Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@20:36:43 GMT

نسبت کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت زیر یک درصد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۹۸۱۲۲

نسبت کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت زیر یک درصد

صورت های مالی حسابرسی شده بانک قرض الحسنه رسالت منتهی به 30 اسفند 1395 به تازگی و در اواسط اسفند ماه سال گذشته منتشر شد. این صورت های مالی حائز نکات قابل تاملی بود. یکی از این نکات نسبت کفایت سرمایه این بانک است که به زیر یک درصد رسیده و این بسیار پایین تر از میزان حداقل کفایت سرمایه ای می باشد که شورای پول و اعتبار در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک اقتصادی»، بانک قرض الحسنه رسالت پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی در تاریخ 26 بهمن 1390 تحت شماره 420420 در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید. مجوز فعالیت این بانک توسط بانک مرکزی ایران در مورخ 26 مرداد 1391 صادر گردید و اولین شعبه بانک (شعبه مرکزی) در تاریخ 28 مرداد 1391 افتتاح شد. هم اکنون بانک قرض الحسنه رسالت به منظور ساماندهی صندوق های قرض الحسنه کل کشور، صندوق هایی شامل قرض الحسنه مهر وطن، مهر میهن، میلاد مکریان، رسالت و ... را بر اساس تفاهم نامه های مجزا به بانک انتقال داده است.

موضوع فعالیت این بانک اشاعه فرهنگ مقدس قرض الحسنه می باشد و این بانک تلاش نموده است تا نیازهای ضروری مردم از قبیل اشتغال، درمان، ازدواج و ... را برطرف نماید.

از نیت و هدف بسیار خوب در تاسیس این بانک اگر بگذریم، به صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 30 اسفند 1395 بانک قرض الحسنه رسالت خواهیم رسید که به تازگی و در مورخه 16 اسفند 1396 منتشر شده است و حائز نکات قابل تاملی است. یکی از این نکات پایین بودن نسبت کفایت سرمایه این بانک در مقایسه با حداقل میزانی است که شورای پول و اعتبار در نظر گرفته است.

همان گونه که می دانید سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار نمایند. کارکرد اصلی این نسبت حمایت بانک در برابر زیان های غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده گذاران و اعتباردهندگان است. بدلیل حفاظی که این نسبت در برابر زیان های وارده ایجاد می کند، حفظ و نگهداری سرمایه کافی و متناسب با مخاطرات موجود منبع اصلی اعتماد عمومی به هر بانک به طور خاص و سیستم بانکی به طور عام می باشد.

نسبت کفایت سرمایه از تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک بر حسب درصد به دست می آید.

صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 29 اسفند 1395 بانک قرض الحسنه رسالت نشان می دهد که این نسبت در سال مالی 95 حدود 0.99 درصد بوده است.

این نسبت در حالی زیر یک درصد می باشد که طبق ماده 3 آئین نامه کفایت سرمایه مصوب یکهزار و چهاردهمین جلسه شورای محترم پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک ها و موسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) 8 درصد تعیین شده است.

شایان ذکر است که نسبت کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت طبق صورت های مالی موجود این بانک از زمان تاسیس تا سال 95 هرگز نتوانسته است به حداقل میزان تعیین شده در آئین نامه کفایت سرمایه (8 درصد) برسد و در سال 94 این نسبت به طرز عجیبی کاهش یافته و به زیر یک درصد رسیده است. نمودار زیر نسبت کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه رسالت در سال های اخیر را نشان می دهد.

در صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 بانک قرض الحسنه رسالت، هیات مدیره بانک تصمیماتی را در راستای بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک گرفته اند که از آن جمله می توان به استفاده مکانیزم افزایش سرمایه از طریق سهامدارن خرد اشاره نمود.

سایت تابناک اقتصادی برای روشن شدن وضعیت نسبت کفایت سرمایه در سال های آینده با محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت مصاحبه ای را ترتیب داد که وی ضمن اشاره به بهبود این نسبت در سال 96 اظهار داشتند: بانک تصمیم دارد که در سال های 97 و 98 با افزایش صددرصدی سرمایه پایه، نسبت کفایت سرمایه را افزایش و بهتر کند.

با توجه به اینکه سرمایه پایه بانک قرض الحسنه رسالت در سال 1395، 758556 میلیون ریال بوده است با فرض افزایش صددرصدی سرمایه پایه این بانک به 1517112 میلیون ریال خواهد رسید و اگر فرض کنیم جمع دارایی ها و تعهدات موزون شده بر حسب ریسک این بانک به میزان همان سال 1395 باشد، آن گاه نسبت کفایت سرمایه این بانک برای سال های بعد به 1.99 درصد خواهد رسید که باز هم این عدد بسیار پایین و حتی کمتر از نسبت کفایت سرمایه در سال های 92 و 93 خواهد بود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بانک قرض الحسنه رسالت صورت های مالی بانک مرکزی حسابرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۹۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • امکانات حوزه سلامت خوشاب فقط برای ۲۵ درصد جمعیت کفایت می‌کند
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران