Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسن بنیانیان ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره دین و رسانه با بیان اینکه سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد، اظهار کرد: این مهم یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم، افزود: فردی که در رسانه کار می‌کند باید در عرصه‌های روانشناسی، مطالعات فرهنگی و زبان‌شناسی و... حداقل‌ها را بداند.

* دین باید تصمیمات اصلی ما را تعیین کند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دین باید تصمیمات اصلی ما را تعیین کند، عنوان کرد: باید تحولات فرهنگی را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ متشکل از اعتقادات، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و تعاملات اجتماعی است، گفت: باور و اعتقادات ما بر اساس خوب و بد و زشت و زیبا شکل می‌گیرد و الگوی رفتاری که ما استفاده می‌کنیم به صورت اجتناب‌ناپذیری در روابط روزمره ما حضور و جریان پیدا می‌کند.

بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مدیریت فرهنگی رصد و آسیب‌شناسی فرهنگی است، تصریح کرد: انتظار می‌رود نخبگان با یکدیگر همکاری کنند و با توجه به متون اصلی اسلامی و تاریخی و فرهنگی و شرایط امروزه تعریف از مهندسی فرهنگی را بازتعریف کنند.

وی یادآور شد: ممکن است افرادی به دلیل ویژگی‌ها و منافع شخصی مقوله‌های مختلفی را وارد فرهنگ کرده باشند اما جامعه‌ای که خواهان کمال و ترقی باشد باید موضوعات فرهنگی را بررسی و مورد توجه قرار دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علت اینکه مقام معظم رهبری از سال 1381 تلاش داشتند که این مسئله را در ذهن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنند این بود که فرهنگ و اعتقادات باید هدایت‌گر همه تصمیمات کلان کشور باشد.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ را به عنوان یک خانواده در نظر بگیریم اعضای آن باید با یکدیگر همفکر و هم جهت باشند تا مشارکت اصلی میان آنها ایجاد شود، گفت: یکی از موضوعاتی را که مقام معظم رهبری به آن توجه دارند مهندسی فرهنگ است.

بنیانیان با اشاره به اینکه تغییرات فرهنگی به دو شکل آگاهانه و ناآگاهانه صورت می‌گیرد، ادامه داد: در شرایط موجود 70 درصد تغییرات فرهنگی به صورت ناآگاهانه است و کسی که در رسانه کار می‌کند باید بخش ناخودآگاه را به آگاه تبدیل کند.

وی با بیان اینکه تغییرات آگاهانه همان اقداماتی است که در تبلیغات انجام می‌دهیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم باور کسی را تغییر دهیم باید سخنان ما متناسب با شخصیت مخاطب باشد و مربی باید این هنر را داشته باشد.

* کارهای فرهنگی بدون حکومت دینی کاری عبث و بیهوده است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها این نیست که دیگران را اصلاح می‌کنیم چرا که بازخورد آن به خود انسان بازمی‌گردد، اضافه کرد: کارهای فرهنگی بدون حکومت دینی کاری عبث و بیهوده است.

وی با بیان اینکه اگر انقلاب اتفاق نمی‌افتاد چیزی از دین باقی نمی‌ماند، عنوان کرد: فردی که می‌خواهد کار فرهنگی انجام دهد ابتدا باید مخاطب‌شناسی شود و بداند که مخاطب در چه شرایط خانوادگی است.

بنیانیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید روحانیت و مسجد را احیا کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای مسجد کنترل رفتارهای جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه مسجد خود رسانه است و نباید بگذاریم رسانه‌های مدرن رسانه‌های 1400 ساله را نابود کنند، اظهار کرد: روحانیت نباید بیش از اندازه امید به تکنولوژی جدید داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پایگاه روحانیت مسجد است، گفت: روحانی که کودکان محل او را دوست ندارند باید در رفتار خود تجدید نظر کند.

وی با بیان اینکه اگر حکومتی دینی می‌خواهیم باید روحانی در حوزه استخوان خرد کند تا به نقطه موفقیت برسیم، عنوان کرد: یکی از رسالت‌‎های رسانه این است که سخنان رهبری را بازخوانی کند.

* همه در برابر فرهنگ مسئول هستند

بنیانیان با بیان اینکه اگر در دنیا سه شخصیت باشد که شاکله فرهنگی را بدانند و به موضوعات فرهنگی اشراف داشته باشند قطعاً یکی از آنها مقام معظم رهبری است، گفت: برخلاف آنچه که در 200 سال در فکرها گنجانده شده که فرهنگ مسئول دارد معتقدم که فرهنگ مسئول ندارد و تک تک افراد در مقوله مسئولیت دارند و اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه مداخله افراد در فرهنگ یا به صورت مخرب است و یا سازنده، ادامه داد: همه افراد یک جامعه متناسب با میزان نفوذ و موقعیت خود در تغییرات اثرگذار هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رسانه اصلی ارتباطاتی است که ما با یکدیگر داریم، افزود: رسالت اصلی فرهنگ گذشته این بود که آن را به نسل آینده منتقل می‌کرد.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای می‌تواند به افراد جامعه کمک کند تا چگونگی ایجاد پیام‌های رسانه‌ای را درک کنند، افزود: نظام فرهنگی غرب هر لحظه در حال رشد و نفوذ است و باید برای آن فکری کنیم وگرنه امدادهای غیبی باید به کمک ما بیاید.

بنیانیان عنوان کرد: برای اصلاح جامعه باید همه مدیران بفهمند که تحت تأثیر فرهنگ هستند و از طرف دیگر خود می‌توانند روی فرهنگ اثرگذار باشند و این مهم باید در بین نخبگان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نور انقلاب در حرکت است و ما باید از فرصت‌های ذیقیمت در شرایط موجود بهره‌مند شویم، افزود: وجود ولی‌فقیه در رأس نظام، 40 سال تجربه کشورداری در بحران‌ها و محدودیت‎ها، ذخایر غنی، وجود مقام معظم رهبری از جمله فرصت‌ها هستند.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در دانشگاه امیرکبیر ضمن بازدید از شرایط و نحوه سازماندهی آزمون سراسری در رشته تجربی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تصویب اسناد و ترسیم ساختار مصوبات، برای بررسی از نحوه اجرای آن نیز ورود می‌کند، در همین راستا امروز برای بازدید شرایط برگزاری آزمون سراسری در حوزه دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سازمان سنجش در سال‌های اخیر در خصوص نحوه برگزاری آزمون رشد چشمگیری داشته و با نظارت و بازدیدی که از این سازمان و نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف داشتیم، می توان به جرات گفت که احتمال تقلب در این آزمون صفر است و هیچکس نمی تواند سوالات رو لو دهد و سوءاستفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط هر داوطلبی هر نتیجه‌ای کسب کند، کاملا نتیجه فعالیت خود اوست و باید گفت که عدالت آزمونی در این سازمان تحقق پیدا کرده است.

انتهای میام

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است