Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@06:07:56 GMT

دخانیات در کمین سلامتی دهان و دندان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۹۲۸۹۸

وی همزمان با روز جهانی بدون دخانیات به گزارشی از کاهش سن استعمال دخانیات بخصوص قلیان در میان دانش آموزان اشاره کرد و از خطراتی که در کمین جوانان و حتی دانش‌آموزان قرار دارد گفت.

با هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌هایی که هر روزه انجام می‌شود کمتر کسی از ارتباط مستقیم مصرف دخانیات (تنباکو) با بروز برخی بیماری‌ها نظیر سرطان، تولد نوزادان با وزن پایین، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات ریوی بی‌خبر است اما عموم مردم همچنان از تاثیر مخرب دخانیات بخصوص سیگار و قلیان بر سایر اعضای بدن مطلع نیستند و اگر هم اطلاعاتی داشته باشند باز هم آن را جدی نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از تهدیداتی که به واسطه استعمال سیگار و قلیان به وجود می‌آید، آسیب‌های دندان و لثه است. این درحالی است که سلامت و زیبایی دندان برای عموم مردم بخصوص جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.از این رو با یک جراح و دندانپزشک به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا از تاثیر مخرب سیگار و قلیان روی لثه و دندان‌ها بگوید.

دکتر فاخته فرشچی با تاکید بر اینکه دخانیات و بخصوص سیگار و قلیان عامل اصلی کاهش اتصال دندان به استخوان‌ها و همچنین مهمترین دلیل تحلیل استخوان و لثه به شمار می‌آید گفت: مطالعات نشان داده سیگاری‌ها بیش از سایرین در معرض تشکیل پلاک میکروبی دندان قرار دارند. پلاک میکروبی ماده سفید رنگ، چسبنده و نرمی است که حاوی انواع میکروب‌های بیماری زا بوده و روی دندان‌ها می‌نشیند. این پلاک‌های میکروبی عامل اصلی و شروع کننده بیماری لثه و پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. در واقع واکنش بدن به عفونت حاصل از پلاک‌های میکروبی به آسیب و تحلیل بافت نرم لثه و استخوان منجر شده و در نهایت به لق شدن و از دست دادن دندان ختم می‌شود.

این جراح و دندانپزشک خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر دود سیگار با تحت تاثیر قرار دادن سلول‌های دفاعی، میزان پاسخ بدن به عفونت را کاهش می‌دهد. کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن زمینه بروز التهاب و عفونت‌های مکرر و مزمن را فراهم می‌کند.

کاهش ترشح بزاق نیز یکی دیگر از عوارض استعمال سیگار است. از آنجایی که بزاق نقش بسیار کلیدی در شست‌و‌شوی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دارد کاهش میزان بزاق دهان باعث افزایش پوسیدگی خواهد شد.
دکتر فرشچی نشانه‌های عفونت لثه را چنین توضیح می‌دهد: در مراحل اولیه بیماری ممکن است بیمار تنها هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه شود اما با پیشرفت بیماری، لثه دچار تحلیل و پسروی می‌شود. اگر در مرحله پسروی لثه از اطراف دندان نیز درمان مناسب انجام نشود بیمار با تحلیل استخوان و لق شدن دندان مواجه خواهد شد و در نهایت دندان خود را از دست می‌دهد.

این متخصص معتقد است، استعمال سیگار نه تنها احتمال ابتلا به عفونت لثه را افزایش می‌دهد، بلکه درمان بیماری‌های لثه را هم سخت‌تر می‌کند.

**استفاده از تنباکو به هرشکلی خطرناک است
برخی از شرکت‌های دخانی با سوء‌استفاده از ناآگاهی مردم سعی می‌کنند این باور را در جامعه گسترش دهند که تنها دود تنباکو ضرر دارد و تنباکوهای غیردودزا هیچ ضرری برای سلامتی ندارند. دکتر فرشچی در این باره می‌گوید: مطالعات و تحقیقات انجام شده ثابت کرده است استفاده از تنباکو به هر شکلی با بالا بردن احتمال بروز عفونت در ناحیه دهان و گلو زمینه ایجاد سرطان‌های خطرناک در این نواحی را فراهم می‌کند. در این باره حتی می‌توان گفت که استعمال تنباکوی دهانی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان‌های خطرناک دهان است.

به گفته این متخصص، برخلاف ادعای برخی برندهای تجاری مبنی بر کم ضرر بودن سیگار‌های الکترونیک بهتر است بدانیم بر اساس تحقیقات انجام شده دود ناشی از این سیگارها نیز باعث آسیب بافت لثه و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود.

**با سیگار زیبایی دندانها دود می‌شود
یکی دیگر از مشکلاتی که استعمال سیگار به همراه دارد، بدرنگی دندان‌ها و بوی بد دهان است. این متخصص خاطرنشان می‌کند: تغییر رنگ ناشی از مصرف سیگار ابتدا به شکل زردی نمایان می‌شود ولی با گذشت زمان و در طولانی مدت رنگ زرد به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. متاسفانه این تغییر رنگ نیز با درمان‌های رایج کاملاً قابل اصلاح نیست و احتمال بی‌نتیجه ماندن درمان وجود دارد.

وی در خاتمه تاکید می‌کند: احتمال پس زدن ایمپلنت (کاشت دندان) و پیوند استخوان نیز در افراد سیگاری بیش از سایر افراد جامعه است.
منبع: روزنامه ایران

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخم کاری سیگارهای الکترونیک

  سیگارهای الکترونیکی که با ترفندهای تبلیغاتی خود، باور عوارض‌نداشتن و راهی برای ترک سیگارهای سنتی را در جامعه رواج دادند و از این راه طرفداران زیادی نیز پیدا کردند، حالا با درگیرکردن عده زیادی از افراد جامعه، به یک معضل تبدیل شده‌اند! به‌خصوص این‌که طبق تاکید مسئولان بهداشتی، این سیگارها نه‌فقط بی‌خطر نیستند، بلکه سرطان‌زا نیز هستند و به همین خاطر با وجود تحرکات مشکوک، وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز این سیگارها نمی‌رود. بر اساس آمار، هیچ سطح ایمن و مطمئنی برای دخانیات وجود ندارد و تنباکوی سبک، محصولات دخانیات بدون دود، سیگار برگ غیرمضر و تبلیغات دیگر، افسانه‌ای بیش نیست و بارها وزارت بهداشت و نهادهای مربوط، این موضوع را به افراد جامعه گوشزد کرده‌اند. گرچه همچنان عده‌ای تلاش می‌کنند مصرف سیگارهای الکترونیکی را در جامعه مشروعیت ببخشند و آن را متفاوت از سیگارهای سنتی بدانند اما نگاه وزارت بهداشت به این موضوع متفاوت است. به‌طوری که اخیرا بهزاد ولی‌زاده،رئیس دبیرخانه ستادکشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است:تقاضاهایی برای اجازه فعالیت درزمینه عرضه ورسمیت‌بخشیدن به این سیگارها صورت‌گرفته اما وزارت بهداشت زیربارصدورمجوز برای تولید،فروش‌وعرضه این سیگارها نمی‌رود؛چراکه مضرات این سیگارها شناخته‌شده است.
   
زیاده‌روی در مصرف سیگارهای الکترونیکی به بهانه عوارض نداشتن آن
دکتر آقازاده، پژوهشگر اعتیاد در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص عوارض این سیگارها می‌گوید: این سیگارها در ابتدا با این ادعا آمدند تا جایگزین سیگارهای سنتی و عوارض آن شوند و برای افراد سیگاری با تأمین نیاز نیکوتین، حس سیگار را تداعی کنند. برای این روش نیکوتین را در محلول‌های سیگارهای الکترونیکی اضافه کردند و بعدها طعم‌دهنده‌های مختلفی به آنها افزوده شد که سرطان‌زاست و فرد سیگاری با این تصور که این‌گونه سیگارها عوارضی ندارند، محدودیت مصرفی برای خود قائل نمی‌شود و در استفاده از آن زیاده‌روی می‌کند و در نهایت به عوارض بیشتری نسبت به قبل مبتلا می‌شود.سال‌هاست که سازمان‌های جهانی مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت درخصوص تاثیر این سیگارها بر سلامت افراد وانواع تهدیدهای جانبی آن، اطلاع‌رسانی می‌کنند اما با این همه، چرا مصرف این نوع از سیگارها همچنان سیر صعودی دارد؟ 
   
سیگارهای الکترونیکی قبح سیگارهای سنتی را در جامعه ندارد
پیمان حسنی ابهریان، عضو هیأت علمی و مدیرگروه توانبخشی موسسه آموزش عالی علوم شناختی در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره می‌گوید: با توجه به این‌که فرهنگ اجتماعی و مقابله با مصرف دخانیات به نسبت نسل‌های قبل بیشتر شد و این تغییرات دیگر پاسخگوی افراد سیگاری نبود،مافیای دخانیات سعی دررفع این موضوع کردند و سیگارهای الکترونیکی را تولید و تبلیغ کردند. درحال حاضر درصد زیادی از افراد،به‌ویژه جوانان،سیگارمصرف می‌کنندوبه همین دلیل گرایش به سیگارهای الکترونیکی نیز افزایش یافته است. افزایش تمایل بسیاری از افراد به این نوع از سیگارها به این دلیل است که مصرف سیگارهای الکترونیکی به‌نسبت سیگارهای سنتی، محدودیت‌های قبل را ندارد. درواقع با توجه به این‌که این نوع ازسیگارها، دودهای آزاردهنده سیگارهای سنتی را ندارند، افراد درهرجایی از آنها استفاده می‌کنند. ازطرفی دیگر، مصرف این نوع از سیگارها، قبح استفاده ازسیگارهای سنتی را در جامعه توسط جوانان و نوجوانان ندارد؛ بنابراین مصرف این نوع از سیگارها اکنون افزایش یافته است.
   
جایگزینی لذت‌های سالم در جامعه راهکار مقابله با مصرف دخانیات
با توجه به سمی‌بودن وسرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیکی وعوارض ناشی از آن برای فرد و جامعه، راهکار مقابله با این مسأله چیست؟ابهریان دراین خصوص معتقد است: برای پیشگیری ومقابله با افزایش مصرف دخانیات، به‌ویژه انواع مختلف سیگار در جامعه، بیش از هرچیز، فعالیت‌های فرهنگی لازم است و در این مورد جریمه نقدی و امثال آن کافی نیست. متأسفانه چند سالی است که مصرف سیگار در بین زنان نیز بسیار افزایش یافته و این موضوع از دید آنها به برابری زنان و مردان تعبیر می‌شود، در حالی که افزایش گرایش به چنین مسائلی با توجیه برابری بسیار خطرناک است. بر همین اساس برای کاهش این معضل در جامعه ابتدا باید علت گرایش افراد به سیگار را بررسی کرد. سیگار یا هر دخانیات دیگری در ابتدای مصرف برای فرد ایجاد لذت می‌کند و پس از آن به عادت تبدیل می‌شود؛ بنابراین برای کاهش گرایش جوانان به دخانیات لازم است تا در جامعه با ایجاد مراکز تفریحی، ورزشی و... لذت‌های سالم را جایگزین لذت‌های ناسالم کنیم؛ چراکه جایگزینی لذت‌های سالم و آشکارکردن عوارض مصرف دخانیات قطعا سیر استفاده و گرایش افراد جامعه را به سیگار و سایر دخانیات کاهش خواهد داد. البته ناگفته نماند که این نوع از پیشگیری برای جوانان در معرض مصرف جواب نمی‌دهد، بلکه این فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی افراد آغاز شود تا در بزرگسالی اثرات آن مشخص شود.باتوجه به آنچه دراین گزارش مطرح شد،امیداست باتمهیدات وزارت بهداشت در اطلاع‌رسانی و عدم رسمیت‌بخشیدن به مصرف دخانیات جدید نظیر سیگارهای الکترونیکی،مصرف آنها در جامعه کاهش پیدا کند و دیگر در سطح شهر شاهد مصرف سیگار توسط دختران و پسران در هر سن و سالی نباشیم.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»