Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بیکاری متولدین دهه شصت، امروز یکی از مهمترین چالش‌های بازار کار است که به استناد آمارهای رسمی، سهم زیادی از کل جمعیت بیکار کشور به افراد متولد این دهه اختصاص دارد.

با توجه به اینکه آخرین سرشماری در کشور در سال ۱۳۹۵ انجام شد و افراد دهه شصت در آن سال، دارای رنج سنی ۲۶ تا ۳۵ سال بودند، اطلاعات جمعیتی سرشماری در سال ۱۳۹۵، مبنای بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری متولدین دهه شصت قرار گرفته که با توجه به آمارهای جمعیت نیروی کار می تواند به وضعیت فعلی بازار کار، بسیار نزدیک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت نیروی کار، متولدین دهه شصت حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند که بالغ بر ۹ میلیون نفر از این افراد «جمعیت فعال» هستند؛ به این معنا که در گروه سنی بیکاران یا شاغلان قرار دارند؛ به عبارتی مجموع افراد بیکار و شاغل، جمعیت فعال را تشکیل می دهد.

 همچنین بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز از جمعیت ۱۷ میلیونی دهه شصتی‌ها، در گروه «جمعیت غیرفعال» یعنی در خارج از گروه بیکاران و شاغلان قرار دارند. افراد محصل، خانه دار، دارآمدهای غیرکاری (به عنوان مثال درآمد از محل اجاره ملک) از جمله افراد در گروه جمعیت غیرفعال هستند.    

اما در بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری، گروه جمعیتی فعال باید مبنای محاسبه قرار گیرد؛ با این توضیح بررسی آماری نیروی کار به استناد آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد از مجموع جمعیت فعال افراد دهه شصت، بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در گروه شاغلان و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز در گروه بیکاران قرار دارند.

با توجه به اینکه جمعیت بیکار کشور طی سال های ۹۵ و ۹۶ در محدوده ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد، بیکاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال که متولدین دهه شصت را شامل می شود، ۵۳ درصد از جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص می دهد. این آمار نشان می دهد بیش از نیمی از جمعیت بیکار را افراد متولدین دهه شصت تشکیل می دهند و در حال حاضر متولدین دهه شصت، در گروه سنی ۲۸ تا ۳۷ سال قرار دارند که بیشترین سهم را از جمعیت بیکار کشور در این گروه سنی قرار دارند.

اما چند عامل باعث شد تا بحران بیکاری گریبان گیر متولدین دهه شصت شود. بر این اساس اگر ۲۰ سالگی را میانگین سن ورود به بازار کار در نظر بگیریم، متولدین سال ۱۳۶۰ باید از سال ۸۰ به تدریج وارد بازار کار می‌شدند.

اوایل دهه هشتاد که زمان ورود دهه شصتی‌ها به بازار کار بود، سیاست‌های نظام آموزش عالی‌ بدون در نظر گرفتن کیفت آموزشی توسعه پیدا کرد. توسعه نظام آموزش عالی دو نتیجه نامطلوب در پی داشت؛ نخست، جوانی که باید در سن ۲۰ سالگی وارد بازار کار می‌شد، غالبا با انگیزه مدرک گرایی و با تغییر الگوی زندگی، «دانشگاه» را به «انتخاب شغل» ترجیح داد که به دلیل این تاخیر فاز، سن ورود به بازار کار بالا رفت.

دومین اثر نامطلوب توسعه نظام آموزش عالی، این بود که با تسهیل شرایط ورود به تحصیلات عالی، «جوان بیکار» به «جوان بیکار فارغ التحصیل» و البته بدون مهارت تبدیل‌ شد که این «سطح تحصیلات»، خود نیز افزایش انتظار جوانان از شغل را در پی داشت تا به هر شغلی تن ندهند.

علاوه بر این، بر اساس آمارهای رسمی در دولت‌های نهم و دهم به تقاضای بالقوه نیروی کار پاسخ داده نشد و میانگین نرخ اشتغال در این ۸ سال صفر بود که این موضوع به تدریج باعث انباشت نیروی متقاضی کار شد و با توجه به اینکه بیشترین تقاضای کار در آن دوره مربوط به متولدین دهه شصت بود، به دلیل عدم پاسخگویی به نیاز بازار کار، این گروه سنی امروز بیشترین جمعیت بیکار را به خود اختصاص می دهند.

بنابراین دو عامل توسعه نظام آموزش عالی ناکارآمد و عدم پاسخ به تقاضای وقت نیروی کار در کنار فقدان برنامه های سیاستی اشتغال باعث شد، علاوه بر انباشت نیروی کار از سال‌های گذشته، متقاضیان جدید شغل که دهه هفتادی‌ها هستند نیز وارد بازار کار شوند و این حجم از تقاضای ورود به بازار کار امروز بیکاری را به ابرچالش اقتصادی تبدیل کرده است. 

دولت برای امسال ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار شغل را هدفگذاری کرده است که بر اساس برآوردهای دولت در سال جاری ۸۳۸ هزار نفر متقاضی جدید کار خواهند بود. با این حال طبق هدفگذاری دولت با فرض ایجاد ۹۸۰ هزار شغل در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری تا پایان امسال به ۱۱.۲ درصد می رسد.

کد خبر 4305894 محمد جندقی

منبع: مهر

کلیدواژه: اشتغال بحران بیکاری بیکاری بیکاری جوانان بیکاری فارغ التحصیلان طرح اشتغالزایی مرکز آمار ایران بانک مرکزی ایران قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی بورس وزارت صنعت معدن و تجارت خروج آمریکا از برجام گمرک صادرات نفت اوپک بازار سهام تولید نفت تحریم اقتصادی ایران وزارت راه و شهرسازی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

فرارو- قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.

به گزارش فرارو؛ مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند. طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند. ان‌شاءالله.

قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است. قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.

قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.

قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است

قیمت پیاز سفید بسته‌بندی شده به عنوان مثال در اسنپ‌مارکت به کیلویی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در همین اسنپ‌مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته‌بندی ۱.۵ کلیویی ۶۹ هزار تومان است. کیلویی ۴۶ هزار تومان.

افزایش قیمت پیاز یکبار دیگر در این موقع و روز‌های سال خودش را جمع به مهمترین خبر‌های بازار رسانده و اتفاقا مثل سال‌های گذشته، بحث کمبود عرضه و روند نامتعارف صادرات پیاز، متهمان ردیف اول پرونده معرفی می‌شوند.

مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟

افزایش قیمت پیاز تحت‌تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهمترین فرضیه‌های فعلی است. با طرح اولین انتقاد‌ها از ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف شد، وزارت جهاد کشاورزی اساسا مدعی بی‌تاثیر بودن اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی در روند بازار شد.

قیمت پیاز طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۲ و با جایگزینی سیاست‌های تجاری به جای اعمال سیاست عوارض وارداتی، اندکی کمتر شده و اتفاقا حجم پیاز صادراتی در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن تقلیل پیدا کرده است.

افزایش قیمت پیاز با این اوصاف مثل سال‌های گذشته بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند با فصل سرما و یخبندان ارتباط داشته باشد و آنطور که مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان در استان‎‌های مختلف می‌گویند باید نهایتا تا چند روز دیگر از شر ماجرای گرانی پیاز خلاص شویم.

روند قیمت پیاز در یک سال گذشته به گواه مرکز آمار ایران

ماه

متوسط قیمت پیاز به ازای هر کیلو

اردیبهشت 1402

18 هزار و 847 تومان

خرداد 1402

16 هزار و 406 تومان

تیر 1402

15 هزار و  420 تومان

مرداد 1402

14 هزار و 510 تومان

شهریور 1402

13 هزار و 789 تومان

مهر 1402

14 هزار و 146 تومان

آبان 1402

17 هزار و 984 تومان

آذر 1402

21 هزار و 135 تومان

دی 1402

21 هزار و 165 تومان

بهمن 1402

20 هزار و 291 تومان

اسفند 1402

20 هزار و 872 تومان

فروردین 1403

27 هزار و 20 تومان

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه های هلال احمر اردبیل
  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • بازداشت ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا به روایت آمار
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳