌های اخیر در فضای مجازی به شکل گسترده مورد توجه کشورها قرار گرفته است.

دولت الکترونیکی یعنی شفافیت و چابکی دولت و مهاجرت به سمت آزاد بودن اطلاعات ، از انجایی که امکان دستکاری اطلاعات در دولت الکترونیکی وجود ندارد، بنابراین شفافیت ایجاد می شود این خود گام نهادن در اجرای عدالت است. اکنون کشورهای ثروتمند و توسعه یافته دولت الکترونیک را در کشورهای خود راه اندازی کرده اند و اکنون دارای فضای شفاف در تمام حوزه های دولتی هستند و کارهای شهروندان نیز به معنای واقعی ساده و راحت شده است.

این شیوه نوین با ارائه خدمات خود، موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده است. مدل‌های اولیه خدمات دولت الکترونیک را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد:

ارتباط متقابل دولت با مردم و یا مشتریان، ارتباط متقابل دولت با تجار و صاحبان صنایع، ارتباط متقابل مراکز دولتی با یکدیگر، ارتباط متقابل دولت با کارمندان.

 

به عبارت دیگر، می‌توان گفت دولت الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات خصوصاً‌ اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند از منابع متفاوت به شکل مجازی، امکان شبکه‌بندی خدمات دولت را فراهم می‌نماید و این امر موجب می‌شود خدمات مورد نیاز مطابق با خواست مردم به آنها ارائه شود.

پیش از این، برقراری ارتباط یک شهروند عادی و یا یک تاجر با سازمان‌های دولتی و خدماتی، تنها در فضای فیزیکی همان سازمان امکان‌پذیر بود اما با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، این امکان فراهم شد که مردم دسترسی آسان‌تری به این گونه مراکز داشته باشند. در عین حال با ایجاد فضای لازم دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمندان نیست و خدمات به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود. همچنین این امکان نیز وجود دارد که شعبه‌ای از یک مرکز خدماتی در نزدیکی محل زندگی افراد تأسیس شود که از طریق خطوط اینترنتی با مرکز در ارتباط بوده و از این طریق به مراجعان خدمات‌رسانی کنند و دست آخر این که مردم می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود در منزل یا محل کار، امور اداری خود را انجام دهند.

 

اهداف دولت الکترونیک

اجرای عدالت اجتماعی یکی از اهداف دولت ها است بنابراین می توان با فناوری های جدید به این موضوع رسید و یکی از این راه ها اجرای عدالت، راه اندازی دولت الکترونیکی است. با راه اندازی دولت الکترونیکی است که دولت ها می توانند در جهت اجرای عدالت گام بردارند. البته برای شکل گیری دولت الکترونیکی باید تمام نهادها و سازمان ها همکاری کنند . توسعه حکومت به شکل الکترونیکی و ارائه خدمات آن به مردم چگونه و تا چه حدی بر تحقق عدالت اجتماعی موثر باشد.

مزایای دولت الکترونیک

به عبارتی دولت الكترونيك  با استفاده از فناوری اطلاعات و داده ها ی منابع مختلف خدمات با کیفیت تر به مردم ارائه مي دهد. امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان های دولتی اهمیت دارد از این رو در این زمینه سرمایه گذاری می شود.
از دیگر اهداف دولت الکترونیک کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی و در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند بنابراین راه اندازی دولت الکترونیکی موجب شفاف بودن عملکرد و اجرای عدالت می شود.

مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان

دولت الکترونیکی خدمات دولتی را یکپارچه می کند. سازمان های دولتی می توانند خدماتی منسجم به مردم ارائه دهند و دیگر مردم بین سازمان ها و اداره ها سرگردان نخواهند بود از این رو همه با اتصال به یک نقطه به آنچه نیاز دارند دسترسی خواهند داشت. با دولت الکترونیکی مردم به فناوری جدید دسترسی می یابند و می توانند آموزش های رایانه ای ببینند بنابراین با این کار شکاف طبقاتی کاهش و حتی رفع می شود.
با دولت الکترونیکی امکان آموزش مدام العمر وجود دارد. به عبارتی مکان هایی که امکان ایجاد مدرسه و رفتن معلم به آنجا وجود ندارد و یا امکان راه اندازی دانشگاه نیست، می توان از طریق راه دور آموزش داد.

دولت الکترونیکی

وقتی دولت الکترونیک راه اندازی می شود روابط بین دولت ها و مردم راحت تر برقرار می شود و شهروندان در روابط خود با مردم احساس مسئولیت بیشتری می کنند و اعتماد نسبت به بخش دولتی افزایش می یابد. با دولت الکترونیکی اقتصاد نیز توسعه می یابد . دولت ها می توانند به تاجران و کسب وکارها خدمات ارائه دهند . دولت الکترونیکی می تواند به مردم سالاری منتهی شود از این رو بسیاری از دولت ها می توانند از این بستر برای رای گیری و … استفاده کنند.

دولت الکترونیکی راه مبارزه با فساد

در هر صورت به گفته کارشناسان راه اندازی دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است . از این رو وقتی تمام امور نهادها سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد جلوی فسار گرفته می شود و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است که با راه اندازی دولت الکترونیک رقم می خورد.

تاریخچه دولت الکترونیک

برای اجرای عدالت اجتماعی باید دولت الکترونیک به درستی در کشور پیاده شود از این رو به دلیل پیاده نشدن دولت الکترونیک در طبق گزارش سازمان ملل کشور ما در بین ۱۰۶ کشور در رتبه صدم قرار دارد. اکنون در دنیا دسترسی مردم به دولت الكترونيك کی از شاخص های مهم توسعه محسوب می شود چرا که دولت الکترونیکی باعث می شود شهروندان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، چرا که همین موضوع موجب جلوگیری از فساد اقتصادی و تشدید نظارت است. در دولت الکترونیک بروکراسی اداری کاهش می یابد و شهروندان به خدمات بهتر و ساده تری دست می یابند.

انتهاي پيام / مريم عيدي

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۷۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست

دولت سیزدهم در راستای ارتقای امنیت غذایی مردم و اثرگذاری یارانه بر سر سفره آن‌ها، طرح سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، یارانه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار سه دهک اول درآمدی و یارانه برای کودکان هفت دهک درآمدی جامعه که نیازمند تغذیه مضاعف هستند را در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد.

به گزارش ایرنا، هر کدام از این طرح‌ها برای قشر خاصی تعریف شدند تا امنیت غذایی آن‌ها از طریق یارانه ارتقا یابد یا تقویت شود. طرح فجرانه یکی دیگر از ابتکارات دولت در حوزه تشویق مردم به خرید اقلام خوراکی با قیمت پایه بود؛ به این شکل که آن‌ها سبد غذایی تعریف شده مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت پایه خریداری کنند.

«طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه (فردا) ادامه دارد. در این طرح اعتبار تشوقی خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق کالابرگ از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه برای دریافت آن اعتبار تشویقی حذف شد.

استقبال ۸۷ مردم از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در مرحله نخست

۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین شده است.

در مرحله نخست این طرح که از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد، افرادی که مشمول بودند با خرید از طریق کالابرگ الکترونیکی از فروشگاه‌های اعلام شده ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف دریافت می‌کردند. در دوره نخست وازیر طرح فجرانه کالابرگ بیش از ۸۷ درصد مردم از یارانه مضاعف استفاده کردند. در مرحله بعدی که مربوط به اسفند ماه بود این مشارکت به ۷۵ درصد رسید که دلیل کاهش آن نیز این بود که مردم درگیر خرید نوروز و سفرهای نوروزی بودند.

ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین جامعه

در این مدت استقبال دهک‌های یک تا سه درآمدی جامعه از این طرح، به بیش از ۸۸ درصد رسیده که نشان می‌دهد دولت سیزدهم به اهداف خود که ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین بوده جامع عمل پوشانده است.

در آخرین آمار مربوط به ۵۲ روز نخست طرح فجرانه، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان توسط دولت در قالب یارانه و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان آورده مردم را تشکیل داده که به این واسطه ۷۸ هزار میلیارد تومان در ۵۲ روز به سمت سفره غذایی مردم روانه شده و در کنار آن تولید داخل رونق گرفته و کارخانجات غذایی هم توانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند. آمار مربوط به اردیبهشت ماه هنوز اعلام نشده است.

علاوه بر ارتقا امنیت غذایی مردم از این طریق، دولت به یک هدف دیگر نیز دست‌یافت. در گذشته یارانه‌بگیران عادت به برداشت یارانه نقدی و صرف آن برای امور غیر از کالاهای خوراکی داشتند؛ اما با طرح کالابرگ الکترونیکی و پس از آن طرح تشویقی «فجرانه» رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم و صاحبان فروشگاه‌ها نسبت به خرید اعتباری شکل گرفت تا دولت به هدف خود که ارتقا امنیت غذایی است نزدیک‌تر شود.

آیا طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی پایان می‌یابد؟

باتوجه‌به اینکه روز هفدهم اردیبهشت (فردا) این طرح سه‌ماهه خاتمه می‌یابد، دولت و مسئولان حوزه به دنبال این هستند که می‌توان یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی را به شکل دیگری پیش برد یا خیر.

تا کنون در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام نشده است اما با توجه به موفق بودن طرح، استقبال مردم، توزیع به موقع اقلام غذایی بدون ایجاد صف، رونق صنایع تولید مرتبط با اقلام سبد غذایی و ارتقا امنیت غذایی آحاد مردم تمدید این طرح تشویقی دور از ذهن نخواهد بود. البته با توجه به هزینه زیادی که برای دولت ایجاد می‌کند قطعا باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بودجه آن تعریف شود تا طرح ادامه پیدا کند.

قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح کالابرگ الکترونیکی دوباره اجرا می‌شود؟
  • طرح کالابرگ الکترونیکی مجدداً اجرا می‌شود؟
  • عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • آموزش گام به گام انتخابات الکترونیک به مردم و عوامل اجرایی