Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:57:54 GMT

حجت الاسلام حسنی نماد غیرت و شجاعت آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۸۹۹۹۶

حجت الاسلام حسنی نماد غیرت و شجاعت آذربایجان

ارومیه- ایرنا- مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی که شامگاه دوشنبه در 91 سالگی دار فانی را در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه وداع گفت، نماد غیرت، شجاعت و ولایتمداری ملت شریف آذربایجان است.

به گزارش ایرنا این روحانی نستوه صحنه های به یاد ماندنی در تاریخ آذربایجان خلق کرده است و روایت ایثار و فداکاری های وی هرگز از ذهن ملت قهرمان این خطه از ایران اسلامی پاک نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام حسنی در مبارزه مسلحانه مردم ارومیه با طاغوت و پس از آن با عوامل ضد انقلاب، تشکیل اولین بسیج مردمی انقلاب اسلامی، خنثی سازی توطئه حزب دمکرات در نقده، دفاع از پادگان پیرانشهر و دهها رویداد تاریخی آذربایجان و کردستان نقش محوری داشت.
وی که تا چندی پیش نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بود، در اوایل انقلاب با بسیج مردم علیه تجزیه طلبان در برابر همه‏ آنان ایستاد و به همین سبب مورد کینه دشمن واقع شد؛ چند بار نیز ترور شد اما از همه‏ آنها جان سالم بدر برد.
مرحوم حجت الاسلام حسنی پدرش را در 14 سالگی از دست داد و 2 سال بعد از آن به توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه کرد تا بتواند از خود و خانواده‌اش دفاع کند.
این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه بود که بعدها هیچگاه از وی جدا نشد؛ این مجاهد نستوه درباره دقتش در تیراندازی چنین گفته بود: من از 50 تا 60 متری نوک سیار را می‌زدم.
حجت الاسلام حسنی از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌ کرد و زمانی که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 شمسی توسط حکومت شاه مطرح شد، همچون بسیاری دیگر از روحانیان آن زمان مخالفت کرد.
کریم حنیف از مبارزان انقلابی ارومیه درباره مبارزات این مجاهد نستوه می گوید: مردم به مرحوم حجت الاسلام حسنی لقب ژنرال حسنی داده بودند؛ قبل از انقلاب با تعدادی در ارومیه گروهی تشکیل داده بودیم و از سال 1357 به صورت رسمی گروه مسلح مبارزان ژنرال شکل گرفته بود.
وی ادامه داد: من هم به آنان ملحق شدم و در تیم‌های 2 نفری و چهارنفری سازماندهی شدیم؛ ماموریت این گروه‌ها حمایت از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح پهلوی بود.
به گفته وی بیشتر این عملیات‌ها توسط مرحوم حجت الاسلام حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی می‌ شد و یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب، آموزش استفاده از سلاح در بالای منبر بود.
حنیف ادامه داد: در این هنگام مردم حیرت‌ زده بودند چون تصور نمی کردند که یک روحانی در بالای منبر و در آن فضای اختناق علیه شاه سخن بگوید.
وی افزود: فعالیت‌های مسلحانه حسنی در درگیری‌های پس از انقلاب علیه توطئه‌های حزب دموکرات کردستان در مناطق کردنشین تشدید شد و وی پس از پیروزی انقلاب در استان‌های آذربایجان و کردستان با کومله و خلق مسلمان هم درگیر شد.
وی بیان کرد: مرحوم حجت الاسلام حسنی از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه بود و بر اساس این حکم، وظیفه برگزاری نماز جمعه‌ها بر عهده او گذاشته شده بود؛ بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معظم رهبری تمدید شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می گوید: مرحوم حجت الاسلام حسنی اولین بسیج مردمی و مسلح را در کشور تشکیل داده است و در حمله صدام به پیرانشهر یکی از افراد موثر در آزادسازی این منطقه بود.
نادر قاضی پور ادامه داد: در ماجرای به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام حسنی روی پشت بام رفت و با کلاشینکف به نیروهای رژیم شاه شلیک کرد.
وی با تاکید بر اینکه فداکاری های مرحوم حسنی در تاریخ این مرز و بوم نقش بسته است، ادامه داد: این روحانی نستوه همیشه اسلحه حمل می کرد تا به مردم پیام آمادگی و هوشیاری بدهد؛ یک بار که در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، با اسلحه ای که با خود داشت فرد مهاجم را زد و جان سالم به در برد.
یکی دیگر از روحانیان انقلابی شهر ارومیه با اشاره به جایگاه والای حجت الاسلام حسنی، رحلت این عالم برجسته را ضایعه ای بزرگ دانست و گفت: این شخصیت بزرگوار در دل های مردم ارومیه و آذربایجان غربی جای داشت و همواره در راه خدمت به ملت کوشید.
حجت الاسلام محمدرضا بابازاده افزود: مردم شهر ارومیه همواره قدرشناس مرحوم حسنی هستند و در آینده نیز نقش برجسته وی در تامین امنیت منطقه را فراموش نخواهند کرد.
به گزارش ایرنا ارومیه نخستین شهر کشور بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت مرحوم حجت اسلام حسنی جرقه مبارزه مسلحانه در آن زده شد و واقعه مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 1357 به وقوع پیوست.
در این روز مسجد اعظم ارومیه که مبارزان انقلابی را در خود جای داده بود، مورد هدف گلوله های ماموران رژیم طاغوت قرار گرفت و بسیاری از مبارزان به شهادت رسیدند اما قیام مسلحانه مردم از همین مسجد شروع شد و سربازان طاغوت به رگبار بسته شدند.
نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که در سال های نخستین جنگ تحمیلی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم .
8135/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي حجت الاسلام حسني ارتحال آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۸۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود