Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@00:58:06 GMT

66 هزار هکتار از شاليزارهاي گيلان نشاء مکانيزه شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۳۸۳۰

66 هزار هکتار از شاليزارهاي گيلان نشاء مکانيزه شد

خبرگزاري آريا - لاهيجان - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي گيلان گفت: 66 هزار هکتار از شاليزارهاي استان با پنج هزار دستگاه ماشين آلات، بصورت مکانيزه نشاء کاري شده است.

حبيب جهانساز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: انجام مکانيزه نشاء کاري در برنامه سال جاري استان، 115 هزار هکتار است که اين ميزان در سال گذشته، 103 هزار هکتار بود و امسال 37درصد افزايش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهارداشت: تاکنون در 132 هزار هکتار اراضي شاليزاري گيلان معادل 56 درصد نشاء کاري انجام شده که از اين ميزان، 66 هزار هکتار با ماشين و بصورت مکانيزه نشاء کاري شده است .
به گفته جهانساز ، نشاء برنج با دستگاه و بصورت مکانيزه مزيت هاي زيادي دارد که از جمله کاهش 50درصدي هزينه هاي کاشت و افزايش سرعت کار است ضمن آنکه در نشاء با ماشين کشت بصورت رديف انجام مي شود و به دليل چرخش باد، آفات آن کم شده و دقت در کاشت بيشتر است.
معاون سازمان جهاد کشاورزي گيلان از صنعت گران داخلي خواست براي توليد دستگاه ها و ماشين آلات بخش کشاورزي ورود کرده و با خط اعتباري دولتي که محدوديت ندارند، نسبت به توليد اين فناوري ها اقدام کنند.
وي اضافه کرد: تمامي ماشين آلات خودکششي بخش کشاورزي هنوز وارداتي هستند و در داخل توليد نمي شوند و فقط توليد ادوات دنباله ها در داخل کشور صورت مي گيرد.
گيلان داراي 238 هزار هکتار شاليزار است که از اين ميزان، 180 هزار هکتار آن از طريق کانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي کنند.
آب گذاري کانال هاي آب رساني مرکز، شرق و غرب گيلان براي آبياري شاليزارهاي استان از طريق رهاسازي آب سد سفيدرود، از شنبه هشتم ارديبهشت ماه جاري آغاز شد. براي انجام کشت برنج در گيلان ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام 2 مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است. از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين هنگام تا نيمه شهريورماه، کار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
استان گيلان داراي 238 هزار هکتار شاليزار است که هر سال از تبديل يک ميليون و 200 هزار تن شلتوک برداشتي آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد به دست مي آيد.
6029 / 2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید

سعید معین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه علیه آفت سن در مزارع گندم انجام شده است. از مجموع سطح مبارزه ۶۰ هزارهکتار علیه پوره و مابقی سن مادر صورت گرفته است‌.

معین ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات افزود: با توجه به شیوع آفت سن در مناطق معتدل و سردسیر به کشاورزان توصیه می شود که با مشورت کارشناسان حفظ نباتات اقدام به مبارزه کنند. 

به گفته او، با توجه به شرایط بارش باران و دمای سرد و گرم که روی عملیات مبارزه اثر می‌گذارد، از این رو در تلاش هستیم که ۵۰ درصد مبارزه در سن مادر و قبل از تبدیل شدن به پوره انجام شود.

معین بیان اینکه تاکنون خسارتی به مزارع از حیث آفت سن گندم وارد نشده است، گفت: کشاورزان طی ۲ هفته باقی مانده با انجام سم پاشی به موقع به گونه ای عمل کنند که تبدیل آفت سن گندم به پوره به حداقل برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • نشاء شالی در گلستان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید