Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@02:26:51 GMT

شب نورانی پایتخت

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۵۲۷۵۶

شب نورانی پایتخت

شهر > شهری - تهرانی‌های قدیمی هنوز خوب یادشان هست که از یکی دو روز مانده به نیمه‌ ماه‌شعبان بزرگ‌ترهای هر محله دست به‌کار می‌شدند و ریسه‌های قدیمی را از انبارهای تکیه‌ها و مساجد بیرون می‌آوردند و کوچه و خیابان محله را با آن آذین می‌بستند.

بعد‌ها کم‌کم پای طاق‌نصرت هم به کوچه‌های بن‌بست و خیابان‌های اصلی باز شد و آن‌وقت بود که دیگر تزئین‌های نیمه‌شعبان برای خودشان شناسنامه‌دار شدند؛ چراغ‌های روشن و طاق‌نصرت‌های سبز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار بزرگ‌ترهای محله همیشه یک عده از خانم‌ها هم بودند که وظیفه اصلی‌شان آب و جاروکردن کوچه و شستن حیاط‌ها و آماده‌کردن شربت و شیرینی و چای برای پذیرایی بود.

به‌ همین سادگی و در عرض 2 روز، چهره محله‌های شهر تهران به مناسبت این تولد رنگ می‌گرفت. این روز‌ها هم تزئینات نیمه‌شعبان سر جای خودش باقی است و شهرداری هم هر سال تهرانی‌ها را مهمان یک نوآوری یا چند محله تزئین‌شده جدید می‌کند.

به‌ خاطر همین هم هست که گشت‌وگذار در شهر (چه با ماشین و چه پیاده) یکی از تفریحات شهروندان در شب نیمه‌شعبان می‌شود. شما هم اگر می‌خواهید شب نیمه‌شعبان از خانه بیرون بزنید به این منوی جمع‌وجور توجه کنید و بسته به محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید به چند تا از آنها سر بزنید. در این شب‌ها خیابان‌های نورانی تهران پر از سوژه برای عکاسی است. پس اگر می‌خواهید خاطره این جشن برایتان ماندگار شود بردن دوربین را فراموش نکنید. تهران نورانی مطمئنا از تهران شب‌های دیگر زیبا‌تر است. شاید صحنه‌ای ببینید که سال‌های بعد دیگر تکرار نشود.

میدان آزادی میدان جشن

چند سال است نورافشانی آسمان آزادی و تزئین برج، به برنامه‌های شهرداری اضافه شده؛ به این‌ شکل که همه نقاط دور میدان و خود برج تزئین می‌شود و در شب نیمه‌شعبان هم آسمان برج برای چند دقیقه نورافشان می‌شود. میدان آزادی به‌خاطر محوطه بزرگ و سبزی که دارد پیشنهاد خوبی برای خانواده‌هاست؛ میدانی که می‌شود شب نیمه‌شعبان را با خانواده در آن گذراند و جز تماشای نورافشانی، از مراسم جانبی‌ای که در آنجا برگزار می‌شود هم استفاده کرد. مراسم‌ جانبی هم یعنی انواع مسابقات و برنامه‌های سرگرم‌کننده که قرار است در بیشتر مناطق برگزار شوند.

برج میلاد جشنی که از دور پیداست

ششمین برج مخابراتی دنیا چندین سال است که در جشن‌های نیمه‌شعبان خوش می‌درخشد. نکته مهم این است که برج میلاد به‌خاطر قد و قامتی که دارد لازم نیست حتما مهمان دعوت کند و همین‌طوری از بیشتر نقاط شهر دیده می‌شود. حالا در شب نیمه‌شعبان به‌خاطر تزئین برج و نورافشانی در آسمانش، احیانا این برج از بیشتر محله‌ها قابل رؤیت است. برج میلاد هر سال زیبا‌ترین تزئینات را به‌خود اختصاص می‌دهد. باید دید که امسال برگزارکننده‌ها و مسئولان مراسم چه می‌کنند.

خیابان ۱۷ شهریور روشن‌ترین خیابان

کل خیابان ۱۷ شهریور از میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان در شب نیمه‌شعبان چراغانی است. تزئینات و چراغانی‌های این خیابان در کل شهر زبانزد هستند. نکته مهم اینکه تقریبا در هیچ کدام از بخش‌های خیابان، تزئینات یکهو قطع نمی‌شوند و پیوسته ادامه دارند و همین هم باعث شده که این خیابان به روشن‌ترین خیابان شهر در این شب تبدیل شود. البته در طول این خیابان بلند ایستگاه‌هایی وجود دارد که از بقیه معروف‌تر و البته شلوغ‌تر هستند. ایستگاه ناصری هم یکی از آنهاست که اگر گذرتان به خیابان ۱۷شهریور افتاد، بهتر است این ایستگاه را از دست ندهید.

میدان خراسان خوش‌سلیقه‌های خراسان

اصلا سنت آذین‌بندی و چراغانی خیابان‌های شهر از همین میدان خراسان شروع شده و بعد کم‌کم به محله‌های دیگر شهر تهران رسیده است. میدان‌خراسانی‌ها باسلیقه‌ترین تهرانی‌ها بوده‌اند و ایده تزئین شهر در شب نیمه‌شعبان را روی هوا زده‌اند و تقریبا به نام خودشان ثبت کرده‌اند.

هنوز هم بعد از این‌همه سال که از پایه‌گذاری این سنت می‌گذرد، میدان‌خراسانی‌ها تعصب خودشان به تک‌بودن تزئینات‌شان در نیمه‌شعبان را از دست نداده‌اند. امسال هم در و دیوار و آسمان این میدان آراسته و چراغانی است و کنار خیابان و پیاده‌رو‌هایش هم گوش تا گوش میز‌ها و دکه‌هایی هستند که از مهمان‌ها و اهالی محله پذیرایی می‌کنند.

خیابان وحدت‌اسلامی آینه و شمعدانی در جشن

خیابان وحدت اسلامی کوچه‌ای به نام شهیدحسن خندان دارد که در شب‌های جشن ‌ماه شعبان پاتوق اهالی محله است. این کوچه و مراسم آن حسابی حس نوستالژیک دارد و قدیمی‌ها را یاد جشن‌های نیمه‌شعبانی که در جوانی‌هایشان برگزار می‌کرده‌اند می‌اندازد. اتفاقا دیدن جشنی که در این کوچه برگزار می‌شود برای جوان‌تر‌ها هم خالی از لطف نیست.

بعد از دیدن این کوچه و حال و هوای ساکنانش، تازه می‌فهمید وقتی پدران و مادرانتان از جشن‌های نیمه‌شعبان قدیمی حرف می‌زنند دقیقا از چه نوع مراسمی صحبت می‌کنند. علاوه بر چراغانی‌های رنگارنگ و طاق‌‌نصرت‌هایی که بقیه محله‌های تهران هم کم و بیش دارند اینجا پای آینه و شمعدان‌های زیبایی هم برای تزئینات کوچه در میان است که حسابی دیدنی است.

خیابان فدائیان اسلام یاد ایام گذشته

این شب‌ها هرچه از میدان شوش به سمت شهرری پایین بروید بر حجم چراغانی‌ها و پلاکاردهای رنگی اضافه می‌شود. اینجا از قدیم پاتوق جشن‌های محلی برای نیمه‌شعبان بوده و هنوز هم به سنت‌‌ همان روز‌ها در ایام منتهی به نیمه‌شعبان جشن‌های مفصلی برپا می‌شود. اصلا سنتی‌ترین جشن‌ها را می‌شود در این منطقه تماشا کرد و در کنار آن، شاید شلوغ‌ترین محله هم در شب جشن همین‌جا باشد. ویژگی خاص اینجا طاق‌نصرت‌های چوبی است که در کمتر نقطه‌ای از تهران می‌توانید نمونه‌ ‌آن را پیدا ‌کنید. هنوز طاق‌نصرت‌ها و ریسه‌هایی که در این محله نصب می‌شوند، آدم را یاد قدیم‌ها می‌اندازند. چراغانی به سبک قدیمی حال و هوای جالبی دارد.

خیابان ولی‌عصر یک عالم خاطره

تا به حال کمتر پیش آمده که یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر برای جشن نیمه‌شعبان آذین‌بندی شود.‌ امسال قرار است خیابان ولی‌عصر هم به خیابان‌های تزئین‌شده بپیوندد. خیابان ولی‌عصر همین‌طور هم پر از خاطره است و هر نسلی از این خیابان یک عالم خاطره دوست‌داشتنی در گوشه و کنار ذهنش پس‌انداز کرده است. حالا در شب نیمه‌شعبان هم می‌شود در قسمت‌هایی از این خیابان قدم زد و در بعضی قسمت‌ها هم می‌توانید با ماشین بگردید؛ البته باید حساب ترافیک خیابان ولی‌عصر را هم بکنید و محدوده خلوت‌تری را در طول آن انتخاب کنید.

پارک‌های لاله و نیاوران جشن در بوستان

امسال قرار است در بیشتر بوستان‌های تهران برنامه نورافشانی و مسابقه و مراسم سرگرم‌کننده برگزار شود. اما در میان همه بوستان‌ها، لاله، آزادگان و نیاوران برنامه‌های جالبی دارند؛ از تزئین ورودی‌ها و خروجی‌های پارک گرفته تا نورافشانی آسمان و پذیرایی از مردم در پارک. در کنار اینها مسابقات سرگرم‌کننده‌ای هم برگزار می‌شود.

در همین زمینه: تهران؛ رو به آینده برج - باغ نفس تهران را گرفت زاغه‌نشینی در فرحزاد پایان می‌یابد بی پناهی کودکان زباله‌گرد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۵۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، امروز دوشنبه در جلسه استانی ستاد گرامیداشت دهه کرامت که در استانداری لرستان و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران اسلامی ارادت ویژه‌ای به آقا و ولی‌نعمت خود حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) دارند و دهه کرامت بهترین زمان برای ابراز ارادت و ادای احترام به ساحت اهل‌بیت (ع) است.

وی افزود: در دهه کرامت امسال تمامی مساجد استان میزبان برگزاری برنامه‌های دهه کرامت و با محوریت خود مردم خواهند بود و برنامه ویژه‌ای برای تجلیل از دختران موفق و نام‌آور در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در سطح استان برگزار خواهد شد.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان، گفت: پرداختن به فریضه عفاف و حجاب از مهم‌ترین رویکردهایی است که باید در این دهه موردتوجه و بازشناسی جدی قرار گیرد.

کد خبر 6090799

دیگر خبرها

  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • مرگ ۲ تن در ۲ تصادف رانندگی به فاصله ۱۰ دقیقه در پایتخت
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • تیم‌داری در طرشت به روش کدخدامنشی
  • آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای محله کهنه دژ در سمنان