Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@12:10:18 GMT

انتشار «شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی» در دو جلد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۳۴۵۹۷

انتشار «شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی» در دو جلد

خبرگزاری شبستان: مجموعه دوجلدی «شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی» مشتمل بر مجموعه سخنرانی های علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی (در زمان پیش از انقلاب) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از طلیعه، «شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی» کتابی دو جلدی است که شرح و ترجمه‌ای شیوا و دلنشین با محتوای عرفانی ـ اخلاقی از فقرات دعای شریف ابوحمزه ثمالی است که علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی (در زمان پیش از انقلاب) در شب‌های ماه مبارک رمضان در مسجد قائم تهران ایراد فرموده که با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان، آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی در دو مجلد تدوین و تبویب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

این مجموعه که به ضمیمه فایل صوتی انتشار یافته، شامل بیست مجلس است که برخی از عناوین آن عبارتند از: «انواع ابتلائات برای تربیت سالکین راه خدا»، «سرعت اجابت خداوند و سستی بندگان در دعا»، «شیوه های درخواست از خداوند»، ، «معرفت خداوند تنها تکیه گاه انسان در نجات از نفس اماره»، «دلایل خستگی و عدم توجه در عبادت»، «کیفیت ذکر دائمی خداوند و اهمیت دوام بر عمل»، «عفو الهی و سعه رحمت حضرت حق»، «لزوم طلب قوی برای وصول به خدا»، «تحصیل محبت الهی با عمل صالح». «افاضه لطف و رحمت پروردگار به جمیع موجودات.«

»مبانی تشیع» نیز شامل ۸ مجلس از بیانات معظم له در باب مسائل اعتقادی تشیع است که طی آن برخی از مباحث کلامی مانند «خیر و شرّ و نسبیت آن»، «جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل»، «بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه» و … از منظر عرفان الهی بیان گردیده است.

برخی دیگر از عناوین کتاب عبارتند از: «پرسش و پاسخ اعتقادی»، «معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی»، «محوریت دین اسلام و قرآن بر توحید«.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «اساس اعتقاد شیعه که بر ولایت است، این اساس مکتب تربیت است. شیعه می‌گوید: تمام افراد باید در تحت تربیت امام باشند، اوامر او را گوش کنند و نواهی او را ترک کنند. این، انسان را به سعادت می‌رساند. اگر انسان بگوید: «خدا را قبول دارم»، امّا در تحت اطاعت امام نباشد، فایده ندارد؛ زیرا که خدای مصنوعی و تخیّلی انسان را تربیت نمی‌کند. اگر انسان بگوید: «خدا را قبول دارم، پیغمبر خدا را هم قبول دارم، قرآنی را که آورده قبول دارم، امّا از امام تبعیّت نمی‌کنم، خودم سنّت پیغمبر را می‌گیرم و آیات قرآن را مطالعه می‌کنم و عمل می‌کنم»، گمراه است؛ نمی‌فهمد! برای اینکه [وجود] پیغمبری که به انسان تعلیم کند، آیۀ قرآن را تفسیر کند، خاص را از عام، ناطق را از منطوق، مجمل را از مبیّن جدا کند لازم است؛ قرآن کلّیات است، هرکس قرآن را برای خود به نحوی تفسیر می‌کند! و تمام ظَلَمۀ عالم، از خلفاء بنی‌امیّه و بنی‌عبّاس، با آیات قرآن برای حکومت جائرۀ خود استدلال می‌کردند؛ و از سنّت پیغمبر هم تبعیّت می‌کردند و خود و همۀ مردم را به جهنّم می‌بردند! این فایده ندارد.

انسان باید خود را در تحت تربیت قرار بدهد؛ آن کسی که خدا را می‌شناسد، پیغمبر را می‌شناسد، عالم به حقیقت قرآن است، صلاح را از فساد تشخیص می‌دهد، نفوس را می‌شناسد، دوای هر فرد را می‌شناسد، به انسان دستور می‌دهد که باید این کار را بکنی، این می‌شود ولایت. و مردم زیر بار این معنا نمی‌روند! چون مشکل است! مکتب ولایت، مکتب تربیت است و مردم نمی‌خواهند تربیت بشوند؛ چون تربیت، ریاضت دارد«.

 

گفتنی است، این کتب از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز ملی خلیج فارس نیمه شعبان ۱۰ اردیبهشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجلس دولت جشن نیمه شعبان جشن های نیمه شعبان شیعیان رئیس مجلس شورای اسلامی علامه طهرانی دعای ابوحمزه ثمالی کتاب کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۳۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز

عبدالحی سباوون رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه گفت گذرگاه ابونصر فراهی (ماهیرود) به مدت یک ساعت مسدود بوده اما پس از آن باز شده است.

گذرگاه مرزی ماهیرود از سال 1386 با شهر بیرجند ایران ۱۹۰ کیلومتر و با شهر فراه افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و از گذرگاه های پررفت و آمد مرزی است.

همچنین رحیم الله ساجد سخنگوی والی نیمروز نیز گفت بسته بودن مرز نیمروز (میلک) حقیقت ندارد.

گذرگاه مرزی میلَک از گذرگاه‌های مهم مرزی بین ایران و افغانستان است که در محدوده شهرستان هیرمند ایران، در فاصله ۲۶۱ کیلومتری شمال زاهدان و در نزدیکی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.

گفتنی است اخباری مبنی بر مسدود شدن این دو گذرگاه مرزی در رسانه ها منتشر شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز
  • توزیع ۶۶ هزار تذکره در دایکندی
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است