Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@01:14:26 GMT

خلاقيت هاي دردسر ساز!

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۱۸۴۰

خلاقيت هاي دردسر ساز!

خبرگزاري آريا -

هر کودکي اخلاقيات و روحيات منحصر به فرد خود دارد. برخي کودکان خلاقند، برخي منضبط و... . اما خلاق بودن کودکان علاوه بر جنبه هاي مثبتي که دارد گاهي اگر در مسير درست قرار نگيرد، تبعاتي به همراه دارد.
گاهاً نظرياتي داده مي شود مبني بر اينکه کودکان خلاق، کم آموزند و يا برعکس. در حالي که کودکان کم آموز، هميشه خلاق نيستند و کودکان خلاق هم هميشه کم آموز نيستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اين، به نظر مي‌رسد تعداد زيادي از کودکان بسيار خلاق، در کلاس‌هاي عادي عملکرد خوبي ندارند. والدين اين کودکان بسيار خلاق، بارها با کمال غرور مي‌گويند که کودکان آن‌ها، «هميشه برخلاف جريان آب شنا مي‌کنند».بعضي کودکان بسيار خلاق، به‌دليل ايجاد برخي مشکلات در مدرسه، نامشان سر زبان‌ها مي‌افتد.
شايد در ذهنتان اين سوال مطرح شده باشد که آيا مدرسه توانسته برنامه‌هاي مناسبي براي پرورش خلاقيت آن‌ها تنظيم کند؟ شايد هم شما به‌عنوان پدر يا مادر، مسبب بروز اين مشکل باشيد؟ وقتي شاهد ناخرسندي کودک تيزهوش خود هستيد، شايد فکرکردن به اين سوال‌ها، مدام شما را کلافه کند. کودکان کم‌آموزي که از خلاقيت چشمگيري برخوردارند، ويژگي‌هاي مشابهي هم دارند.
نمره‌هاي ضريب هوشي آن‌ها، اغلب بالاتر از حد متوسط تا حد عالي (بيشتر بين 120 تا 130) است. نمره آزمون خلاقيتشان، معمولاً 75 از 100 است و با رسيدن به نوجواني، نوعاً به 90 نمره از 100 مي‌رسد. آنها بيشتر دلشان مي‌خواهد شخصيت غالب داشته باشند تا شخصيت وابسته. به‌همين دليل است که آن‌ها بيشتر اصرار دارند که اعضاي خانواده، افراد مدرسه و فعاليت‌هاي همسالان خود را تحت کنترل خود بگيرند. به‌نظر مي‌رسد آن‌ها قصد دارند که توجه ديگران را به خصلت بي‌نظير خود جلب کنند. اين بچه‌ها معمولاً اذعان مي‌دارند که از متفاوت بودن لذت مي‌برند؛ اگرچه بعضي، به‌دليل همين تفاوت‌هايشان، احساس تنهايي خواهند کرد.
کودکان کم‌آموز خلاق، به اندازه کودکان بيش از حد موفق خلاق، خيلي زود از جانب حداقل يکي از والدين خود، پيامي درباره اهميت خلاقيت دريافت مي‌کنند. تحسين دستاوردها و کارهايي که کودکان انجام مي‌دهند، باعث مي‌شود که اين پيام را به‌راحتي درک کنند. آن‌ها ياد گرفته‌اند که وقتي کاري غير عادي انجام داده يا اگر عقيده‌اي سرگرم‌کننده يا متفاوت داشته باشند، مورد توجه قرار مي‌گيرند. اگر چنين چيزي به‌عنوان انگيزه‌اي شخصي و مثبت براي خلاق بودن، ملکه ذهن آن‌ها شود، لزوماً به‌سوي کم‌آموزي گرايش پيدا نمي‌کنند. ‌شايد اين کودکان در مقطع دبستان، دانش‌آموزاني موفق باشند؛ اگرچه حرف‌هايي مي‌زنند که پيشاپيش، نشانه‌هايي از تقابل با خلاقيت را آشکار مي‌سازد. مثلاً شايد از خسته کننده بودن کتاب‌هاي درسي و معلماني که آن‌ها را دوست ندارند، شکايت کنند. امکان دارد والدين با کودکان خود، عليه يکي از معلمان متحد شوند و درصدد توجيه خواسته‌هاي آن‌ها براي کم کردن حجم تکاليف و داشتن فرصت بيشتر براي ابراز وجود فردي برآيند.
کودکاني‌که در سن دبستان هستند، از همان ابتدا با يکي از والدين، عليه سيستم مدرسه متحد مي‌شوند و قدرت کنترل اوضاع را به‌دست مي‌آورند. برنامه آموزشي مدرسه از نظر اين کودکان و والد هم پيمان آن‌ها، در زمينه ايجاد علاقه و خلاقيت، نامناسب است. البته اين اتحاد، لزوماً اثر بدي بر آموزش کودک نمي‌گذارد. شايد اين اتحاد سودمند هم باشد؛ البته اگر بزرگسال و کودک در ارزيابي مسأله واقع‌بين باشند و برنامه آموزشي با ويژگي‌هاي فردي تطبيق داده شود و سپس از کودک انتظار ‌رود که با اين تغييرات خود را سازگار کند.
نوجوانان مخالف با فشارهاي ناخواسته‌اي روبرو هستند. سيستم ارزش‌گذاري دروني، آن‌ها را به‌سوي خلاقيت فرا مي‌خواند. آنان اين پيام را به اين نحو تعبير مي‌کنند که سازگار نباش. در ابتداي دوران نوجواني، والدين متوجه کم‌آموزي کودکان خود هستند و مي‌کوشند از طريق گفت‌و‌گو، اهميت دستيابي به موفقيت را براي فرزندانشان شرح دهند. به تعبير کودک، اين پيام مفهوم سازگاري را در خود دارد. در طول سال‌هاي قبل از نوجواني، کودکان کم‌آموز خلاق، نوعاً در دوراني به‌سر مي‌برند که اصلاً احساس شادماني نمي‌کنند، بلکه گاهي به نظرشان مي‌رسد که والدين، آموزگاران و همتايان آن‌ها، قدرشان را نشناخته‌اند.
با رسيدن به دوران دبيرستان، مخالفت به نحو ثابت و استواري، جزئي از شيوه زندگي وي مي‌شود. مخالفتي که از اتحاد با يکي از والدين بر عليه يکي از آموزگاران شروع شده، جنبه وسيع‌تري مي‌يابد و به مخالفت برعليه يکي از والدين يا هر دو والد يا تک‌تک معلمان تبديل مي‌شود. اتحاد به نفع خود، جنبه‌هاي متفاوتي پيدا مي‌کند. با وجود اين، مناسب‌ترين گروه هم‌پيمان، گروه همسالان مخالف و متفاوت است. کودکان کم‌آموز خلاق ما، بالاخره از جانب دوستاني که آن‌ها نيز ناسازگاري را ارزش مي‌دانند، پذيرفته مي‌شوند. ايشان به گروه همسالان خود که آشکارا ناسازگار هستند، مي‌پيوندند و با آن‌ها هم‌پيمان مي‌شوند. هدف مشترکشان اين است که تا جاي ممکن، با آن‌چه والدين و آموزگاران انتظار دارند، تفاوت داشته باشند.
مرز باريکي بين سازگاري و خلاقيت وجود دارد. وقتي کودکان خلاق براي خلاق بودن، آن‌قدر تحت فشار دروني قرار بگيرند که خلاقيت شخصي فقط برايشان جنبه ضديت داشته باشد، خطر از دست دادن فرصت پيشرفت در زمينه استعداد منحصر به فرد خود را مي‌پذيرند. اگر شما در نقش والد و آموزگار، بتوانيد قدرت خلاقيت آن‌ها را پرورش دهيد و از هموار کردن راه فرار يا اجتناب از قبول مسئوليت به‌نام خلاقيت اجتناب کنيد، اين کودکان خلاق مي‌توانند به‌روشي سودمند، استعداد باارزش خود را در جهت تشريک مساعي سوق دهند.

در ادامه پيشنهادهايي براي والدين ارائه شده است:
1. يک والد تحت هيچ شرايطي نبايد به بهانه خلاقيت، با يک کودک بر عليه والد يا آموزگار ديگر متحد شود.
2. کودکان را تشويق کنيد که حداقل در يکي از زمينه‌هاي خلاقانه، همواره مثمرثمر باشند و به آن‌ها ياري دهيد تا براي کار درخشان خود، مخاطبي در نظر بگيرند.
3. الگوها يا مربيان موفق مناسبي را در زمينه خلاقيت کودکان بيابيد.
4. محيطي بيابيد که در آن، همسالان فرزندتان، خلاقيت و موفقيت را با هم در آميخته‌اند. اين امر باعث مي‌شود که اين کودکان احساس آرامش ناشي از پذيرش از سوي جوانان موفق و خلاق ديگر را هم درک کنند.
5. انگيزه دروني کودک را تشويق کنيد. اين کار را با تشويق او به شرکت در رقابت با ديگران انجام دهيد.
6. با بهره‌گيري از قدرت خلاقيت، نقاط ضعف او را بهبود بخشيد.
7. با به‌کارگيري تلاشي خلاقانه، کودکان را تشويق به انضباط فردي کنيد.
منبع:تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اراک» دردسر بزرگ سرمربی پرسپولیس

اوسمار ویرا برای دومین‌بار در اراک ناکام بود و باید برای اثبات مجدد خود، بدون خطا تا پایان لیگ ادامه بدهد.

به گزارش فوتبال 360، هنوز زمان زیادی از روزهای ابتدایی انتخاب اوسمار ویرا به عنوان سرمربی پرسپولیس نگذشته است. کارنامه نه‌چندان قابل اعتنای او در قامت یک سرمربی و انتظار بخشی از هواداران تیم سرخ‌پوش تهرانی برای حضور یک نام سرشناس روی نیمکت، باعث شده بود تا ویرا به شدت تحت فشار باشد.

نتایج ضعیف در اردوی امارات و دیدارهای دوستانه پیش از آغاز رسمی نیم‌فصل دوم مزید برعلت شد و باخت به آلومینیوم در هفته شانزدهم خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که مرد برزیلی روی نیمکت پرسپولیس دوام نخواهد داشت و به زودی برکنار می‌شود اما ماجرا به گونه دیگری پیش رفت.

اوج‌گیری پس از شکست در اراک

مدافع عنوان قهرمانی لیگ و جام حذفی، با جانشین یحیی گل‌محمدی اوج گرفت. آن‌ها 4 پیروزی متوالی در لیگ و جام حذفی به‌دست آوردند. توام شدن بازی هجومی و کسب نتیجه مورد نظر، دقیقا همان چیزی بود که پرسپولیسی‌ها می‌خواستند. تساوی بدون گل در داربی و مجددا 4 برد سریالی دیگر، اوضاع را در شکلی رویایی قرار داد و شباهت جالبی بین پرسپولیس در ابتدای سال 1402 و 1403 به‌وجود آورده بود. سرخ‌ها با یحیی با بردن تمامی رقبای خود، قهرمانی لیگ و جام حذفی را به‌دست آوردند و 2 مرتبه در داربی بزرگ تهران به عنوان فاتح از زمین خارج شدند. ویرا و شاگردانش هم با همین فرمول پیش می‌رفتند و نمایش تماشاگرپسندانه آن‌ها حکم خامه روی کیک را داشت. تیم تا صدر یک قدم فاصله داشت و در جام حذفی هم حضور داشت تا اینکه بازهم اراک، رُل یک دست‌انداز را ایفا کرد.

بازهم اراک، بازهم دست‌انداز برای اوسمار

شکست در ضربات پنالتی و تعویض‌هایی که جواب نداد، اوسمار را زیر ذره‌بین گذاشته است. پیش از این مسابقه، او گزینه اصلی و نخست پرسپولیس برای فصل بعد به‌حساب می‌آمد اما حذف زودهنگام از جام شگفتی‌ها، نظرات را درباره این سرمربی برزیلی با شک و تردید همراه کرده است. حسین بادامکی، معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس، در پاسخ به این سوال که آیا این باخت در روند تمدید قرارداد اوسمار ویرا تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، گفت: «بالاخره فوتبال است و ما هم یک روزی می‌بازیم. قرار نبود همه بازی‌ها را ببریم. این اتفاق امروز و در ضربات پنالتی افتاد. فکر می‌کنم آقای اوسمار تا به اینجا عملکرد خوبی داشتند و تصمیم‌گیرنده مدیر و مدیرعامل باشگاه است.»

بار دیگر خودت را ثابت کن سرمربی!

شواهد و قرائن، نشان می‌دهد که همه‌چیز در رابطه با آینده ویرا در پرسپولیس و تمدید قراردادش بستگی به نتایج تیمش طی 6 هفته پایانی لیگ برتر خواهد داشت و پس از آن مشخص می‌شود که همکاری طرفین ادامه‌دار خواهد بود یا او باید پس از نیم‌فصل به فعالیتش در پرسپولیس در نقش سرمربی، پایان دهد. پرسپولیس باید مقابل تیم‌های سپاهان اصفهان، نساجی مازندران، هوادار تهران، استقلال خوزستان، شمس‌آذر و مس رفسنجان پیکار داشته باشد. ویرا باید یک مرتبه دیگر توانایی و پتانسیلش را به منصه ظهور بگذارد و برای دومین مرتبه، پس از بازی با آلومینیوم، خود را اثبات کند. او به خوبی می‌داند که برای قهرمانی دیگر نباید اتفاقات اراک تکرار شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شکست جانشین یحیی در اولین ایستگاه سرمربی پرسپولیس در نشست خبری حاضر نشد و به رستوران رفت!

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • «اراک» دردسر بزرگ سرمربی پرسپولیس
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود