Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@08:08:24 GMT

فوریت اصلاح سه حوزه اقتصادی در کشور

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۲۶۸۹۴

فوریت اصلاح سه حوزه اقتصادی در کشور

به گزارش جهان نيوز، مهدی پازوکی با بیان اینکه اقتصاد ایران به شدت نیاز به اصلاحات دارد، اظهار کرد: اصلاحات اقتصادی ایران باید در سه حوزه پولی و بانکی، کوچک سازی دولت و نظام اداری توسط متولیان امر پیگیری شود.
  این اقتصاددان با بیان اینکه مشکل ما بی انضباطی نظام پولی است، افزود: اصلاحات حوزه پولی و بانکی باید به گونه ای باشد که در نهایت هم از بدهی های معوق بانکی جلوگیری کند و هم به بهبود کسب و کار بانکی منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: باید جلوی انباشت معوقات بانکی گرفته شود تا پول به تولیدکننده و بخش خصوصی واقعی برسد.
وی با اشاره به لزوم کوچک سازی دولت، گفت: دولت باید با اصلاح مالی سند بودجه جلوی هزینه های غیرضروری را بگیرد. طی سال های اخیر حجم دولت در بخش های تصدی گری افزایش یافته است و از سویی دیگر بالای ۸۵ درصد واگذاری ها به بخش خصوصی نبوده و به نوعی خصولتی سازی در این بخش صورت گرفته است که به مراتب بدتر از دولتی بودن است.

پازوکی تاکید کرد: باید زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود و اجازه دهیم وارد اقتصاد شوند. قطعا با جلوگیری از نفوذ رانت‌ها، بخش خصوصی کارآمدی خواهیم داشت اما تا زمانی که اقتصاد کشور درگیر رانت باشد به هیچ وجه نمی توان به تقویت بخش خصوصی امید داشت.
این اقتصاد دان به لزوم اصلاحات نظام اداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه نظام اداری کشور بسیار ناکارآمد است و با فساد گره خورده است.

وی افزود: یکی از دلایل نارضایتی مردم وجود تبعیض در نظام اداری و تقدم رابطه بر ضابطه است به گونه ای که شایستگی های افراد مورد نظر قرار نمی گیرد.
پازوکی تاکید کرد: اصلاح این بخش از ضروریات غیرقابل انکاری است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

منبع:مهر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۲۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود

مرتضی افقه گفت : من تصور نمی‌کنم بانک مرکزی و حتی همین مجلس که حالا منتقد شده است، بتوانند کاری بیش از آنچه تاکنون دیده‌ایم انجام دهند و مانند سابق نرخ ارز در ایران متأثر از عوامل خارجی  خواهد بود و هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم هم محور نرخ ارز صعودی می‌شود.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.

دیگر خبرها

  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور