Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@00:02:03 GMT

آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۱۸۱۷

آداب و رسوم هرمزگانی ها در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،این ماه در بین هرمزگانی‌ها به ماه برکت معروف است و مردم هرمزگان  با انجام برنامه‌ها و آیین های سنتی و مذهبی  به میهمانی این ماه می روند .
هرمزگانی‌ها در گذشته آداب و رسوم خاصی در این ماه داشتند که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی این آداب و رسوم کم رنگ شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عباس نوروزی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: در قدیم رسم بر این بود که شب آخر شعبان عده‌ای به نقاط مرتفع می‌رفتند تا هلال ماه را رویت کنند و شروع ماه مبارک رمضان را اعلام کنند.
وی افزود: در شب اول ماه رمضان عده‌ای با نواختن دهل در کوچه‌ها شروع ماه رمضان را به مردم اعلام می‌کردند.
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: افراد خاصی در طول ماه رمضان هم هر شب زمان سحر با نواختن دهل یا کوبیدن به حلب زمان سحر  را اعلام می‌کردند و فریاد می‌زدند "‌ای خوابیده برای سحری برخیز و همیشه پروردگارت را ذکر کن".
شروع به خوردن سحری با نخستین بانگ نیمه شب خروس انجام می‌شد.

یکی دیگر از رسوم مردم هرمزگان قبل از شروع ماه رمضان غبارروبی از مساجد بود، در گذشته قبل شروع ماه رمضان و در روز‌های پایانی شعبان زنان هرمزگانی به مساجد می‌رفتند و مساجد را  غبار روبی می‌کردند، امروزه نیز مردان و جوانان قبل از شروع ماه رمضان به غبارروبی مساجد می‌پردازند.

اکنون همچون گذشته  مردان و زنان هرمزگانی  سه روز قبل از شروع ماه مبارک  رمضان را روزه می گیرند و به پیشواز  این ماه می روند.

پرهیز از مسافرت و قرائت قرآن

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان  می گوید:  در این ماه هرمزگانی‌ها کمتر به مسافرت می‌رفتند و بیشتر به مراسم‌های مذهبی از جمله آموزش قرآن و قرآن خوانی می‌پرداختند و اکنون هم با شروع ماه مبارک رمضان مردان و زنان در مساجد جمع می‌شوند و هرروز جزئی از قرآن را ختم می‌کنند.
وی گفت: برپایی کلاس‌های احکام و قرآن در مساجد برای آموزش به کودکان یکی دیگر از رسومی است که از دیرباز در هرمزگان رایج است.

حلیم ، رنگینک و نان محلی زینت پخش سفره افطاری

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: هرمزگانی‌ها در گذشته اغلب روزه خود را با آب گرم و خرما افطار می‌کردندو حلیم و نان محلی و خرما به مسجد می‌بردند و بین روزه داران پخش می‌کردند.
عباس نوروزی گفت:  رنگینک ،فرنی، شیربرنج، شیرینی و نان‌های محلی از جمله نان توموشی ،نان مهیاوه و نان رحته  از غذا‌هایی است که مردم هرمزگان با آن افطار می‌کنند.

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام علی(ع)  و شب های  قدر

در شب‌ ضربت خوردن حضرت علی (ع) و شب شهادت ایشان ، شیعیان استان هرمزگان از دیرباز همانند ماه محرم، با سیاه پوش کردن دیوار‌های مساجد و حسینیه‌ها و امامزادگان برای عزاداری در این اماکن جمع می‌شوند و به مدت سه شب به روضه خوانی و سینه زنی می‌پردازند.
وی افزود:مردم هرمزگان از هجدهم تا بیست و سوم رمضان به مساجد می‌روند و مراسم نوحه خوانی و عزاداری و شب‌های احیاء را برگزار می‌کنند.
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در گذشته نیز در شب‌های احیاء قاریان قرآن به خانه‌ها دعوت می‌شدند و میهمان‌ها پس از قرائت قرآن و خواندن نماز قیام اللیل باشیرینی محلی پذیرایی می‌شدند.
عباس نوروزی برگزاری مراسم وداع با رمضان را از دیگر آدابی ذکرکرد که اهل سنت از هفدهم رمضان برگزار می‌کردند.
وی گفت: دراین  ایام مردان اهل سنت در مسجد جمع می‌شدند و اشعاری را با مضمون خداحافظی با ماه رمضان به صورت جمع خوانی پس از نماز عشاء می‌خواندند.
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان پخش خیرات را از دیگر مراسمی عنوان کرد که اهل سنت در روز بیست و هفتم رمضان رسم داشتند.
در این روز بچه هابه درب خانه‌ها می‌رفتند و اهل سنت بین آن‌ها خواراکی‌هایی رابه عنوان خیرات پخش می‌کردند.

عید فطر و خداحافظی با رمضان

اما روز‌های پایانی رمضان هم حال وهوای خاصی دارد مردم هرمزگان هر ساله دو روز قبل از فرارسیدن عید فطر به استقبال آن می‌روند.
عید فطر یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان و هرمزگانی‌ها هم مثل سایر مسلمانان هر سال با شور و شعف خاصی این عید را می‌گذرانند.
روزه داران هرمزگانی عصر آخرین روز ماه مبارک رمضان فطریه خود را که در اصلاح محلی به آن سر روزه می‌گویند را جدا کرده و پس از نماز عید به افراد نیازمند می‌دهند.
در گذشته زنان هرمزگانی دو روز قبل از عید فطر به خانه تکانی و غبار روبی مساجد می‌پرداختند که این رسم هنوز تا حدودی مثل گذشته حفظ شده است.
به گفته نوروزی هرمزگانی‌ها در گذشته روز عید فطر با پوشیدن لباس‌های نو پس از نماز عید به زیارت اهل قبور و بازدید از اقوام و دوستان و آشنایان می‌رفتند و گندم، خرما یا برنج را به عنوان زکات فطریه می‌دادند.
امروزه هم مثل سابق پرداخت زکات فطریه، رفتن به زیارت اهل قبور و بازدیذ از اقوام جز آداب مردم هرمزگان در عید فطر محسوب می‌شود.
اهل سنت هم در روز عید فطر سفره‌ای از غذا و شیرینی‌های محلی در منزل پهن می‌کنند و درب. منزل خود را به روی همسایگان باز می‌گذارند و از آن‌ها با سفره‌های رنگی پذیرایی می‌کند.

انتهای پیام/ر

 

رمضان ماه میهمانی خدا فرصتی برای تزکیه نفس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی رمضان 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، حمید باسره گزارشی از عملکرد حوزه حمایت و سلامت خانواده این نهاد ارائه کرد و اظهار داشت: یکی از اقدامات تأثیرگذار این نهاد، ارتقای سلامت و بهداشت خانواده‌های تحت حمایت و کمک به کاهش هزینه‌های درمانی آنان است که در همین راستا در سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان در قالب کمک هزینه درمانی و فرانشیز اسناد پزشکی و تأمین تجهیزات بهداشت فردی به بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد استان هرمزگان پرداخت شده است.

باسره افزود: از این میزان مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پرداخت ۱۲ هزار و ۷۰۰ مورد کمک هزینه درمانی بیماران عادی و بالغ بر ۳ میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان به منظور پرداخت کمک هزینه فرانشیز اسناد درمانی و تهیه و تأمین تجهیزات بهداشت فردی برای ۴ هزار و ۲۳۳ مورد از بیماران خاص و صعب العلاج هزینه شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت و ضرورت ارتقا سلامت و افزایش آگاهی مردم از مسائل بهداشتی و به تبع آن ایجاد و حفظ آرامش در بین خانواده‌ها، یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات این نهاد طرح‌های غربال گری، خدمات بهداشت دهان و دندان، توزیع بسته‌های بهداشتی، مخازن ذخیره آب و..... بین خانواده‌های تحت حمایت این نهاد است که بر همین اساس در سال گذشته مبلغ ۴ میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان نیز به منظور تهیه اقلام مذکور هزینه و بین خانواده‌های نیازمند از قبل شناسایی شده توسط مددکاران کمیته امداد در سراسر استان توزیع شده است.

کد خبر 6089738

دیگر خبرها

  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی