Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان معتقدند کم کردن وزن در زنان به ویژه در افرادی می‌خواهند زود وزن کم کنند و زنان باردار، می‌تواند موجب اختلالات متابولیکی شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

عوامل موثر در پوسیدگی دندان کودک 

یکی از نکات مهم در سلامتی کودک، بهداشت دهان و دندان است؛ متأسفانه طبق آمار‌های وزارت بهداشت نرخ پوسیدگی دندان در کودکان بسیار بالاست به طوری که این مشکل در کودکان زیر ۳ سال هم دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دندانپزشکان دلایل زیادی را در ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان موثر می‌دانند؛ الگوی تغذیه غلط در دوران شیرخوارگی و عادت نداشتن به استفاده از مسواک مهم‌ترین دلایل پوسیدگی دندان در کودکان است.

باید بدانید که اهمیت دادن مادران به سلامت دندان هایشان در طول دوران بارداری می‌تواند بر روی سلامت دندان‌های کودکان اثر بگذارد علاوه بر این دندانپزشکان معتقدند شیر خشک برای سلامتی دندان کودکان چندان مناسب نیست همچنین بهتر است کودکان یک سال به بالا شب شیر نخورد.

خطر الکل در زنان باردار  

زنان باید بدانند که برخی از مواد غذایی می‌توانند هورمون‌های آنان را به هم بریزند؛ این اختلال هورمونی در زنان باردار و شیرده بیشتر است.

الکل یکی از این مواد است که  طبق تحقیقات انجام شده مصرف یک نوشیدنی الکلی در روز خطر ناباروری را ۵۰ درصد در زنان افزایش می‌دهد.

اره ماهی هم به دلیل داشتن جیوه برای زنان، به خصوص زنان باردار منع شده است؛ محققان معتقدند کم کردن وزن در زنان به ویژه در افرادی می‌خواهند زود وزن کم کنند و زنان باردار، می‌تواند موجب اختلالات متابولیکی شود به همین دلیل زنان باردار باید برای وزن کم کردن حتما با پزشک خود مشورت کنند.

خوراکی‌های مفید برای پوست 

شاید کرم ضدآفتاب، پوشیدن لباس‌های روشن و عینک دودی شما را در برابر پرتو‌های فرابنفش و مضر خورشید محافظت کند، اما خوراکی‌هایی هم وجود دارند که می‌تواند در سلامت و تقویت پوست کمک کنند.

بتا کاروتن یک رنگدانه گیاهی است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، در تحقیقات انجام شده بتا کاروتن ماده‌ای موثر و ضروری برای سلامت پوست است.

فلفل قرمز و سیب زمینی شیرین با داشتن میزان خوبی از بتاکاروتن برای پوست مفید هستند.

اثر نیکوتین بر مغز 

پنجم تا یازدهم خرداد ماه هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است. باید بدانید که اثر منفی استعمال مواد دخانی تنها به ریه و قلب محدود نمی‌شود. شاید همین گستردگی عوارض موجب شده است که طبق آمار‌های سازمان جهانی بهداشت در هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را به دلیل مصرف دخانیات از دست بدهد.

تحقیقات نشان داده است که دود سیگار در زمان کوتاهی می‌تواند روی مغز اثر بگذارد، طبق این تحقیقات نیکوتین جذب شده به بدن در زمانی کمتر از ۸ ثانیه به مغز می‌رسد و گیرنده‌های خاص مغزی را تحریک می‌کند. گیرنده‌های که مسئول کنترل عملکرد‌های مغز و رفتار‌های بدن مثل حرکات عضلانی، حافظه و تنفس هستند.

راه پیشگیری از آسم 

بیماری آسم یک بیماری مزمن ریوی است که البته واگیر ندارد.

هنوز به طور قطعی علت ابتلا به آن مشخص نشده است البته تحقیقات بسیاری ثابت کرد است که برخی عوامل نظیر وراثت، گرده‌های گل، حضور طولانی مدت در محیط‌های آلوده، کارگاه‌های چوب بری و رنگسازی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌دهند اما برای برخورد با آسم باید چه کنیم؟

مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از آسم، توجه به نکات فوق است، اصل دوم برای مقابله با آسم، توجه به هوای منزل است؛ محیط منزل باید عاری از گرد و خاک باشد.

حیوان خانگی در منزل نگه داری نشود و از مصرف دخانیات در منزل خودداری شود؛ بهتر است هنگام جارو کشیدن و تمیز کردن خانه، فرد مبتلا به آسم  در محیط حضور نداشته باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار علمی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۹۶۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد ازترخیص در اصفهان

محبوبه نم نباتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با توسعه برنامه مراقبت از راه دور نوزادان زودرس بعد از ترخیص اظهار داشت: طی این تحقیق مادران که دارای نوزادان تازه متولد شده بودند را شناسایی و طی یک دوره مصاحبه، نیازهای آنها را دسته بندی کردیم و پس از تحلیل محتوا، گروهی با حضور ۴۰ تن از مادران و تیم پزشکی در شبکه مجازی تشکیل شد و مادران پس از ترخیص نیازهای خودرا مطرح و مشاوره دریافت می‌کردند.

وی بیان داشت: در این گروه مادران ضمن بهره مندی از راهنمایی پزشکان، تجارب خود را در این حیطه زیر نظر تیم پزشکان در اختیار یکدیگر قرار می‌دادند. نتایج این تحقیق نشان داده که گروه مورد آزمایش نسبت به مادرانی که تحت درمان از راه دور نبودند دیگر نیاز به بستری کودک تازه متولد شده خود نداشتند.

نم نباتی گفت: در این گروه مادران با هر گونه مشکلی که در نحوه شیردهی یا گریه کردن کودک یا داروهای نوزادان مواجه می‌شدند آنرا از طریق فیلم یا توضیحات در اختیار تیم پزشکی حاضر در گروه قرار می‌دادند و طبق راهنمایی‌های دریافتی عمل می‌کردند.

وی ادامه داد: این طرح تحقیقاتی در حدود یکسال به اجرا درآمد و میزان رضایت مادران نوزادان تازه متولد شده نسبت به مادرانی که مدت بیشتری در بیمارستان برای دریافت خدمات مراقبتی نوزادان تازه متولد خود مانده بودند بیشتر بود و همچنین دیگر نیاز به بستری و مراجعه به مراکز درمانی پیدا نکردند.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در این طرح، مادران در صورت نیازهای اورژانسی، تلفن می‌زدند و ۴ نفر ازپزشکان فوق تخصص در هر روز و هر ساعت پاسخگوی آنها بودند.

وی از توانمند سازی مادران دارای نوزادان تازه متولد شده در دوره بعد از ترخیص خبر داد و ادامه داد: هم اکنون نتایج این تحقیق به شکل یک پایان نامه دکترا ثبت شده است و می‌توان از نتایج آن در بیمارستان‌ها و وزارت خانه استفاده کرد.

نم نباتی گفت: هدف از اجرای طرح، آموزش مادران به ویژه در حوزه شیر دهی بود که محتواهای اموزشی در فضای مجازی در اختیاران مادران قرار می‌گرفت و مادران از طریق پیامک و تلفن با تیم پزشکی ارتباط می‌گرفتند وحمایت روحی و روانی از مادران دراولویت کاری تیم پزشکی بود.

وی گفت: اکثر مادران دارای نوزادان تازه متولد شده، دچار بحران اضطراب، عدم پشتیبانی روحی روانی و عدم دسترسی به منابع مراقبتی قرار می‌شدند.

این محقق و پژوهشگر به نتایج تحقیقات اشاره کرد و افزود: در دو گروه کنترل و گروه ازمون نتایج نشان دادند که گروه آزمون حدود ۵۰ مرتبه مراجعه آنها نسبت به گروه کنترل کمتر و تقریباً به صفر رسید در حالیکه گروه کنترل به دلیل عدم دریافت آموزش‌ها، حدود ۲۳ درصد مجبور به مراجعه حضوری به مراکز درمانی شدند.

وی با اشاره به اینکه گروه آزمون به بستری شدن‌های مجدد نیاز نداشتند، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌های رفت و آمد، کاهش زمان مراجعات و کاهش ساعت ویزیت‌ها در برنامه آموزش از راه دور نشان داد که مراقبت از راه دور، کمک شایانی برای مادران بوده است

کد خبر 6097172

دیگر خبرها

  • ماءالشعیر طبی و خواص باورنکردنی آن + طرز تهیه خانگی
  • افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
  • ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • انجام ۵۲ هزار زایمان در بیمارستان‌های فارس
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • تدوین برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد ازترخیص در اصفهان